Racismo
Introdución ao reflexo eurobranco: non somos iguais

O antirracismo político busca unha revisión, reparación e colaboración continua da sociedade, e para argumentar as súas necesidades ten que poñer diante da sociedade un espello. O reflexo non lle gusta a ninguén.

Colon Puebla
'Primer desembarco de Cristóbal Colón en América', de Dióscoro Teófilo Puebla
14 mar 2020 15:00

Por algunha razón, cando debuto nun novo medio eurobranco, sinto a necesidade de explicar que o que vas a ler non che vai gustar. O antirracismo incomoda. De feito, que non incomodara sería o negativo, porque o antirracismo busca unha revisión, reparación e colaboración continua da sociedade, e para argumentar as súas necesidades ten que poñer diante da sociedade un espello. O reflexo non lle gusta a ninguen.

Dá igual que te recoñezas como feminista, antifascista, ecoloxista, ou o que sexa, porque o racismo é unha aprendizaxe tan interiorizada e unha violencia estrutural tan normalizada que non podemos velo moitas veces ata que é sinalado, e cando é sinalado move os nosos discursos. A ninguén lle gusta que lle movan os ideais.

Na vida cotiá, o uso da linguaxe tamén deshumaniza os nosos corpos, imos “ao chino” e non ao bazar; somos “mulatas” e “págannos en negro”

Por iso fago esta introdución, para advertir que se che incomoda algo da miña realidade, é que estás aprendendo algo. Un dos efectos máis evidentes na sociedade moderna do colonialismo estrutural é que todo coñecemento que non sexa científico, académico, obxetivo, e demais delimitaciones eurocentristas, non é válido. As tradicións orais dos territorios colonizados e o coñecemento empírico dos corpos racializados son deslexitimados con condescendencia, coma se non foran reais, coma se todo o que non pasa o filtro da metodoloxía científica fose mentira. Por iso, nos espazos antirracistas, compartir e escoitar é fundamental, aínda que hai categorizacions para os distintos tipos de violencia, non agardamos a ser obxecto de estudo antes de sufrilas. Tamén, temos que lembrar que moitas das nosas voces nunca chegaron a ser publicadas polas barreiras estruturais nos nosos territorios, que siguen vixentes a día de hoxe, dentro e fora deles.

Pueblo gitano
Cayetano Fernández: “El racismo es un producto de la modernidad europea”

Fernández es miembro de Kale Amenge, organización política gitana que, desde la independencia y una óptica decolonial, lucha por la emancipación del pueblo gitano.

Dito isto, fagamos volta atrás… Hai moitos séculos, un señor rimbombante colonizou as nosas terras, descubriu que nelas había ouro e pedras preciosas e, sobre todo, man de obra de balde. O señor comezou o que serían séculos de escravitude indíxena e negra en Europa levando dun continente a outro a miles de nativos. Se non abondaba, un grupo de señores uniuse para falar das condicións de vida destes novos especímenes e debatiron sobre temas tan profundos como se os de pel máis clara tiñan a metade de alma ca eles, ou se os negros por ser tan negros non tiñan alma ninguna. Despois de barrenar nese debate, fixeron un lavado de cara coas Leis de Indias.

Genocidio indígena
Imagen de una edición de 1598 de la obra de Fray Bartolomé de las Casas, "Brevísima relación de la destrucción de las Indias" (1552)
As Leis de Indias fixeron efecto e os escravos máis claros de pel tiveron una escravitude “máis cómoda” que os esclavos negros. Todo isto estivo xustificado na historia colonial pola necesidade de manter a cristiandade como eixo da vida do home. Porque claro, respetaban o dereito consuetudinario indíxena sempre e cando non se opuxese aos principios cristiáns ou ao establecido nas leis hispánicas e, claro, ao uso das persoas negras. De esta maneira, os colonos empezaron a cristianizar os indíxenas e con iso, se cargaron toda construción da súa identidade. Deshumanizaron os indíxenas para podelos modelar coas súas doutrinas relixiosas.
Dende a esquerda branca e o feminismo branco, está aceptado o discurso da revisión dos privilexios pero non se está facendo o traballo real da revisión.

