O prelo
Branca Trigo: “A variedade de editoriais beneficia moito a nosa literatura”

'Malafera' é un proxecto editorial autoxestivo adicado á lírica contemporánea.
12 may 2022 13:54

O vestido negro e as botas góticas arroupan o espírito cándido de Branca Trigo. Poeta, música e editora, Trigo é unha das fundadoras do selo editorial independente Malafera

O nome, ao igual ca fermosa ilustración da besta que ten como logo a editorial, son unha especie de vaticinio do que Branca Trigo e Alfredo Vázquez procuran coa edición: ir ás entrañas da poesía e sacar da escuridade todas as palabras das poetas nóveles que se resisten a morrer á sombra das grandes editoriais. 

Falamos con Branca sobre Malafera e a aventura que significa manter unha editorial autoxestiva. 


A partir de que xorde a idea de crear unha editorial? Ten que ver co funcionamento ou as condicións do sistema literario galego (a produción, selección, distribución, publicación de obras)? 
Xustamente. Non sei como é noutros sistemas, pero no noso a forma de publicar poesía é estar xa consolidada, ter contactos ou gañar algún premio. Como nos demos de conta de que os nosos escritos, xunto cos de moitas compañeiras con talento, estaban a apodrecer nun caixón por non cumprir ningún dos tres requisitos, decidimos crear este espazo. 

Cal é a liña editorial que dá carácter ao proxecto Malafera? 
Pois pode que sexa polo nome, polo primeiro libro publicado ou pola nosa estética persoal, pero cada vez a xente asócianos máis ao macabro e underground. A verdade é que non foi esa a nosa intención, pero supoño que a cabra tira ao monte. A idea principal era acoller traballos que, malia non ser narrativa nin teatro, non encaixan de todo coa concepción que se adoita ter da poesía. Con Malafera queremos rachar cos xéneros e innovar coas temáticas por diante de todo. 

Producir nunha lingua minorizada supón certas particularidades e certas pexas. Que representa para ti crear e manter unha editorial nunha lingua minorizada? 
Nunca considerei editar noutra lingua. É certo que tamén escribo en castelán, pero síntome moito máis cómoda lendo, creando e traballando con textos en galego. Polo tanto, para min que a editorial producise artefactos literarios no noso idioma era a única opción. 

En canto ás particularidades, coido que as que editamos en galego temos un público moito máis reducido que as que o fan en castelán ou en portugués, pero tamén moito máis fiel. Queiras que non, aínda con toda a competencia que hai sempre neste sector, o feito de loitarmos pola normalización tennos a todas no mesmo barco. 


Na produción literaria galega, hai polo menos dúas editoriais cun peso histórico moi relevante. No marco diso, cal é a túa consideración do funcionamento do mercado editorial galego? 
Nós non estamos ao seu nivel nin o pretendemos. Porén, penso que a variedade de editoriais beneficia moito á nosa literatura. Xa hai editoriais independentes que acadaron un peso importante, como ocorre con Apiario ou Medulia, e outras moitas que naceron nos últimos anos. O mercado editorial galego está moito menos monopolizado que hai unhas décadas.  

O material que publicades procura fuxir dos lugares comúns na tradición, cal considerades que é a recepción dos lectores ante iso? 
Polo xeral dálles igual. A algunhas failles gracia ou chámalles a atención, outras xa están de volta do tema. Por exemplo, temos unha broma (que non o é tanto) sobre que estamos fartes da poesía sobre avoas, e xa varias veces algunhas colegas poetas fixeron referencia a nós en forma de captatio benevolentiae antes de recitar textos sobre elas.  

Para nós a calidade está máis que nada relacionada coa honestidade, con crear unha obra autónoma e non un produto comercial.

