Medio rural
O acto de ler o monte para reconstruir a nosa historia

A paisaxe do rural galego ten mudado a través do tempo. É un libro aberto nel que podemos ler e reconstruír a historia das poboacións que ten habitado nel.

Pasos de Tatín
Pasos de Tatín, Mondariz Sara Guerrero Alfaro
Xornalista
28 feb 2020 12:00

Gina, está mirando pola súa fiestra. Esta atenta e sinala cada cousa que teña mudado dun día ao outro. A súa mirada vaise pousando dun lado a outro cunha meticulosidade e concentración que parecera que está lendo. De súpeto, algo ve e dispara a súa memoria. Gina empeza, de xeito natural, a contarme a súa historia, que é tamén a do monte. 

 “O canastro da casa está marcado co ano 1815, mais sei que a miña familia tivo esta finca desde antes diso. Antigamente a aldea estaba máis enriba e a igrexa tamén estaba noutro sitio. Miña nai contábame que a nai da súa nai foi quen baixou e construíu as cadras que agora son a nosa casa. Por iso, o muíño de casa está lonxe, alá riba, no monte”. 

 Gina, a miña veciña, é a voz detrás de todas a citas que fago ao longo deste texto.   

  ***  

Cando se da unha camiñada polos arredores dunha aldea, non é estraño atoparse, escondidos entre a maleza, pedazos de muros ou postes de pedra en fila que sinalan que antes aí había un viñedo.  

A emigración, o abandono e a baixa poboación do rural galego foise reflectindo no paisaxe máis que en ningunha outra cousa, como ben son capaces de apuntar as persoas maiores que, mirando pola fiestra, sinalan e din “Antes, todo iso de alí eran fincas” ou “De novas íamos á aldea de alado por un camiño que sabe Dios onde quedou, xa non existe”. 

A través dos recordos é que unha pode facerse á idea de como era a vida. É a maneira de atrasar o esquecemento da historia das persoas, familias e comunidades enteiras. Pero tamén a través das sinais do paso da vida humana, que son coma as cicatrices e marcas do monte, pode reconstruírse a historia.  

“Antes, para chegar a Mondariz, tiñamos que atravesar o monte. Antigamente non estaba a estrada e así foi por moitísimo tempo ata que toda a veciñanza da aldea xuntámonos e a construímos nós coas nosas propias mans. Cada fin de semana, íamos e construíamos un tramo. Tardamos moitísimo e foi un traballo do carallo, pero fixémola nós”.  

Esas historias resgardadas na cabeza das persoas seguramente mudaban por culpa do paso do tempo ou das diferenzas que xorden inevitablemente de aqueles relatos que viaxan de boca en boca. A memoria, así como a Historia -aínda que moitos historiadores non queiran velo así- sempre ten sido inexacta, subxectiva e, ata certo punto, as certezas son inalcanzables.   

Pero, a diferenza da Historia que queda plasmada para a eternidade escrita con tinta sobre follas de papel, esta está escrita na paisaxe: un libro que non se pecha e que está sempre listo para que alguén o mire e comece a lelo. Así, esta historia narrada a través da transmisión oral, está viva e en constante reconstrución: dependendo de quen e cando a mire ou de quen e cando a conte. Tamén revela os contextos históricos, sociais, políticos nos que se enunciaba.    

“Durante o franquismo, o meu irmán mais o noso pai, comezaron a plantar eucaliptos porque dicían que a madeira chegaba máis pronto e que poderíamos vendela e sacarlle proveito pronto. Entón alá foron e plantaron tres ou catro fincas só de eucaliptos. Pobriños, eles que ían a saber os problemas que hai hoxe co esas árbores. Son puro alcohol e son unha praga. Pero eles o fixeron porque era o que lles recomendaban e o que os demais estaban tamén a facer”.  