De volta ao 2020, seguimos arrastrando as dinámicas coloniais e, grazas á conversión deses nativos hai séculos, tamén as reproducimos quen nacemos neses territorios colonizados. O colorismo (a discriminación polo ton de pel), a estigmatización, os estereotipos, a propaganda política (implícita ou explícita) nos medios de comunicación, o individualismo e a aceleración da globalización fai que haxa cada vez máis rexeitamento cara a alteridade ou, no seu defecto, lideren e rouben discursos que non lles corresponden, ou pequen de “salvadores brancos”.

O curioso desta categorización, deses extremos entre rexeitamento e paternalismo, é que a deshumanización é un medidor flexible que pode atoparse en ambos. Sousa Santos dedicou un libro enteiro para explicar a deshumanización estrutural entre occidente e/ou “o outro”. Referíase ao pensamento occidental moderno como o pensamento abismal, onde todo o sistema socioestrutural se divide en visible e invisible, e onde un existe grazas ao outro, creando así una clara división social representada en universos. Por iso, na introdución salientaba a miña intención de falar da miña realidad (universo), porque dentro desta realidad física que compartimos todos (un mundo cunha gravidade, etc.) existen distintas realidades imperceptibles case sempre para o outro.  

 “A división é tal que “o outro lado da liña” desaparece como realidade, convírtese en non existente, e de feito é producido como non existente. Non existente significa non existir en ningunha forma relevante ao comprensible de ser. O que é producido como non existente é radicalmente excluído porque se encontra máis alá do universo do que a concepción aceptada de inclusión considera é o seu outro. Fundamentalmente o que máis caracteriza o pensamento abismal é pois a imposibilidade da copresenza dos dous lados da liña. Este lado da liña prevalece na medida en que angosta o campo da realidade relevante” (Sousa Santos, 2010)1.

Entendendo o formulamento do autor e concretando, cando o invisible son persoas dunha determinada categoría creada por occidente, homoxeinízase a individualidade destes seres humanos para encaixar nas clasificacións estigmatizadoras colonialistas. A probabilidade de existir na liña abismal de maneira heteroxénea é anulada. Os corpos racilizados pasamos a ser un só, por este motivo os nosos corpos poden ser utilizados coma obxectos, pois está normalizada a nosa deshumanización. Cando falo de deshumanización, refírome a quitarlle a un ser humano toda característica valorada como “humana”: comprensión, empatía, liberdade, dereitos, emancipación, etc.

Que os menores estranxeiros non acompañados sexan vistos como criminais e non coma cativos é deshumanización. Que a condena e peche dos CIE non sexa un tema primordial na axenda política tanto do Estado coma das organizacións denominadas “anticapitalistas” é deshumanización.

O ano pasado vivimos una vaga de imaxes de corpos negros en pateras, a deriva no mar. Mediaticamente falouse do temido “efecto chamada”, da indecisión dos territorios para acoller a estas persoas, das regularizacións, mesmo se levou o debate en redes ata o individualismo onde invitaban as persoas máis empáticas coa situación a “levalos para a súa casa”. Mentres todo esto pasaba dun lado da liña, do outro lado había persoas á deriva, con familias coma nós, con historia, vida e memoria, con problemas que pasaron a ser secundarios para o noso contexto social, xa que estabamos moi ocupados falando do racistas (ou non) que somos e o inhumano que é o Estado. Coma en moitos debates actuais, o foco do tema terminou sendo o comprensible para a realidade occidental, moitos  destes corpos morreron, tiñan un nome, pero a nós parecíannos todos iguais. O mundo colonialista sigue priorizando os valores europeos e a imaxe de estar “á altura” na situación dos refuxiados, coa finalidade de reforzar a súa supremacía e o seu prestixio, e non coa intención de analizar as dinámicas coloniais que nun principio iniciaron os contextos de emerxencia nos territorios dos refuxiados. Exemplos destas dinámicas sobran: extractivismo, corrupción, explotación laboral, contaminación, etc.