Que supón para vós ser creadorxs, pero tamén editorxs, xestorxs dunha nova editorial?  
Cando comecei a escribir, a miña forma de ler mudou moito, e o mesmo ocorreu cando comecei a editar. Agora cando teño un texto diante obsérvoo como lectora, como filóloga, como autora e como editora. A miña escritura e o meu traballo en Malafera nútrense a unha do outro. Alén diso, agora es dúes comprendemos moito mellor como funciona todo o preoceso desde que o texto sae do PC ata que está nunha librería, e iso deunos moita seguridade en nós como autores. Temos moito menos medo a que nos corrixan e a que nos publiquen ou nos deixen de publicar. Que un texto chegue ao público depende de moitos factores, sorte incluída, e agora témolo moito máis claro. A editorial é para nós un golpe de sorte e un lugar seguro.  

Malafera ten algunha consideración sobre a tradución de obras ao galego?  
Témolo mencionado polo aire, aínda que non hai nada proxectado. Se xurdise estariamos encantades de publicar traducións, pero por agora non se deu o caso.  

Na súa web, hai unha alusión á “calidade literaria”. Sen dúbida, é unha noción con moitos conflitos. Con todo, que significa para vós?  
Desde logo, é unha noción conflitiva. Para nós a calidade está máis que nada relacionada coa honestidade, con crear unha obra autónoma e non un produto comercial. Por suposto, ter este obxectivo non asegura que unha obra vaia a ser boa, pero é o básico. Eu teño o meu criterio á hora de decidir que textos publico e cales non, pero estou segura de que deixo pasar poesía de calidade. Por iso é tan importante que haxa moitas editoriais diferentes ás que es autores poidan enviar o seu traballo. Cada unha terá o seu sistema de selección. O que teño claro é que o noso non se basea no que vai vender máis.  

Alén de libros, imprimides fanzines. Como funciona a convocatoria para participar? Que procurades con cada un dos formatos?  
A diferenza principal é a extensióm. Os nosos fanzines funcionan como unha pequena revista literaria. Cada un deles aborda un tema; agora mesmo temos aberta a convocatoria para un sobre saúde mental. Para participar, cómpre enviarnos un poema ou ilustración ao noso correo electrónico.  

Como se sostén o proxecto economicamente?  
Ao principio investimos algúns cartos para sacar os primeiros traballos. A partir de aí, a editorial mantense soa. Nós non cobramos nada como editores nin como autores, e tampouco es colaboradores dos fanzines. Non gañamos cartos con Malafera, pero tampouco os perdemos, e considero que cun proxecto coma este xa é bastante. 

A variedade de editoriais beneficia moito á nosa literatura. O mercado editorial galego está moito menos monopolizado que hai unhas décadas.

Hai máis publicacións en porta?  
Ademais do fanzine sobre saúde mental, temos un poemario ilustrado en proceso de maquetación que sairá moi pronto, e outros dous apalabrados que esperamos publicar tamén este ano. 

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

El Salto Radio
El Salto Radio Te llamo desde mi muro: recordando a Marcos Ana
Cuando volvamos la vista atrás, que sea siempre para iluminar el presente… Hoy encendemos esa luz a través de la vida de Marcos Ana, y os podemos asegurar que hay motivos.
A Catapulta
A Catapulta A conexión colectiva da poesía de Luix Kaf
O creador multidisciplinar visita A Catapulta e mergúllanos na súa visión artística
A Catapulta
A Catapulta Esther F. Carrodeguas, dignidade en escena
A multifacética artista rianxeira achéganos á súa carreira teatral e poética no programa A Catapulta
Siria
Oriente Próximo Israel impone hechos consumados sobre Siria para condicionar la transición según sus intereses
“Está escrito que el futuro de Jerusalén es expandirse hasta Damasco”, dijo este octubre el ministro de Finanzas israelí, Bezalel Smotrich, uno de los exponentes ultras del Ejecutivo.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Un tercio de los asesinatos de periodistas en 2024 fueron obra del ejército de Israel
Reporteros Sin Fronteras documenta la muerte de 18 periodistas en Palestina y Líbano este año “asesinados deliberadamente por hacer su trabajo” y habla de una “masacre sin precedentes” de profesionales del periodismo.
Galicia
Galicia Activistas de Greenpeace instalan ‘una celulosa’ en la sede de la Xunta en protesta contra Altri
Los ecologistas han realizado una acción en la sede del Gobierno gallego de Alfonso Rueda para animar a gallegos y gallegas a asistir a la manifestación de este domingo en la Praza do Obradoiro, en Santiago de Compostela.
Fronteras
Túnez Túnez endurece la represión contra las ONG de ayuda a las personas migrantes
Mientras el presidente Kaïs Saied se prodiga en discursos racistas, el estado persigue a las entidades solidarias con quienes llegan al país, bajo el silencio cómplice de la Unión Europea.
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.
Opinión
Opinión Lo raro es estar viva
¿De qué sirve agobiarse por ciertas pequeñeces si somos un punto mínimo, una huella desdibujada, un puntito sobre un folio en blanco con un boli bic que casi no pinta?