O interese e a insistencia das persoas maiores de contar sobre como ten cambiado a paisaxe, non é produto máis que da atiquísima intuición de querer transmitir o coñecemento para que non se perda. Pero tamén é o xeito de conectarse co pasado, co aquelas persoas que xa non están, co aquel estilo de vida que, por máis precario que fose, constitúe quen son e explica o presente.  

“Antes todo isto era moito máis bonito. Aqueles dous montes todos eran verdes, agora nada, queimáronse hai tres ou catro anos. E, ves esa capela de alí abaixo? É nova, antigamente só estaba a igrexa pero construíron a outra porque á xente que vive abaixo quedáballe moi lonxe. E o cemiterio tamén estaba alá enriba...”.    

O pasado da vida rural non pode separarse da terra: os contos versan sobre o dominio e o traballo sobre ela –de tal xeito que nalgúns momentos se asemella a un animal salvaxe domesticado con cada debruzada-; sobre a medicina natural das augas e plantas silvestres; sobre a elección dos espazos nos que se decide vivir; sobre a época de sementar e a lectura da lúa e os ceos para prognosticar o clima.  

Cada narración que teño escoitado é unha proba máis de que a historia da humanidade e tamén a historia do monte e viceversa; son historias en indisolubles, historias dunha vida en común na que se toma e se da. (E é xusto dicir que a veces tomamos máis do que damos).  

Con todo, aínda que no paisaxe non se poda ler unha emoción predeterminada, é común detectar un rastro de tristeza nos recordos das persoas que o len. Non necesariamente porque haxa unha saudade que busque manter certo xeito de vida, senón porque os cambios no monte reflictan a ausencia, o abandono; a maleza é o paso do tempo que vai coméndose as pedras, as antigas fontes, as pontes. Cada finca que deixa de ser labrada, cada viña que deixa de ser coidada é unha ameaza da desaparición dun mundo que deixa de ser lexible e que empeza a vivir só na memoria.  

“O meu primo levábame cargando nos ombreiros cando eu era nena e tiña que ir ao médico. Cruzaba toda a aldea comigo e así cruzabamos os pasos de Tatín. Xa non podo andar ata alá, pero coma me gustaría camiñar outra vez por alí e ver como están. Ten caído algún? Aínda está a ponte do pau que estaba por alí no camiño?”   

Móstrolle a foto que tomei dos pasos no meu paseo e ela abesóuraa coma unha lectora voraz que se reencontra coa súa historia favorita logo de toda unha vida lonxe dela.

Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Galicia
Galicia Una manifestación histórica contra la celulosa de Altri y la Xunta desborda Compostela
Decenas de miles de personas de toda Galicia gritan contra una industria que pretenden instalar en el corazón del país y que absorberá 46 millones de litros de agua al día.
Opinión
Tribuna Tódalas razóns para dicir ‘Altri non’
Aquí van unhas cantas razóns para xuntarnos este domingo en Compostela e deixar clara a nosa postura fronte a un espolio que nos están tratando de impoñer disfrazado de progreso, pero que só trae beneficio económico a uns cantos indesexables.
Opinión
Opinión Sobrevivir pagando no Álvaro Cunqueiro
Unha das vitorias ideolóxicas do PP de Feijóo en Galiza foi facernos crer que pagar por servizos esenciais nos hospitais durante o coidado dos nosos enfermos é o natural, que non hai outra maneira de abordalo, pero é mentira.
Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Oriente Próximo
Oriente próximo La diáspora kurda ante la caída de Bashar al-Assad
Siria enfrenta el fin de un régimen que durante décadas pareció inquebrantable. Desde la diáspora, la esperanza contenida de quien ha vivido demasiadas traiciones y promesas incumplidas.
Análisis
Análisis Rojava en peligro
Las intenciones de Turquía en Siria ponen en peligro no solo la Administración Democrática Autónoma del Norte y Este de Siria (AADNES) sino también la convivencia del resto de minorías presentes en el país.
Amazonía
Caso Chevron Pablo Fajardo: “Sacrificaron la Amazonía y la vida de la gente por racismo y por la ganancia económica”
El activista y abogado Pablo Fajardo fue elegido hace casi 20 años por la Unión de Afectados por Texaco para el juicio más importante contra la petrolera Chevron. Dos décadas después sigue luchando por la justicia ambiental y social en Ecuador.
Especulación inmobiliaria
Especulación en Madrid Las vecinas de Tribulete, 7 denuncian la especulación de Élix Rental Housing con una acción musical “fúnebre”
30 inquilinas de este bloque resisten en sus hogares pese a que este fondo buitre ya ha adquirido la totalidad del edificio para convertir los pisos en apartamentos turísticos. Este sábado, han vuelto denunciar el proceso de gentrificación del barrio
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.
Ley de Seguridad Ciudadana
Congreso de los diputados Reforma de la Ley Mordaza: ¿esta vez sí se puede?
Una de las mayores deudas de toda la izquierda del Estado español parece que está a punto de saldarse.
La vida y ya
La vida y ya Ya no sé quién vive en el primero
El barrio se ha transformado tanto que pueden pasar semanas sin ver por la calle una sola cara conocida porque los vecinos han sido sustituidos por turistas.

