Teatro
A Nai: “Esta historia existe porque as irmás Touza eran mulleres solteiras”

Falamos con dúas das creadoras detrás da peza teatral “A Nai” que reivindica ás irmás Touza, tres mulleres de Ribadavia que axudaron a persoas refuxiadas do nazismo durante a II Guerra Mundial.
a nai
Laura Porto e Raquel Velasco nunha cafetería de Compostela Elena Martín
14 mar 2023 17:50

Laura Porto é dramaturga e escritora e Raquel Velasco é actriz, produtora e membro de AmorodioTeatro —xunto con Carmen Facorro e Javier Castiñeira—. Estou sentada con elas nunha cafetería da zona vella compostelá, gozando do sol de mediodía que entra a través da porta de cristal do local no que nos atopamos. Vai bo tempo, e diso é do primeiro que falamos xusto despois de pedir un café. Laura e Raquel son parte do equipo da obra de teatro A Nai, un espectáculo de AmorodioTeatro que fala sobre a historia de tres irmás de Ribadavia: Lola, Amparo e Julia Touza, que axudaron a persoas que fuxían do nazismo durante a II Guerra Mundial. Con todo, esta peza, como acontece con todas as boas historias, fala de moito máis ca iso.

Por que non se sabe nada das irmás Touza?

Raquel: Penso que, por medo, elas mesmas non querían que se soubera a historia e por iso ocultaron a súa participación dentro da rede. Aínda así, si que me parece imposible que o seu fillo non soubera nada. O fillo criouse con elas na casa, paréceme raro que non fora consciente do que acontecía dentro.
Laura: Estou de acordo en que elas non querían que se soubera, diso fala un pouco a obra. Ao final, para que este tipo de redes poidan funcionar, teñen que facelo no anonimato. Pero tamén creo que, desde o futuro e desde a historia, hai unha parte de responsabilidade neste descoñecemento relacionada co feito de que elas eran mulleres. Eu ás veces pregúntome, se elas foran homes sería igual? Non habería historiadores que terían investigado o que fixeron?

Dicir que é memoria, e que, como tal, non se pode recuperar, é falar barato.

Ía ser a miña seguinte pregunta, se o feito de ser mulleres ten algo que ver con que sexa unha historia tan descoñecida ata agora e se, ao mesmo tempo, o feito de seren solteiras influíu no que fixeron e na súa capacidade de ocultalo.
L: Eu creo que si. Eu creo que esta historia existe porque eran mulleres solteiras. Iso permitiulles ser donas de si mesmas e ter unha autonomía económica e vital que como mulleres casadas non terían. Tamén moita valentía. Porque a día de hoxe, segue habendo xente que non ve ben que Lola fora nai solteira. Isto é moi forte. Para min botoulle un par de ovarios, así de claro. Porque Lola non só era nai solteira e tiña un negocio ela soa coas súas irmás —que ademais tamén eran solteiras—, senón que, ademais, levaba ao cabo actividades que puñan en risco a súa vida.
R: Si. Ser solteiras foi no seu beneficio. Grazas a iso puideron ter liberdade sobre os seus actos, a súa vida e as súas decisións. Elas estaban na rede porque elas o decidiron así.

