Movimiento vecinal
Re-descubrir a política: a comunidade fronte a inxustiza

Os procesos de xestión comunitaria da vida no campo están alí. As veces, sen darnos conta. Cales poden ser as súas posibilidades?
11 abr 2021 11:39

A veces esquecemos como os sistemas políticos se reflicten na nosa vida cotiá, nos nosos xeitos de relacionarnos coas demais persoas. Mais sería iluso pensar que un home que ostenta e usa o seu capital económico para “pagar” as festas da parroquia e así manter unha boa imaxe fronte á comunidade á que logo lle paga tres euros á hora no seu negocio, non ten relación co caciquismo, cunha forma de facer política coa que nos relacionamos desde, polo menos, o século XIX.

A primeira vista, parecese que certos feitos son meras idiosincrasias locais ou aspectos circunstanciais que non gardan relación co algo máis grande ca nós, algo que nos transcende. As veces fai falta a perspectiva outorgada polo paso do tempo e un ollo crítico para decatarnos de que o que outrora pensabamos como algo “normal”, non o era tanto; que, por máis aceptado e reiterado que estivese polas estruturas de poder, non era nin é o mellor nin o único modo en que podíamos ou podemos relacionarnos.

Ficar no costume

Hai pouco houbo na miña parroquia unha xunta da Comunidade de Montes. É unha reunión que convoca ás persoas rexistradas como comuneiras. É dicir, case toda a miña veciñanza. Lembro que, a primeira vez que fun a unha destas xuntanzas, aburrinme moitísimo: apenas alcanzaba a entender a dinámica e estaba lonxe de atopar o sentido do encontro mesmo. 

Por veces, parecíame que había xente que tomaba a reunión como unha escusa para saír un pouco da casa e convivir coas persoas que non vían hai meses. Outras veces, sinxelamente, parecíame que había xente que ía só polo afán de causar algún tipo de polémica, para iniciar discusións que chegaban até o punto en que todo o recinto retumbaba con alegacións, berros, comentarios sarcásticos e saídas dramáticas...

Para a miña maior sorpresa, as tensións desaparecían segundo se mudaba de tema ou se remataba a sesión. Iso si: conforme asistía a máis xuntanzas, decateime de que a xente, en xeral, saía satisfeita destes encontros. Unha vez, logo de saír dun, na andaina de volta á casa, unha das miñas veciñas díxome cun ton que manifestaba certo alivio: “Antigamente nas xuntas non nos deixaban falar”.

Polo que me contaron despois, souben que a miña veciña estaba a facer referencia á antiga mesa directiva da Comunidade de Montes, que se apropiaba do uso da palabra. Pero se impoñer o silencio fose pouca cousa, tampouco explicaban ben os asuntos que se trataban nas “asembleas”, as cales, máis que outra cousa, semellaban rodas de prensa. Esta actitude déspota coa que exercían a súa autoridade, con todo, non podería ser explicada sen o seu contexto histórico. Correspondía á educación que eles recibiran. Estaban imitando o que coñecían. O curioso –e terríbel- do caso é que os tres homes que formaban a mesa directiva lle impoñían unha xerarquía inapelable á súa propia veciñanza. Diso hai seis anos. Por se alguén aínda pensa que os resaibos do franquismo remataron, por arte de maxia, coa transición ou co paso do tempo.

Porén, hoxe o panorama mudou bastante. Eventualmente houbo eleccións e, tanto a mesa directiva como as reunións, deron un xiro. Para comezar, agora o encontro ten, de feito, un cariz asembleario: hai actas e ordes do día, explicación dos puntos complicados de entender, votacións, diálogo e, por suposto, están presentes as discusións de sempre, que non poden faltar, como se serviran para darlle un pouco de “sustancia” a todo.

Aínda así, con todos eses cambios, parecíame que seguía a imperar a idea de que as asembleas non servían de moito, o que se ratificaba coa crecente ausencia de comuneiras e comuneiros cada nova reunión.  Por outra banda, quen asistía se aburría se non había ningún tipo de confrontación e, á hora de votar, adecuábase segundo os votos da maioría. Por máis que a estrutura mudase e estivese disposta para rachar coas vellas dinámicas, o sentido das asembleas seguía sen facerse del todo visible. 

Atopar un sentido

O mes pasado convocouse a unha reunión extraordinaria para informar e determinar as seguintes accións a tomar con respecto á explotación canteira que probablemente farase no monte comunal en calquera momento do ano.