18M Coruña antirracismo
Manifestación na Coruña contra o racismo institucional e en memoria de Mame Mbaye. Cedida: Rubén Sánchez

Na vida cotiá, o uso da linguaxe tamén deshumaniza os nosos corpos, imos “ao chino” e non ao bazar; somos “mulatas” e “págannos en negro”; as persoas son “ilegais” e os titulares dos xornais enfatizan a nacionalidade dos delincuentes cando son de fóra pero non se son españois; e pregúntamos “de onde es?” cada vez que coñecemos a alguén con fenotipos diferentes aos que recoñecemos como “normais”. A linguaxe é unha reprodución do noso inconsciente e da consciencia que temos do mundo. Enfatizamos a alteridade, a negatividade, a perigosidade dos outros. Toda expresión que enfatice esta alteridade de xeito negativo forma parte do conxunto de ferramentas do sistema colonial para facernos sentir a nós, corpos racializados, alleos e excluídos da súa realidade. Se non compartimos a complicidade racista convosco, non chista. Representamos un obxecto ornamental barroco, cheo de estereotipos, que debemos entender como o noso “eu” ou, se non, asumir a marxinalidade.

As consecuencias poden ser irreparables, sentimos vergoña da nosa identidade, e incluso podemos chegar a odiar as nosas orixes ao culpalos da nosa sintetización a estereotipos. Transtornos mentais, problemas de socialización, personalidade retraída, medo aos cambios, frustración, exclusión social, entre outros, son efectos de existir nunha realidade que non recoñece a existencia da nosa realidade. O máis común é atopar una especie de negociación implícita na que ti podes formar parte da realidade eurobranca se cedes a túa resistencia e te adaptas, é dicir, se te alienas e rexeitas toda a túa construción identitaria e sociocultural previa.

Non somos iguais e non hai nada de malo en dicilo.Non querer velo é o que máis nos violenta

Afortunadamente (ou desafortunadamente para outros) é imposible borrar a nosa memoria e, aínda que sexa no último recuncho do noso corpo, levaremos sempre as raíces identitarias. O problema é que esa negociación exista que, dende arriba, dende a súa superioridade europea, poidan esixirnos unha adaptación que dende aquí abaixo nunca esixiriamos (nin poderiamos facelo). Iso é a deshumanización. Que as nosas vidas poidan ser material maleable e as súas non. Que os menores estranxeiros non acompañados sexan vistos como criminais e non coma cativos é deshumanización. Que a condena e peche dos CIE non sexa un tema primordial na axenda política tanto do Estado coma das organizacións denominadas “anticapitalistas” é deshumanización. Que material fotográfico de cativos do territorio africano sexa instrumentalizado é deshumanización. Que o sector laboral dos coidados estea dominado por migrantes sen contrato é deshumanización. Que cumpramos a cota multicultural nas asembleas, no congreso, nas empresas… tamén é deshumanización.

Estamos ante unha problemática estrutural creada hai máis de 500 anos. O racismo estrutural que move os fíos das dinámicas coloniais que hoxe reproducimos logrou manter os nosos corpos invisibilizados durante séculos. Actualmente non existen protocolos específicos para as violencias xenófobas, racistas ou discriminatorias en moitas das institucións públicas, incluída a Universidade de Santiago de Compostela. Os corpos policiais deteñen tacitamente as persoas con fenotipos “de fóra” (profiling étnico) baseándose no principio de perigosidade que os ampara. Aínda hai postos de traballo ou contratos inmobiliarios que non son ofertados a persoas “non españolas”, (porque coidado con que chegue Ainhoa, muller negra nacida en Burela, a solicitar un piso porque ninguén a vai crer). As fronteiras físicas, emocionais e burocráticas que existen entre as nosas realidades fan que cada día sexa máis difícil seguir resistindo. Necesitamos falar, necesitamos espazos e sobre todo tecer redes con máis persoas coma nós, porque, se violentan a unha, violéntannos a todas.

Feminismos
Las feministas racializadas alzan la voz

El discurso de las feministas racializadas se impone ante el feminismo blanco en las quintas Jornadas Feministas de Euskal Herria, que durante tres días reúne a 3.000 mujeres en el municipio de Durango.