Últimas

Ibex 35
Ibex 35 Las retribuciones de los grandes empresarios multiplican por 118 lo que ganan sus trabajadores
Los directores y ejecutivos de Inditex, Banco Santander, Iberdrola, Indra, CIE Automotive y otras empresas del Ibex 35 multiplican por cientos de veces los sueldos medios de sus empleados.
Personas sin hogar
Personas sin hogar El Ayuntamiento de Granada, APDHA y ‘La Calle Mata’ acuerdan un Plan de urgencia para las personas sin hogar
Después del encierro de decenas de activistas en el consistorio y la muerte de dos personas sin hogar en la calle en menos de 24 horas, el Ayuntamiento y las organizaciones civiles acuerdan un Plan de Urgencia para el frío de aplicación inmediata
Memoria histórica
Memoria histórica La parte oculta de las exhumaciones: la recuperación paso a paso del Fossar d’Alzira
Una exhumación va más allá de desenterrar huesos. Se necesita un equipo de expertos y meses de trabajo para identificar las víctimas del franquismo.
Más noticias
Catalunya
Derecho a la vivienda La “revuelta de las llaves” echa a andar con tres huelgas de alquileres en Catalunya
Tres promociones de vivienda deciden ir a la huelga de inquilinos, una de las medidas defendidas por las manifestaciones del 13 de octubre y el 23 de noviembre en Madrid y Barcelona para hacer frente a los alquileres impagables.
Inteligencia artificial
Inteligencia artificial Los creadores rechazan las licencias ampliadas para el uso de sus obras en la IA: “Es un genocidio cultural”
El Real Decreto para regular la concesión de licencias colectivas ampliadas para la explotación masiva de obras protegidas por derechos de propiedad intelectual para el desarrollo de modelos de Inteligencia Artificial recibe un rechazo generalizado.

Recomendadas

Galicia
Economía ¿Quién lidera el negocio del eucalipto en Galicia al que Altri quiere sumarse?
El estallido social que ha producido el intento de la multinacional Altri y la Xunta de instalar una nueva celulosa en Galicia abre la necesidad de poner el foco en el sector forestal, donde se encuentran algunas de las mayores fortunas del Estado.
Siria
Rojava El rompecabezas sirio que estalló en Alepo
El nuevo escenario sirio se ha gestado bajo la intervención implacable de Turquía, patrocinadora del Ejercito Nacional Sirio y otros grupos yihadistas que libran la guerra de Erdogan contra el pueblo kurdo.
Cine
Ramón Lluis Bande “Asturies tiene sin construir el relato de su tiempo revolucionario”
El cineasta Ramón Lluis Bande entiende la memoria histórica como un “camino de exploración formal infinito” y de reflexión sobre el propio lenguaje cinematográfico “en relación con la realidad, la historia, el arte y la política”.
Fondos buitre
Madrid Ecosol, la cooperativa agroecológica que lucha por sobrevivir al desalojo del fondo buitre Élix Rent
Este gigante inmobiliario, que ya ha logrado hacerse con la práctica totalidad del edificio que alberga el proyecto, se niega a renovar su contrato de alquiler ya que busca rehabilitar el inmueble y alquilarlo a precios desorbitados.