Medio rural
Autoxestión: iniciativas artísticas do rural reforzan os vínculos comunitarios

O Cinema Palleiriso foi sede dun encontro que reuníu a máis dunha ducia de proxectos artísticos que traballan no rural de Lugo e Ourense o pasado luns 13 de xullo.

Cinema Palleiriso 1
Unha proxección infantil. Arquivo Cinema Palleiriso.
15 jul 2020 12:41

Un pouco a conta das políticas culturais e outro pouco, pola milenaria usanza de subestimar ás zonas e comunidades labregas, temos a idea de que no rural galego, ademais das feiras e festas tradicionais, case nunca pasa nada. E menos se esa “nada” está ligada con opcións culturais que vaian alén do folclorismo. Así, sorprende saber que nunha pequena aldea ao sur de Lugo, un pallar transformouse nun cinema. E que, non moi lonxe de alí, tócase música de cámara co fin de custodiar os bosques de carballos. Tamén que, un pouco máis cara ao norte, unha antiga ferrería construída coas pedras dun castelo desbaratado polas forzas de Napoleón, foi rehabilitada por artistas e artesáns para transformala nun espazo común de traballo.

Estas iniciativas, que ben poderían inspirar a creación de relatos fantásticos, son uns dos múltiples exemplos de organización cos que se fai fronte ao éxodo sistemático do campo ás cidades. A través dos anos xurdiron unha gran cantidade de proxectos autoxestionados adicados a dinamizar as comunidades rurais, descentralizando a cultura.

Nun intento por reunir a maior cantidade de proxectos coma estes, e co obxectivo de tecer redes entre as persoas involucradas en actividades rurais, artísticas e ecolóxicas, o pasado 13 de xullo celebrouse a xornada Vida con Arte no rural, no xa afamado Cinema Palleiriso asentado en Chantada, Lugo.

“A xornada tivo como obxectivo ser facilitadora de intercambios entre proxectos rurais e artísticos para que nós coñezamos os diferentes proxectos irmáns”, comenta a organizadora do encontro, Cristina Castro.

Cristina é artista visual cunha experiencia laboral inclinada á investigación e intervención social. Forma parte do equipo que xestiona Cinema Palleiriso, proxecto que está en funcionamento desde o 2014.

Como se podería supoñer, manter unha iniciativa autoxestionada por máis de cinco anos no medio rural como o ten feito Palleiriso, non é unha tarefa sinxela que se poida facer en soidade, sen a cooperación e abrigo dunha comunidade. Vida con arte no rural xorde dese coñecemento experimentado en carne propia. Cristina conta: “A actividade ocorréuseme a partir das necesidades e dificultades que teñen distintos proxectos de dar voz a outrxs e de converterse nun espazo máis humano. O propósito fundamental deste encontro era que a xente puidese compartir as súas necesidades, as condicións nas que está... Cinema Palleiriso sempre foi un lugar de encontro, o que facilitou a comunicación directa cos outros proxectos que desde un principio recibiron ben a convocatoria, xa entón observei as ganas de querer tecer redes”.

Cinema Palleiriso 3
Arquivo Palleiriso

O pasado luns 13 de xullo, o evento reuniu a catorce iniciativas que, ademais de compartir intereses artísticos e formar parte do fenómeno do neorruralismo, proveñen exclusivamente de Lugo e Ourense. “Todos os proxectos parten dunha mesma realidade rural de despoboamento e envellecemento da poboación. Como as provincias de Ourense e Lugo son as zonas máis despoboadas da Galiza, queremos indagar nas dificultades que a xente de aquí está a ter e cales son os seus procesos de traballo”, sinala Castro.

Nesta procura de rehabitar o rural e vincularse coa natureza, a arte é o eixo que articula e singulariza as propostas. Cristina especifica que “o compoñente artístico está presente en diferentes modalidades, ou ben como artistas que deciden ir vivir ao rural e facer a súa produción artística dende este outro contexto, como programadores de actividades artísticas ou ofrecendo espazos, residencias, para albergar a artistas e fomentar a creación crítica”.

APOSTAR POLA AUTOXESTIÓN

Acentuado polas políticas gobernamentais, o estado de precariedade cultural que se vive no rural en Galiza ten provocado unha e outra vez que os proxectos existentes proveñan da organización cidadá autoxestionada. O propio Cinema Palleiriso, a pesar de contar cunha longa traxectoria e converterse nun referente importante de traballo comunitario, non conta coa subvención de ningún axente económico, mais tampouco está na súa perspectiva.