A situación foi a seguinte: hai máis de dez anos, unha empresa chegou coa antiga xunta directiva da Comunidade de Montes para presentarlles un contrato que establecía que a Comunidade lle cedía á empresa todo o monte comunal por dez anos para que esta fixese exploracións e unha posterior explotación mineira. Ían pagar á Comunidade 12.000 euros ao ano. Os da mesa directiva levaron o asunto do contrato á “asemblea” veciñal. Mais non explicaron ren. Non houbo lugar para as dúbidas. Non falaron dos puntos do contrato nin das implicacións ecolóxicas. Só falaron do potencial ingreso económico. O voto foi unánime: o monte quedaba por dez anos a disposición da empresa.

Digresión: Non quero avanzar sen sinalar o modus operandi desta empresa mineira –e que supoño que é unha entre moitas-  que manipula e engana ás labregas para explotar os montes comunais. Ofrecenlles unha suma de cartos que abraiaría a calquera, mais que para eles representa unha ínfima parte das súas potenciais ganancias. Non lles explican o que suporá a explotación en termos ambientais nin como afectará a calidade de vida e recursos das comunidades. É un tipo de espolio legal por parte da iniciativa privada baseado no aproveitamento, manipulación e abuso das comunidades rurais.

Esta vez, na derradeira asemblea explicáronse todos os puntos do contrato e as condicións que, se se len con atención, non favorecen a ninguén máis que á empresa. Falouse das consecuencias medioambientais, da potencial contaminación da auga da traída que abastece á metade da aldea. Ante a sorpresa da veciñanza, a actual mesa directiva respondeu: “Todo isto votárono vostedes no 2006.” Silencio.

Corría na atmosfera unha sensación de desconcerto. Nin sequera é que foran enganados. Sinxelamente non sabían ren. A manipulación dos empresarios concatenouse coa dinámica autoritaria e déspota das antigas “asembleas”.

O mutismo rachouse coa voz do director actual da Comunidade de Montes, quen dixo: “É importante que nos decatemos que o que se decide aquí importa”.  De pronto, algunhas pezas do crebacabezas encaixaron e reconstruíron parte do sentido desas xuntanzas. Foi como se o home lles dixese ás persoas: Tedes voz. 

Dito isto, procedeuse á votación sobre se levantar un recurso contencioso contra á empresa. Era a última esperanza de evitar a explotación do monte. Votouse a favor, aínda que as probabilidades de gañar fosen ínfimas. Niso, un veciño levantou a man e declarou: “Eu penso que, ademais de levar a cabo o recurso, temos que organizarnos, facer unha mobilización social. Non podemos quedarnos cos brazos cruzados a esperar a resolución do xuízo.”

“Boh, a nosa aldea nunca foi unida”, respondeulle unha veciña. Comezou entón unha discusión máis. Pero, máis que un enfrontamento de distintos puntos de vista, era a batalla da comunidade contra o derrotismo, contra o silencio que lles fora imposto. Agora que tiñan voz tiñan a opción de usala.

Voz, poder e responsabilidade

A asemblea é un espazo de encontro onde as persoas se volven a atopar logo de meses, onde falan, rin e discuten. Ao final, é un territorio que forma parte da vida e xustamente niso radica parte da súa importancia: non é unha cámara de deputados onde, a porta pechada, se decide sobre a vida dos que están fóra, lonxe, afastados. Aquí a xente se coñece, sabe que problemáticas hai, lévaas á mesa e chega a un acordo... aínda que este chegue despois de varios momentos de tensión, berros e enfrontamentos. Ao final, fan política: organizan a vida en colectivo.

Así, as reunións veciñais son un lugar onde as persoas poden asumir o seu papel na comunidade e a responsabilidade que supón non só ser parte dela, senón tamén a de ser co-propietarias do monte. Deste xeito, a mesma perspectiva sobre a terra muda. Deixa de ser só un lugar a explotar, un campo de caza, unha fonte de madeira. É fogar, cultura, un patrimonio que ten que ser resgardado, protexido, defendido.

Por iso é fundamental rachar coas pequenas dinámicas que impoñen o silencio. Que xustifican o establecemento de xerarquías e abuso de autoridade co sinalamento dunha suposta “ignorancia”, que non é máis que dicirlle ás persoas: “ti non es capaz de decidir sobre a túa propia vida. Non sabes que che convén.”

Un lugar de diálogo, onde as persoas se saiban con voz e voto é fundamental para asumir con pracer a responsabilidade. É o punto de partida da organización: se temos voz, que podemos facer con ela? É o xerme do cambio. E está en todos nós.

Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Galicia
Galicia Muere a los 92 años la poeta, activista y revolucionaria Luz Fandiño
El fallecimiento ha sido anunciado públicamente por su amiga y alcaldesa de Santiago de Compostela, Goretti Sanmartín.
Galicia
Política autonómica Redes clientelares, falta de autogobierno y consensos neoliberales: las claves del Gobierno gallego sin Feijóo
Políticas y analistas desgranan la hoja de ruta de la primera legislatura gallega de la era post-Feijóo: reforzamiento de los hilos de poder locales, falta de vocación autonómica, complejo de inferioridad y una marcada agenda neoliberal.
Galicia
Redes clientelares Todas las veces que la Xunta de Feijóo contrató a sus familiares y a los de otros altos cargos
Mientras Sánchez reflexiona sobre su dimisión tras el ‘lawfare’ contra su mujer, el líder del PP ha prometido que no consentiría a su pareja contratar con un Gobierno del que él formase parte, pero sí lo permitió con su hermana, su prima y su cuñado.
Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Genocidio
Genocidio Rebelión en las universidades y acampadas: ¿una primavera antisionista?
Los principales aliados de Israel, Estados Unidos y Alemania, están siendo testigo de un desborde en las protestas contra el genocidio.
Palestina
Bloqueo israelí Activistas toman el embarcadero de El Retiro en favor de la Flotilla a Gaza, bloqueada por Israel
“La Flotilla, rompiendo el bloqueo”, han coreado activistas que han desplegado pancartas y banderas palestinas en el embarcadero del Retiro en un homenaje a la Flotilla de la Libertad.
Palestina
Palestina Misión incumplida: sobre la cobertura de El Salto de la Flotilla rumbo a Gaza
Queremos dar una pequeña explicación a nuestra comunidad y, especialmente, a las personas que con su suscripción permiten que un medio como el nuestro, que es una rara avis en el contexto político y social en el que vivimos, salga adelante.
País Valenciano
Diada valenciana El País Valencià asume “la voz de todo un pueblo” por el 25 de abril
El 27 de abril, las calles de Valencia fueron testigo de la manifestación valenciana en conmemoración del 25 de abril, una fecha con un alto significado histórico para el País Valencià.

Últimas

El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Galicia
Política autonómica Redes clientelares, falta de autogobierno y consensos neoliberales: las claves del Gobierno gallego sin Feijóo
Políticas y analistas desgranan la hoja de ruta de la primera legislatura gallega de la era post-Feijóo: reforzamiento de los hilos de poder locales, falta de vocación autonómica, complejo de inferioridad y una marcada agenda neoliberal.
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Genocidio
Genocidio La Flotilla de la Libertad pospone el viaje a Gaza hasta un próximo intento
Las activistas internacionales que tienen previsto zarpar para llevar ayuda humanitaria hasta Palestina anuncian que volverán a intentar zarpar para romper el bloqueo israelí.
Más noticias
La vida y ya
La vida y ya Paraguas o chubasquero
En algún momento aprendes que no da igual qué opción tomar. Aprendes que hacer las cosas de una u otra manera tiene repercusiones para otras personas, para el planeta.
Galicia
Galicia Muere a los 92 años la poeta, activista y revolucionaria Luz Fandiño
El fallecimiento ha sido anunciado públicamente por su amiga y alcaldesa de Santiago de Compostela, Goretti Sanmartín.
Palestina
Palestina Estudiar y formarse mientras sobrevives a un genocidio
La destrucción generalizada de las infraestructuras ha tenido un impacto brutal en el sistema educativo palestino.

Recomendadas

México
América Latina México a las urnas: los claroscuros de AMLO y la primera presidenta
Todo apunta que el 2 de junio, por primera vez en la historia, una mujer llegará a la presidencia. Claudia Sheinbaum, sucesora de Andrés Manuel López Obrador, se presenta como “hija del 68” en un país todavía asolado por el conflicto interno.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda Vivir y resistir en Andalucía, la comunidad con más desahucios del Estado español
En Andalucía, la comunidad con mayor número de desahucios, se producen 11 al día. En todo el territorio surgen experiencias que luchan por la vivienda digna en un lugar donde tener un techo “se ha vuelto una utopía”.
Cine
Estíbaliz Urresola “El cine no debe quedar impasible ante las atrocidades que suceden”
La directora de ‘20.000 especies de abejas’ sigue recibiendo reconocimientos por su película, pero pide que se transformen en aplicación de mejoras concretas para el colectivo trans.