Non somos iguais e non hai nada de malo en dicilo. Non querer velo é o que máis nos violenta. O famoso argumento da “división de forzas” que predomina en sectores da esquerda branca tacha de intrusivo, separatista ou perigoso o noso discurso, porque para visibilizarnos primeiro terían que aceptar que hai moito que cambiar no seus ideais. Terían que asumir que non existe unha soa loita obreira, por exemplo, ou que, máis alá do capitalismo, se atopa o colonialismo, e que un depende do outro, ademais de entender que na actualidade é imposible o “Estado do benestar” no Norte global sen a explotación das nosas terras, do Sur. Todas estas tarefas dificúltanse cando es ti quen ten que asumir a súa responsabilidade e o teu papel no sistema colonialista.

Racismo
Entrevista a Houria Bouteldja
Conversamos con Houria Bouteldja, activista antirracista e política franco-alxerina, portavoz do Partido dos Indíxenas da República.

Por outra banda, dende a esquerda branca e tamén dende o feminismo branco, está aceptado o discurso da revisión dos privilexios pero non se está facendo o traballo real da revisión, se fose así, os corpos racializados xa contarían con espazos para falar, para esixir e reclamar. Os privilexios que posúen os eurobrancos promoven invisibilizar a nosa realidade e dificultan a súa lectura. Sen o seu recoñecemento e (de)construción é imposible ocupar un mesmo espazo e falar dende a mesma escala social, pois a superioridade mantense alí, no discurso. Isto podemos velo na falta de corpos racializados nos movementos políticos brancos, pois non é que non queiramos ou non existamos, é que, para vernos, necesitan primeiro recoñecerse eles mesmos e aceptar as súas dinámicas racistas coloniais. A isto refírese Santos Sousa coa liña que divide o mundo en dous universos. É imposible que o lado dominante vexa o outro sen verse no espello. O reflexo da nosa construción sociocultural, que leva impregnado o racismo estrutural, é clave para a posta en marcha de accións antirracistas.

E ti, que estás facendo? Xa miraches o teu reflexo?

Racismo
Afrogalegas: "Estamos orgullosas de ser negras"
Afrogalegas xurdiu hai meses na Coruña impulsado por un grupo de mulleres galegas afrodescendentes, cansas de aguantar os microracismos cotiás.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

África
Hakim Adi, historiador “Hay mucha desinformación sobre el comunismo y su conexión con África y la diáspora”
El historiador Hakim Adi explora las conexiones entre el panafricanismo y el comunismo en una investigación que ha desarrollado en los últimos diez años y que requirió la consulta de archivos en Rusia, EE UU, Gran Bretaña y varios países de África.
Historia
Anticolonialismo Cuando la figura de Abd-el-Krim sobrevoló América Latina
A lo largo del siglo XX, las relaciones entre el pueblo rifeño del norte de África y América Latina fueron escasas, pero estuvieron marcadas por las luchas de liberación nacional y los intentos de derrotar al colonialismo en ambos continentes.
Sidecar
Sidecar Mar y tierra, imaginarios de la extrema derecha
Hoy en día, la preservación de la diferencia antropológica y el sentimiento de fragilidad indígena son tropos comunes en la extrema derecha europea.
Laboral
Laboral CC OO, UGT y USO rechazan firmar el convenio de Decathlon al no incluir la cláusula de garantía salarial
Decathlon ha firmado el acuerdo con el sindicato mayoritario, SGICD, auspiciado por la propia empresa. El convenio para 2024-26 incluye un incremento salarial del 15%, que recupera la pérdida del 12% de los dos anteriores.
Italia
Italia El gobierno Meloni allana el camino a los antiabortistas
La Cámara de Diputados italiana ha aprobado por amplia mayoría una ley que permite a las organizaciones anti-elección entrar a los centros de asesoramiento público donde acuden mujeres que están pensando en interrumpir su embarazo.
Especulación urbanística
Turistificación Canarias dice basta: activistas organizan una movilización histórica en las islas frente a la turistificación
Precarización, pobreza, desigualdad y dificultad de acceso a la vivienda, así como la enorme contaminación de los espacios naturales causada por el modelo turístico, son algunas de las problemáticas por las que Canarias sale a la calle el próximo 20 de abril.
Ley de Memoria Histórica
Memoria democrática La ofensiva legislativa de PP y Vox contra la verdad, justicia y reparación
Las asociaciones memorialistas del estado hacen frente común en la Unión Europea y no descartan acudir a los tribunales para defender los derechos de las víctimas del franquismo.

