El festival de fotografia Imaginària reivindica la creativitat i el feminisme a Castelló

El festival Imaginària celebra, el cap de setmana del 18 i 19 de novembre, la Jornada d’Imatge per reflexionar sobre el paper de la dona en l’àmbit de la fotografia de la mà d’expertes i professionals del sector

El festival de fotografia Imaginària reivindica la creativitat i el feminisme a Castelló
Ana Becerra a la Jornada d'Imatge del festival de fotografia Imaginària María Mora

Les dones sempre han ocupat un segon pla o, fins i tot, mai han tingut protagonisme als diferents àmbits de la societat. Les artistes han hagut d’amagar-se darrere de familiars o parelles per publicar les seues obres. A la fotografia, aquest patró ha estat present també. Tanmateix, avui en dia, les fotògrafes han aconseguit fer-se un lloc i que les seues instantànies siguen reconegudes. Sobre aquesta nova realitat s’ha reflexionat a les jornades d’imatge del projecte Imaginària, on del 18 al 19 de novembre, al Menador espai cultural, diverses artistes han explicat el seu treball i les seues motivacions. 

«La creativitat és una cosa molt seriosa que em prenc de broma». Amb aquesta frase ha començat la seva conferència Ana Becerra, fotògrafa malaguenya. La introspecció i la reflexió sobre la identitat ha sigut les claus que l’han ajudat a definir la seua labor com autora. «Si no em conec, no puc expressar allò que sent», ha assenyalat. Els xiquets han suposat una inspiració, perquè la seua imaginació pareix no tindre límits. També ha fet referència a la naturalesa, que dins dels seus propi caos, manté sempre un ordre. 

Becerra considera que la creativitat és allò que ha fet moure el món i, queencara que algú no ho puga creure, està present en tota la gent. Tanmateix, la creativitat es perd durant el període de l’adolescència; com a causa de una crisi d’identitat profunda, les repercussions del model educatiu actual i la rutina. «Els adults no creen res perquè sempre fem el mateix», ha lamentat la fotògrafa malaguenya. Per aquest motiu, considera que s’ha de trencar en la monotonia. Per a ella, una bona ferramenta és l’observació, que fomenta la curiositat. Al mateix torn, pensa que el concepte «creativitat» està desvirtuat. 

Ana Becerra mostra la seua imatge més personal a la Jornada d'Imatge. MARÍA MORA 


«A la gent li agrada participar i interactuar», ha defensat. També ha destacat que és necessari canviar la manera de vendre art i trobar la forma d’apropar-se al públic. Regalar fotos ha sigut la idea que ha tingut l’autora per aconseguir aplegar a més ciutadans. Amb el lema «cógela que es tuya», invita a tots aquells que vulguen les seues fotografies a agafar-les. Així celebra la fotògrafa el seu aniversari. Aquesta no és l’única iniciativa, ja que també exposa les seues instantànies a peu de carrer a diferents locals. A més a més, ja prepara el seu pròxim projecte anomenat 77 conejas, sobre un camp de concentració nazi. 

A Ana Becerra l’han precedida i també continuat altres professionals de l’àmbit de la fotografia per tractar diferents temes en relació a la presència de la dona fotògrafa a Espanya. També han format part de la Jornada d’Imatge: Mónica Carabias Álvaro, professora al Departament d’Art Contemporani de la Facultat de Geografia e Història de la Universidad Complutense de Madrid; Marta Martín, professora de la Universitat Jaume I i doctora en Comunicació; i les fotògrafes Núria López Torres i Hanna Jarzbek. Així com les directores de contingut al Festival Photo Alicante i Photon Festival, Lucía Morate i Tania Castro, respectivament. 

0 Comentarios

Destacadas

Pensamiento
Thomas Fazi: “No puedes solucionar una crisis creada por el euro dentro del euro”

Políticas de identidad, crisis económica, arquitectura del sistema financiero, posibilidades de una coordinación de gobiernos de izquierda dentro de la UE... Thomas Fazi se mete en todos los jardines del presente político común a los Estados europeos.

Antiespecismo
¿Qué hace un oso en las Bardenas?

Sendaviva celebra su decimoquinto aniversario con la amplición del número de animales explotados en su zoológico y con una nueva inyección de dinero público, cuatro millones de euros para 2018 y 2019, que suman un total de 68 millones aportados por el Gobierno de Navarra.