Esta administración autónoma sustentada polo traballo de voluntariado e o soporte dunha rede de complicidades é a que va construíndo outros xeitos de traballar que, ao mesmo tempo, xera espazos nos que os coñecementos empíricos non só son valorados senón que son esenciais.

Non é un encontro para falar da arte illándoa da realidade. Pola contra, é un paradigma do que a arte pode facer cando sae dos museos, intervén na vida e se achega ás persoas dun xeito menos impoñente e máis inclusivo

“Nós —o equipo de Cinema Palleiriso— non somos un proxecto profesionalizado, nin estamos organizados como asociación. Tampouco estamos especializados en xestión cultural. Ao revés: temos un proxecto de autoxestión que nace da voluntariedade, as gañas de facer actividades e dinamizar o rural dun grupo de persoas que están en torno a este proxecto. Isto implica que non podemos falar de adicarnos a programar actividades e eventos todo o ano. Non temos unha programación fixa, o cal ao mesmo tempo nos da máis liberdade porque podemos programar segundo como vaian xurdindo os programas e actividades”, engade Cristina Castro.

O encontro Vida con arte no rural non ten como obxectivo organizar un encontro para falar da arte illándoa da realidade. Pola contra, é un paradigma do que a arte pode facer cando sae dos museos, intervén na vida e se achega ás persoas dun xeito menos impoñente e máis inclusivo.

O papel do medio ambiente

Ademais do espazo de presentación e exposición dos proxectos participantes, parte da programación de Vida con arte no rural procurou organizar actividades nas cales as persoas puideran convivir noutro tipo de experiencias como un baño de bosque, o cal consiste en adentrarse á natureza poñendo fincapé na percepción dos cinco sentidos.

Manter unha relación de respecto coa natureza e procurar o coidado nas relacións humanas non só son uns dos principais intereses que comparten todos os proxectos, senón que son a base a partir da cal traballan. É dicir que, do mesmo xeito que as ideas e principios dan forma aos xeitos nos que se traballa, estes últimos á súa vez revelan e moldean o tipo de vida e convivencia que lles interesa promover.

“Penso que a vida, a saúde e a liberdade están ligados á terra. Velo e traballalo desde esta perspectiva pode levarnos a un novo modo de vida onde poidamos decrecer o consumo, ser máis autosuficientes e crear outros modelos de relacións e de coidados máis humanos onde a vida estea no centro en lugar do poder económico”, comenta Cristina.

Estes proxectos son unha referencia importante do traballo que se constrúe desde a ética, onde todas as persoas implicadas forman parte activa nas decisións e onde cada proposta e acción reforzan o compromiso, a responsabilidade e a convivencia respectuosa coa natureza

A través de Vida con arte no rural en xeral, e das distintas iniciativas participantes en particular, se procura “volver a poñer en valor a comunidade e o poder que ela ten na construción de procesos transformadores. Por iso o noso proxecto é autoxestionado e voluntario. Creemos firmemente no apoio mutuo e en facer redes. En resumo, interésanos voltar a habitar as nosas terras ancestrais, a vida ligada á terra, o coidado ao humano e á natureza, o traballo comunitario e o espiritual”, conclúe a pintora e organizadora do evento.

Dese xeito, desde o contido ata a forma, estes proxectos son unha referencia importante do traballo que se constrúe desde a ética, onde todas as persoas implicadas forman parte activa nas decisións e onde cada proposta e acción reforzan o compromiso, a responsabilidade e a convivencia respectuosa coa natureza.