Non quero afondar demasiado na historia delas porque penso que iso está guai que quede para a xente que a vexa. Pero si que quería preguntarvos como é investigar e recoller algo do que hai tan pouca información e transformalo nunha obra de teatro.
R:
Foi complicado. Estivemos un ano recollendo información ata facer a obra, pero hai que ter en conta que non somos historiadoras. Primeiro empezamos lendo o que había publicado sobre elas, os libros... E é verdade que, exceptuando o de Antón Patiño, o resto son de autoficción. Despois fomos ás institucións gobernamentais nas que podiamos atopar algo de información —como o Arquivo Militar de Ferrol—, revisamos os xornais da época para ver que dicían sobre elas... Ao final foi un pouco frustrante porque tampouco conseguimos atopar moito máis do que xa sabiamos.
L: Foi un pouco como intentar coller auga coas mans e transportala. Porque é iso, case todo o que hai delas se vende como se fora historia, pero en realidade é ficción histórica, co cal é moi difícil documentar iso. Un exemplo sería o dos 500 xudeus que en teoría conseguiron axudar. Nós utilizamos esta cifra á hora de vender a peza, pero esa cifra de onde se sacou? É unha estimación que fixo alguén de “se sacaran un xudeu por semana durante tanto tempo serían 500”. Pero todo son estimacións, hai moi pouco sólido. E cando intentas tirar do fío, chegas a camiños sen saída. Por exemplo, a nós dicíannos: “eu creo que este documento existe e ten que estar en tal sitio”. E cando ías alí, non existía o documento. E está ben porque vas buscando iso e atopas outra cousa. Pero eu creo que se podería tirar moito máis. De feito nós chegado certo punto decidimos que había que parar para centrarnos na execución da obra, porque se estaba chegando a cabos soltos que de ter tirado podíamos ter descuberto cousas como quen era a persoa que recollía ás refuxiadas do outro lado da fronteira, e cousas así. Se unha persoa ou equipo de historiadores quixera traballar sobre elas, agora mesmo eu creo que podería facelo. Dicir que é memoria, e que, como tal, non se pode recuperar, é falar barato.

a nai 3
AmorodioTeatro nun momento da obra "A Nai. Imaxe: Carlota Mosqueta

Entón, sendo unha historia tan oculta e tan complicada de documentar, como chegades a ela?
R:
Faláronnos dela. En AmorodioTeatro consideramos que é moi importante reivindicar a historia de mulleres silenciadas, como é o caso das irmás Touza. E, ao atopar esta historia, pareceunos que había que recollela. E que había moito máis detrás.

Ti Laura, como dramaturga, como constrúes a obra coa pouca información que tiñas?
L:
Neste caso foi moi sinxelo porque consistiu simplemente en coller todo o que hai —que é case nada— e intentar conseguir un pouco máis. Esta encarga para min foi moi ‘guai’, gustoume moito, pero tamén foi unha liada enfrontarnos a ela. De repente vimos que, con toda a información que tiñamos, daba para un espectáculo de 15 minutos (rise). E a partir de aí é cando sae un pouco todo o demais.


É dicir, que o presente aparece un pouco...

L:
Por necesidade.

E aínda así ese presente é importante, porque parece que é máis sinxelo entender aos migrantes do pasado que aos de hoxe.
R:
É que, documentándonos sobre elas, decatámonos das similitudes co tempo actual.

 O relato que se nos dá desde o poder é o contrario coas persoas migrantes de agora.

Similitudes tamén na falta de empatía que temos como sociedade, algo que do que falades na obra.
R:
Sen dúbida. Creo que o pasado sempre se mira con certa nostalxia. Hoxe, ademais, a xenofobia e o racismo estanse incrementando polas políticas dalgúns partidos e iso fai que non empatices, que non vexas ao migrante como a unha persoa. Por medo, por descoñecemento, porque consideralos inferiores... Disto intentamos falar un pouco na obra.
L: Para min ten que ver co relato e co poder. No fondo, non hai tanta diferenza. Se asimilamos mellor as historias de migracións no pasado ten que ver co feito de que se contan desde un relato histórico moi ben construído e se contan desde o lugar do vencedor. Entón é sinxelo, porque todo está ordenado de determinada maneira. A mesma historia, desde a perspectiva oposta, non sería tan asimilable.