Últimas

Derecho a la vivienda
Vivienda El Sindicato de Vivienda de Euskal Herria propone la “expropiación de pisos turísticos”
Ponen en el punto de mira los intereses del sector inmobiliario y tachan de “falsas” a todas las medidas propuestas por los partidos políticos como la Ley de Vivienda.
Análisis
Análisis El independentismo se reorganiza, pero ¿sigue siendo independentista?
Los partidos independentistas han sufrido la crisis del procés y el posprocés, y todavía no la han resuelto, sino, a lo sumo, la han aplazado. El PSC aparece como el ganador de una carrera con corredores agotados.
Opinión
Tribuna Todas las razones para decir ‘Altri non’
Aquí van unos cuantos motivos para juntarnos este domingo en Compostela y dejar clara nuestra postura frente a un expolio que nos están tratando de imponer disfrazado de progreso, pero que sólo trae beneficio económico a unos cuantos indeseables.
Opinión
Opinión La oportunista invasión israelí de Siria
Desde la caída de Bashar al-Assad, Israel ha llevado a cabo una invasión de Siria sin provocación previa y con el apoyo de Estados Unidos. Los objetivos son claros.
Más noticias
Relato
Relato Descubrirse las manos
Descubres tus manos: el palmar y el dorso, la posibilidad futura de la pinza atrapacosas, dos miembros que te vinculan al chimpancé y al lémur. Aprendes su mecanismo.

Recomendadas

Literatura
Gustavo Faverón Patriau “Quizá la novela sea ahora mismo más relevante que nunca”
El escritor peruano Gustavo Faverón Patriau quería narrar en su nueva novela la historia de un boxeador que no sabía boxear pero tumbaba a sus rivales recitándoles al oído versos de César Vallejo. ‘Minimosca’ acabó siendo un cuentacuentos inagotable.
Galicia
Memoria histórica Así fue como el Patronato de Protección a la Mujer transformó Galicia en un convento de clausura
Las mujeres que cayeron en las redes del Patronato iniciaron un periplo de encierro, humillaciones, abusos y explotación que es desconocido para la mayor parte de la población. Queda hoy en la impunidad de un silencio que tenemos el deber de romper.
Palestina
Eyad Yousef “No cuentes lo que queremos ser, cuenta lo que nunca hemos dejado de ser: un pueblo que quiere la paz"
Eyad Yousef es profesor en la Universidad de Birzeit, Cisjordania, y comparte su experiencia en una universidad que “representa el pluralismo y la libertad que tanto anhela la sociedad palestina”
Pensamiento
Sarah Jaffe “En realidad tenemos que hacer menos. E impedir que algunas cosas sucedan”
La escritora y periodista Sarah Jaffe aborda el desengaño cotidiano al que nos aboca el mundo laboral e investiga cómo, a pesar de todo, las personas se organizan colectivamente en sus empleos para que “trabajar apeste menos”.