Entre os participantes que se reuniron en Casa Palleiriso atópanse: A Casa do Río, A arca da Noe, Boán, Casa Quindós, Sete Outeiros, O tempo do corpo, The Foundry Bravos, entre outros.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Museos
Arte político El Museo del Neoliberalismo: una ideología explicada a través de sus objetos
Tras cinco años denunciando las desigualdades de este modelo económico, el Museo del Neoliberalismo en Londres cerró sus puertas en septiembre.
Arte
Arte Gabriele Münter, la artista no degenerada que inició el expresionismo alemán
Una exposición en Madrid y un cómic rescatan del olvido a la pintora alemana Gabriele Münter, fundadora del expresionismo y dueña de una obra oculta mucho tiempo e inseparable de su recorrido vital.
En el margen
Thimbo Samb “Ganar el Goya con ‘Los cayucos de Kayar’ implicaría que el mundo del cine español valora historias diversas”
Cansado de los papeles que le ofrecen como actor negro, Thimbo Samb busca sus propias historias para mostrar de lo que es capaz, la última, un documental sobre su propia vida, que ha sido preseleccionado para los Premios Goya.
Sumar
Sumar Yolanda Díaz, entre el ‘pacta sunt servanda’ y el juego de Junts
Sumar ha tenido su premio tras pasar del tono bajo al ‘ruido’ que antes rechazaba y consigue torcer el brazo del PSOE en la tramitación de la reducción de la jornada.
Redes sociales
Redes Sociales Mañana es el día en el que miles de tuiteros quieren dejar colgado a Elon Musk
Organizaciones ecologistas y universitarias, ayuntamientos como el de París y miles de usuarios de la red social que un día fue Twitter están convocados a dejar X coincidiendo con el día de investidura de Donald Trump.
Argentina
Argentina Golpe a la memoria en Argentina: los retrocesos en políticas de derechos humanos en la era Milei
La política de derechos humanos en Argentina enfrenta retrocesos alarmantes bajo la gestión de Javier Milei. Despidos masivos, cierre de espacios de memoria y desfinanciamiento amenazan el legado de memoria, verdad y justicia.
La vida y ya
La vida y ya Mientras tanto
Salir de casa sabiendo que las personas con las que me cruzo también tienen una casa de la que salir. Que no hay casas vacías habiendo gente sin casas.
Túnez
Túnez Gabes, 50 años de muerte lenta
Entre vertidos químicos, suelos estériles y redes vacías, las comunidades locales del sureste de Túnez resisten y lideran una lucha ambiental y social que atraviesa fronteras.
Rap
Poetas Puestos “Tanto los medios como la política quieren que seas un tonto feliz”
Charly Efe y Teko, acompañados de una banda, publican el disco ‘Tontos felices’ donde mezlcan su carrera en el rap con ritmos rock para crear lo que han bautizado como rap‘n’roll.

Últimas

Gobierno de coalición
Gobierno de coalición El CIS vuelve a situar la vivienda como el principal problema de la población
Uno de cada dos votantes de las izquierdas sitúan la vivienda entre los tres grandes problemas que afronta el país. La encuesta del CIS muestra a los partidos de la izquierda en la misma situación de desinfle que el mes pasado.
Análisis
Análisis El PSOE intenta pescar en el río revuelto de la izquierda para acercarse al PP
Entre los votantes del PP solo hay dos cosas que produzcan ilusión: el rechazo a Sánchez y su Gobierno e Isabel Díaz Ayuso. Feijóo no es una de ellas.
Que no te lo cuenten
Que No Te Lo Cuenten De posibles acuerdos y represiones
VV.AA.
Abrimos el primer noticiero del año con la firma del acuerdo de Israel con Hamás para un cese temporal de las hostilidades
Groenlandia
Análisis Por qué Groenlandia es clave en la carrera por las materias primas
El anuncio de Trump parece salido de una precuela de la película 'Don’t Look Up', en la que los intereses geopolíticos y económicos no nos dejan ver el colapso inminente.
Más noticias
China
Pulsos bajo el cielo Beijing rave: amor, unidad y respeto
Exploramos los entornos de la música electrónica underground en Beijing, donde los jóvenes siguen creando espacios y nuevas formas de relacionarse y entenderse
Galicia
Literatura Daniel Salgado reformula las claves de la poesía política en la contemporaneidad en 'Poemas realistas'
El discurso de este poemario convoca las dos ideas-fundamento que vertebran la poética de Salgado: la constatación de la ruina y la perseverancia en la posibilidad de un horizonte no clausurado.

Recomendadas

Historia
Historia La segunda vida de Joaquín Maurín
Alberto Sabio reconstruye en ‘Excomunistas’ la vida y el pensamiento del fundador del POUM: desde su politización en el republicanismo hasta su giro socialdemócrata y anticomunista durante la Guerra Fría.
Ocupación israelí
Expansionismo israelí El Golán sirio, radiografía de una joya natural diezmada por la ocupación israelí
Las actividades extractivistas del Estado israelí sobre los recursos hídricos o proyecto de parque eólico en las tierras colonizadas amenaza el sustento diario de las comunidades locales.
Represión
Represión Cómo descubrir a un infiltrado, el manual
Un grupo de afectadas por el espionaje policial publica un texto colectivo como herramienta y reflexión sobre este fenómeno.
Violencia sexual
Violencia sexual El ocaso de Neil Gaiman, el maestro de la literatura fantástica acusado de violar a varias mujeres
Un reportaje revela los testimonios de ocho mujeres que sufrieron agresiones sexuales por parte del escritor Neil Gaiman, autor del cómic ‘Sandman’ y nombre clave en la ficción contemporánea. Dos de ellas han presentado denuncias por violación.