Que queres dicir?
L:
É que é moi ‘chungo’. Podemos empatizar cos xudeus que viñan aquí porque son os que a historia situou como vítimas. Pero do mesmo xeito, e vivindo na época na que vivimos na que importa o relato máis que o feito, o relato que se nos dá desde o poder é o contrario coas persoas migrantes de agora.

a nai 2

Isto encaixa un pouco con que en ocasións a peza pareza case que activismo, que interpele moito ao espectador como parte desta sociedade.
R: É que o teatro está para remover conciencias. Se non interpelas a quen está sentada na butaca, se non espertas sentimentos, para min non ten lóxica facer teatro. Nós pretendiamos precisamente isto coa obra. O que si é certo e que ás veces tiñamos medo de ser demasiado directas co público, falar desde un punto de superioridade moral.
L: E iso é perigoso.

R: Claro, non queriamos chegar a iso. Pero Laura atopou moi ben o punto na dramaturxia, interpela sen sobrepasarse.
L: Para min é unha cuestión de asumir responsabilidades. Cando elas me viñeron pedir a encarga, o punto no que estaban era “queremos honrar a estas mulleres que son como as nosas avoas”. A idea era honrar ás nosas antepasadas e facelas sentir orgullosas. E para min un pouco é o punto de “E que pasa cos que van vir despois? Con nós?”. É dicir, esta é unha peza sobre persoas que, tanto literal como metaforicamente, deixan de ser fillas e fillos para converterse en nais e pais. Creo que é algo moi xeracional. Nós somos unha xeración filla que ten moita dificultade para converterse en xeración nai. É isto sería recoller a testemuña. Vale, estas mulleres fixeron o que fixeron, pero estamos á súa altura? Isto é o que se propón na obra. Hai que estar a súa altura pero para algo.

E por iso a obra está tan empapada pola maternidade? Non só porque Lola fose nai solteira.
L:
Si.

Ti, Raquel, acabas de ser nai ou entendín eu mal?
R:
Fun nai na obra (rise).

Vale, acabo de meter a zoca.
L:
É que a autoficción é marabillosa! Todo pode ser mentira.

Xa vexo! Isto vai ter que ir na entrevista.
L e R:
Totalmente!

Pero aínda que non foses nai, este é un tema central da peza.
R:
Si. Estabamos pensando en como facer a obra e Laura comentou que había que facer unha autoficción, meter algo relacionado con nós e atopou ese paralelismo: a maternidade. A Raquel da obra podía ser nai e así tería o paralelismo con Lola Touza. Eu, ao principio, non o vía claro porque non son nai.

Xa viches que non se notou.
R:
Certo!

Na obra tamén existe unha dicotomía entre as dúas mulleres protagonistas: a que decide ser nai e a que decidiu non selo.
R:
Penso que xorde do feito de que a todas nos ten pasado o de ter unha conversa coas colegas e que haxa algunhas que queren ser nais e outras que temos moi claro que non o queremos ser. E, tanto por non querer selo, como pola forma de crianza, seguimos a ser xulgadas.

De feito, a min o monólogo final de Carme facíame moita falta. Supoño que é aposta.
L:
Si. Como muller que non quere ser nai por decisión persoal—aínda que curiosamente si sinto ese reloxo biolóxico—para min era necesario meter este debate na obra. En parte porque hai mulleres que deciden non ser nais e a sociedade considera que van en contra da súa natureza; e, en parte, por algo que ten que ver coas propias irmás Touza, porque a maternidade empapa o que elas facían. De feito, cando a xente fala delas, din que facían todo polas crianzas. E, aínda que pode que sexa certo, penso que detrás hai esa visión de sacralizar a maternidade. E penso que ten que xerarse un debate no que a maternidade non teña por que ser nin unha cousa nin a outra.

As figuras materna e paterna están como endeusadas, pero hai outras figuras ao redor que tamén son un faro para nós.

Como Carmen.
L:
Si. Porque fóra da sacralidade, nai é a que cría. E por iso o nome en chave era “La Madre”. E non creo que o fose por ser nai solteira, senón polos coidados. As tres eran mulleres que coidaban e empregaban os coidados como ferramenta de loita. E, na peza, ao final preséntase unha muller que fai o mesmo: rexeita voluntariamente a súa maternidade, pero cría. É nai.
R: Claro. Lola era a nai biolóxica, pero Julio, o fillo, foi criado tamén por Julia e Amparo. E iso é importante. Está moi invisibilizada a crianza dos demais. Creo que moitas veces nos criamos máis en comunidade do que pensamos. As figuras materna e paterna están como endeusadas, pero hai outras figuras ao redor que tamén son un faro para nós.

