Medio rural
Quen mantén o rural? Unha perspectiva satelital da realidade social do traballo no campo

Que hai detrás dunha veiga limpa e desbrozada? E detrás dun terreo cheo de viñas perfectamente atadas e podadas? Se escarvamos un pouco, unha leira pode ser o reflexo da precariedade e da coerción. Mais tamén pode ser produto do afecto, da xenerosidade ou dunha loita xigantesca por procurar a propia dignidade.

9 oct 2020 08:00

Que significan as decenas de leiras labradas e limpas nunha aldea habitada maioritariamente por xente maior?

O traballo cooperativo que permitiu sobrevivir a comunidades enteiras no ano da fame e noutras épocas de suma precariedade é o que permite a perpetuación do rural mesmo. Son as relacions sociais as que sustentan ese traballo.

Daquela, quizás, os vencellos entre persoas no campo sexan particulares. As relacións son máis complexas e requiren de sumo coidado. Non porque sexan fráxiles, senón porque están construídas a través de pequenas normativas que, para unha foránea, poden resultar invisibeis, confusas ou até contraditorias.

En calquera caso, cada veiga produtiva é o emblema dun tipo de relación e é o conxunto de fincas o que pode revelar o mosaico de realidades materiais e emocionais que se chegan a vivir no rural. Unha cavada pode reflexar precariedade e coerción, pero tamén afecto, xenerosidade e unha loita xigantesca por procurar a propia dignidade.

as comarcas de verzas

Mirta precisa unha operación de xeonllo. Leva medio ano esperando a que a chamen do hospital para concertar a data da cirurxía. Mentres tanto, aguanta a dor e toma pastillas contra a inflamación. A pesar diso, non fica quieta. Carga co peso da responsabilidade de procurar todos seus animais, facer a comida, coidar o seu pai, encargarse da horta e darlle mantemento ás fincas... Pódeselle ver coxeando dun lado a outro levando cubetas cheas de lavadura e cereais para os seus porcos. Aperta os dentes e soporta a dor con tal de non parar.

A manutención do rural día a día é levada, en gran parte, polas persoas maiores

A manutención do rural día a día é levada, en gran parte, polas persoas maiores. Son elas as que, coas súas mans trémulas, podan, lavan, sementan e cultivan. Porén, é común que unha gran parte delas o fagan a pesar da dor e de problemas de saúde.

O traballo está valorado sobre calquera outra actividade. “Hai que traballar” coméntan a diario uns veciños a outros a xeito de saúdo. É común escoitar conversas nas que saian a relucir malestares físicos e tamén se fale sobre como non hai máis “opción" que seguir cos labores labregos. Para moitas persoas, admitir que están cansadas e que as condicións corporais empezan a imposibilitar completar as tarefas sería admitir unha derrota que vai en contra da imaxe pública máis respectada.

Polo tanto, como deslindarse do traballo se é este o que actúa como medio para socializar e cohesionar a comunidade?

Con todo, non hai que perder de vista que o acto de traballar e o sentimento de utilidade que atinxe é indispensable para calquera persoa. Completar unha tarefa, facela do xeito correcto, arranxar obxectos e limpar, todas son actividades que nos axudan a dar sentido á nosa existencia. En condicións particulares, brindan pracer e ademais son unha forma de desfrutar das nosas capacidades e da nosa autonomía.

Por iso, o traballo pode ser tamén un refuxio. Un refuxio no que se loita contra o tempo. Ou un refuxio no que a cabeza atopa paz.

A finca das patacas

As historias do éxodo rural adoitan ser breves. “Marchou porque na aldea non había traballo”, “foise para procurar unha vida mellor”. Pouco máis se conta, como se ao marchar, a persoa sofrese unha escisión do monte, e o monte, dela. Pero hai vínculos que non se poden romper tan sinxelamente e son esas mans que volven á aldea os días de descanso as que axudan a soster a vida no rural.

Así, as fins de semana e durante as vacacións, as aldeas reviven. Pasan coches de arriba a abaixo a todas horas. Escóitanse máis motores de tractores e chimpíns. Incluso nalgunhas casas arránxanse tellados, bardas e tubeiras. As familias reúnense ao redor da mesa e tamén dentro das fincas. Os reforzos de corpos máis novos axudan a completar tarefas que as persoas maiores xa non son capaces de facer en soidade.