Últimas

País Vasco
Los audios del PNV Las presiones de Unai Rementeria a un alcalde: “Le tienes que exigir que se pringue"
Hordago destapa nuevos audios sobre una operación del PNV para torcer el brazo de un funcionario de la administración local y un técnico de la Diputación Foral de Bizkaia y revestir de legalidad contrataciones públicas.
El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
EH Bildu
Elecciones vascas EH Bildu se abre a un pacto abertzale en campaña electoral que no convence al PNV
Los ofrecimientos de la izquierda abertzale han sido constantes estas dos semanas y, frente a ello, los jeltzales han mantenido una postura beligerante. En la práctica, ambos partidos se han entendido en distintas materias.
Personas sin hogar
Personas sin hogar “Una noche por todas sus noches” en protesta por las personas sin hogar en Granada
El cierre de un centro de acogida nocturno en el centro de la ciudad, que acogía a más de 50 personas, ha agravado la ya precaria situación de acogida de las personas sin hogar
Formación El Salto
Formación El Salto Las Otras Economías: hay vida más allá del capitalismo
Entre el 14 de mayo y el 4 de junio, nuestra sección de economía El Salmón Contracorriente desarrolla un curso para aprender y practicar economías alternativas a la dominante.
Más noticias
Cine
Cine RTLM, la radio del odio que alentó el genocidio en Ruanda
Cuando se cumple el 30º aniversario de la tragedia en Ruanda, llega a las pantallas ‘Hate Songs’, que se estrena el viernes 19 de abril, una metaficción que transcurre en los estudios de la emisora controlada por los hutus.
Ciencia
Ciencia Ideología en la ciencia, y en su divulgación
La formación de una ciudadanía crítica también involucra aprender a identificar y cuestionar los componentes ideológicos enraizados en la práctica científica, y en la comunicación de la ciencia hacia los públicos no expertos.
País Vasco
Los audios del PNV El modus operandi del PNV en Mundaka: “Invita a tres personas, el resultado va a ser uno”
Hordago revela grabaciones exclusivas en las que el presidente de la Junta Municipal de la localidad de Busturialdea pide al entonces alcalde, Mikel Bilbao, que favorezca la contratación como asesor externo de un barón del partido.
Galicia
Altri Vecinos, ecologistas y científicos saltan a Bruselas para frenar la celulosa que amenaza el corazón de Galicia
Las plataformas de vecinas afectadas y ambientalistas han podido reunirse con altos funcionarios de la Comisión Europea especializados en normativa medioambiental aupados por la eurodiputada del BNG Ana Miranda para seguir defendiéndose de Altri.

Recomendadas

Ocupación israelí
Palestina El Salto te ofrece una camiseta para apoyar económicamente a la UNRWA
No cesamos de buscar nuevas vías para visibilizar un mayoritario clamor social que pide un alto el fuego al que apenas se da cabida en el discurso mediático convencional. Todos los beneficios de esta campaña irán destinados a la UNRWA.
País Vasco
País Vasco “En Osakidetza nos la van a dejar morir, vámonos a la privada”
Las listas de espera que reconoce el Departamento de Salud en respuesta parlamentaria no se corresponde con las citas que ofrece. Tampoco hay coincidencia con el dato público del número de médicos que compatibiliza la sanidad pública con la privada.
Cárceles
Carabanchel Tele Prisión, memoria audiovisual de una cárcel
Además de varias películas que se han acercado a la cárcel de Carabanchel, Tele Prisión fue un canal de televisión interno en el que participaron numerosos reclusos y algunos educadores de esa prisión madrileña. Emitió de 1985 a 1987.
Historia
Historia Rubén Buren: “La memoria debe ser aquello que nos construye y nos une como ciudadanía”
El historiador y polifacético Rubén Buren coordina el libro 'La Segunda República', una oportunidad para dar a conocer este periodo a un público no especializado.