Parece que as mulleres non poden facer as cousas por activismo, só por coidados ou relixión, non?
R:
É que nese contexto de ditadura franquista, todo era levado á relixión. Aínda así, eu non creo que elas o fixeran só pola relixión ou as crianzas.
L: Mesmo hai quen di que o facían pola liberdade. A palabra liberdade hoxe está un pouco prostituída ultimamente, pero cando tes a un republicano escondido na túa casa tres anos, cando enterras no teu panteón familiar un cura que morre no 36... unha ideoloxía tes.

Existen irmás Touza hoxe?
L:
Non só existen, senón que coñecemos casos cos que falamos para escribir a peza. Funciona un pouco igual. Haberá xente que me dirá que banalizo e que non é o mesmo porque antes te pegaban un tiro e te lanzaban ao río e agora non. Pero hoxe póñenche unha multa de 60.000 euros e métente no cárcere simplemente por axudar a unha persoa que está fuxindo da guerra. E, aínda que tampouco saibamos nunca o que fan, temos que ter fe en que existen. Isto ten moito que ver coa peza: facer un salto de fe e confiar en que, o pouco que sabemos sobre as persoas que fixeron isto, é verdade. Precisamos que sexa así para ter esperanza no futuro. Igual que precisamos crer que existen persoas como elas na actualidade, que un día serán heroínas aínda que hoxe sexan delincuentes.

a nai 4
Imaxe: Carlota Mosqueta
Ía preguntar se seguimos sendo unha sociedade insolidaria, pero xa me contestaches.
R:
Eu vexo a historia das miñas avoas e si que considero que, pola evolución do capitalismo, agora somos máis materialistas, acostumámonos a ter certas comodidades, e iso fai que a xente sexa menos solidaria. Antes cocías tres fornadas de pan e, se alguén non tiña na túa vila, polo xeral dábaslle unha. Compartías porque sabías o que era non ter. Agora estamos máis preocupadas por ter o último Iphone que por se a túa veciña o está pasando mal. É máis cómodo como sociedade mirar para outro lado.

Falando das nosas avoas, que me podedes dicir da personaxe de Angustias?
L:
Angustias ten moitas cousas, pero en parte é unha homenaxe ao pobo de Ribadavia. A peza é unha historia sobre tres señoras que vivían no centro da vila, que estiveron escondendo a estranxeiros na súa casa e, misteriosamente, ninguén viu nada. Pero evidentemente todo o mundo o sabía. A vila era cómplice. Entón, en certo modo, é unha personaxe que homenaxea a esas persoas que calaron. Tamén, é o modo que atopamos para poder incluír na peza informacións que non puidemos contrastar como totalmente verídicas, sen ter que omitilas. Non queríamos dicir que algo era verdade e estaba documentado, se non atopamos realmente eses documentos. Pero tampouco queríamos esconder información. Entón é unha personaxe ficcional que pode dicir o que veu desde a súa ficción.
R: Pero que podería ser unha personaxe moi real. De feito, todo o mundo conecta con ela.