Traballan rápido, con enerxía e cariño. Un terreo repleto de patacas pode ser cultivado nunha ou dúas horas. Con cada tarefa expresan o seu amor pola familia, pero tamén por ese estilo de vida no que medraron e logo tiveron que deixar atrás. Como recompensa, cando volven a casa, levan os coches cargados con ducias de ovos, pementos, chourizos e un par de quilos de patacas. Quen fica, coa colleita xa gardada nas bodegas, olla o calendario e agarda a seguinte data na que se lle prometeu voltar velos.

As viñas vendimadas

Detrás das imaxes que retratan terreos de videiras aliñadas, perfectamente ben atadas e podadas é común que se agoche a precariedade.

Ás veces, nestas ocasións, as relacións entre as xornaleiras e a demais xente da aldea pódese volver delicada: se non hai boa relación veciñal, como poderían chamarte a traballar? Se te enganas, se cadra non te chaman máis. Vivir e medrar na mesma comunidade xera certo tipo de familiaridade e afectividade, polo que as relacións nunca son tan simples e frías como pode ser entre patrón e persoa empregada. Aínda así, tampouco son como as que puidesen establecer outras veciñas que se atopan nas mesmas condicións materiais.

Entre encomendas e xornais, tamén se vai sorteando a precariedade do cotiá

Porque tamén é común que quen vive nas cidades más próximas á aldea pense na súa casa no rural como unha de fin de semana e pida a algunha veciña que a “axude” a manter as súas veigas durante a semana. Ás veces non hai máis que intercambio de favores de por medio, pero, noutras ocasións, hai remuneración económica. Máis que nada, esa prima é dada como un xeito de axudar a aquela persoa que vive na aldea e que non ten as mesmas oportunidades de acceder a certo tipo de traballos. Así, entre encomendas e xornais, tamén se vai sorteando a precariedade que abate o cotiá.

O eido debrozado

Faustino é un home de case corenta anos. Viviu e sufriu a crise do 2008. Perdeu o seu emprego, a súa autonomía económica e buscou consolo nos fondos das garrafas. Nun entorno urbano, sería segregado e sinalado por non traballar, ser adicto e vivir co seu pai e nai. Na aldea, sen embargo, pode traballar no campo. Cando é capaz de camiñar en liña recta, emprega os seus días en axudar desinteresadamente a calquera persoa veciña que llo pida. O monte manteno a flote. Cando vai a debrozar un monte para o seu veciño, séntese útil e necesitado pola súa comunidade.

É como se traballando nas leiras establecesen unha fervente loita contra o destino que lles foi imposto

A pesar dos intentos, non todas as persoas, que queren saír a buscar traballo ás vilas e cidades máis próximas, logran facelo. As veces é culpa de problemas físicos, de saúde mental ou que tan só non tiveron as mesmas oportunidades que outras persoas.

Así que, para esa xente que tivo que ficar na aldea traballa no campo diariamente aínda cando non lles sexa remunerado, é como se traballando nas leiras establecesen unha fervente loita contra o destino que lles foi imposto. Co paso do tempo, moitas desas persoas vólvense expertas en técnica e mecánica: aprenden a conducir chimpíns, a sementar pementos, a coidar o gando e até a empaquetar herba.

Excluídos do sistema de produción capitalista que rexe Europa occidental, atopan no rural un espazo no que a comunidade os apoia con diferentes graos de afecto e no que poden recuperar a súa dignidade a través do traballo.

Archivado en: Galicia Medio rural
Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Cine
Cine El caso Asunta sigue haciendo caja
Diez años después, todo sigue igual. La industria del espectáculo sigue explotando el asesinato de una adolescente y los medios de comunicación nos venden ropa vieja como alta cocina, adobada con titulares llenos de adjetivos, misterios y morbo.
Galicia
Galicia Muere a los 92 años la poeta, activista y revolucionaria Luz Fandiño
El fallecimiento ha sido anunciado públicamente por su amiga y alcaldesa de Santiago de Compostela, Goretti Sanmartín.
Galicia
Política autonómica Redes clientelares, falta de autogobierno y consensos neoliberales: las claves del Gobierno gallego sin Feijóo
Políticas y analistas desgranan la hoja de ruta de la primera legislatura gallega de la era post-Feijóo: reforzamiento de los hilos de poder locales, falta de vocación autonómica, complejo de inferioridad y una marcada agenda neoliberal.
#71737
11/10/2020 12:14

Grazas, Sara. Emocioneime lendo o teu artigo. Hai outras realidades paralelas que non se ven por mor do pensamento urbán que o domina todo.

3
0
Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Represión
Represión La Policía detiene por segunda vez en 2024 al portavoz del SAT, Óscar Reina
La Policía Nacional ha detenido al Portavoz del Sindicato Andaluz de Trabajadores, Óscar Reina, durante la mañana del jueves en Navarra. El líder del SAT es uno de los sindicalistas que más detenciones acumula dentro del Estado español.
Rap
Rap Viaje a los orígenes del hip hop en España: “Nadie esperaba ganar dinero con el rap”
El historiador Nicolás Buckley y el periodista Jaime Valero, exredactor jefe de HipHop Life, publican Maestro de ceremonias, un libro sobre la historia de la cultura hip hop en España.
Sindicatos
1 de mayo Cargas policiales mandan a una persona de 70 años al hospital en el 1 de mayo de Castelló
Desde CGT Castelló anuncian que tomarán medidas legales por las provocaciones y agresiones sufridas por los diferentes cuerpos policiales que han actuado en las cargas.
Francia
1 de mayo La policía carga violentamente contra la manifestación de CGT en París y detiene a 45 personas
Las cargas policiales extremadamente violentas, de la unidad BRV-M, dejaron decenas de heridos. Según CGT en la manifestación participaron más de 50.000 personas.
Derecho a la vivienda
Elecciones catalanas El futuro de la regulación de los alquileres en Catalunya se juega el 12M
El decreto que regula los alquileres de temporada que lanzó el Govern era la pieza que faltaba para que funcionen los topes de los precios. Pero la norma debe ser revalidada con los votos socialistas y convergentes, que se han opuesto a la medida
Sidecar
Sidecar Las reglas del juego
Aunque es poco probable que el reciente intercambio de fuego entre Israel e Irán desemboque en una guerra total, este ha puesto de manifiesto la vulnerabilidad de Israel en un momento político decisivo.
PNV
CLIENTELISMO El Ayuntamiento de Bilbao coloca como interventor al cuñado de Josu Erkoreka por libre designación
Juan Mari Aburto explicó que Mikel Astorkiza, pareja de una hermana del vicelehendakari, “es el único candidato que cumple con los requisitos del puesto” para el control y fiscalización interna de la gestión económico-financiera.

Últimas

El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: Una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Opinión
Opinión El debate europeo… contaminado
Hoy más que nunca necesitamos abrir un debate europeo que supere los lugares comunes y el regate corto porque es mucho lo que nos jugamos.
Reducción de jornada
Laboral Los convenios colectivos del País Vasco tienen la jornada anual más baja y los de Canarias, la más alta
La jornada anual varía muy lentamente desde que el Ministerio de Trabajo tiene una serie histórica, apenas 22 horas desde 2001. El País Vasco aventaja en 49 horas a esa media estatal en los convenios colectivos firmados.
1 de mayo
1 de mayo La transición ecosocial y frenar el genocidio de Palestina, ejes de la clase trabajadora de Bilbao
En una ciudad acostumbrada a buscar consensos y apartar las siglas abrazando un eslogan común y caminar detrás de una sola pancarta, hoy es el día de sacar pulso, ondear bandera propia y tomar la Gran Vía, el Arenal y la plaza Santiago.
1 de mayo
1 de mayo “Nuestro mundo, en el que cabemos todas, es la única alternativa”, reivindican desde el 1M Interseccional
Por cuarto año consecutivo marchan, de manera festiva y sin incidentes, colectivos del sindicalismo social de toda la región madrileña en el Día Internacional de las y los trabajadores.

Recomendadas

Arte contemporáneo
Artivismo Lara Ge: “A través de la práctica creativa nutrimos el espacio comunitario”
Ideadestronyingmuros desarrolla temas sobre feminismo, alternativas de vida al capitalismo y también sobre movimientos migratorios, con una fuerte posición transfronteriza.
En el margen
Francisco Godoy Vega “El ojo del blanco es como el ojo de Dios: es abstracto, es superior y puede verlo todo”
Doctor en Historia del Arte, Francisco Godoy Vega forma parte del colectivo de arte colaborativo Ayllu. Este activista antirracista aborda las consecuencias del supremacismo blanco. En 2023 publicó el libro ‘Usos y costumbres de los blancos’.
Laboral
Laboral Xavier Minguez: “Ni la rabia contra la empresa ni el orgullo de éxito de una huelga son solo tuyos”
Xavier Minguez es profesor de psicología social y análisis de resolución de conflictos en la UPV/EHU y ha realizado para el sindicato ELA la investigación ‘Un acercamiento psicosocial a la huelga’.