Para rematar, queredes dicir algo sobre como é vivir do teatro en Galiza?
L:
Veña, Raquel. Como é ser produtora en Galiza?
R: É un proceso moi complicado. Levando 3 anos coa compañía, é a primeira vez que nos dan unha subvención —concedéronnos unha á nova creación para esta peza—. Con todo, concédenche unha porcentaxe e, o resto —máis da metade—, tivemos que poñelo nós. Isto implica tirar dos nosos aforros persoais, traballar noutras cousas vendéndote ao capitalismo... para poder facer o teatro que queremos facer. É complexo e moi duro. Sobre todo ao principio. Despois chamas aos concellos e programadores para vender o proxecto e, como non te coñecen, non te contratan. Hai moitas programadoras que só contratan as compañías consolidadas. É o de sempre: se non das oportunidade ás persoas que están comezando, e case imposible sobrevivir dentro do mundo teatral. Pero isto pasa sempre no ámbito artístico. É moi complicado.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Madres protectoras
Madres protectoras Escúchalas
Si un niño o niña le cuenta a su madre que su padre le toca, lo más probable es que al cabo de unos años ella acabe perdiendo a su hijo. Mira a tu alrededor, porque es posible que alguna de tus conocidas esté a punto de vivir algo como esto.
Teatro
Teatro Social Quiero colapsar a tu lado
Entrevistamos a Laura Presa y Sandra Arpa, actrices, que componen, junto con Fernando Gallego, la compañía La Rueda, una de las pioneras y más estables agrupaciones de teatro social.
Periodismo
Periodismo Desinforma, que algo queda
En la fecha que se conmemora el Día de la Libertad de Prensa, hay que analizar sus dimensiones, la opacidad en el reparto de la publicidad institucional, la necesidad de la alfabetización mediática y qué medidas concretas pueden llevarse a cabo.
Educación pública
Educación a la madrileña Huelga de profesorado en Madrid o cómo organizar la protesta desde abajo
El profesorado madrileño convoca los próximos 8 y 21 de mayo dos jornadas de huelga para que se reviertan los recortes de la época Aguirre en una protesta que tuvo su génesis al margen de la mesa sectorial.
Rap
Rap Viaje a los orígenes del hip hop en España: “Nadie esperaba ganar dinero con el rap”
El historiador Nicolás Buckley y el periodista Jaime Valero, exredactor jefe de HipHop Life, publican Maestro de ceremonias, un libro sobre la historia de la cultura hip hop en España.
Análisis
Análisis No dejemos de hablar de Siria
La situación humanitaria en Siria se endurece en un contexto de inestabilidad regional, mientras que la ayuda internacional que el país recibe es muy inferior a la necesaria.
Represión
Represión La Policía detiene por segunda vez en 2024 al portavoz del SAT, Óscar Reina
La Policía Nacional ha detenido al Portavoz del Sindicato Andaluz de Trabajadores, Óscar Reina, durante la mañana del jueves en Navarra. El líder del SAT es uno de los sindicalistas que más detenciones acumula dentro del Estado español.
Sindicatos
1 de mayo Cargas policiales mandan a una persona de 70 años al hospital en el 1 de mayo de Castelló
Desde CGT Castelló anuncian que tomarán medidas legales por las provocaciones y agresiones sufridas por los diferentes cuerpos policiales que han actuado en las cargas.
Francia
1 de mayo La policía carga violentamente contra la manifestación de CGT en París y detiene a 45 personas
Las cargas policiales extremadamente violentas, de la unidad BRV-M, dejaron decenas de heridos. Según CGT en la manifestación participaron más de 50.000 personas.

Últimas

El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: Una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Derecho a la vivienda
Elecciones catalanas El futuro de la regulación de los alquileres en Catalunya se juega el 12M
El decreto que regula los alquileres de temporada que lanzó el Govern era la pieza que faltaba para que funcionen los topes de los precios. Pero la norma debe ser revalidada con los votos socialistas y convergentes, que se han opuesto a la medida
Sidecar
Sidecar Las reglas del juego
Aunque es poco probable que el reciente intercambio de fuego entre Israel e Irán desemboque en una guerra total, este ha puesto de manifiesto la vulnerabilidad de Israel en un momento político decisivo.
Más noticias
PNV
CLIENTELISMO El Ayuntamiento de Bilbao coloca como interventor al cuñado de Josu Erkoreka por libre designación
Juan Mari Aburto explicó que Mikel Astorkiza, pareja de una hermana del vicelehendakari, “es el único candidato que cumple con los requisitos del puesto” para el control y fiscalización interna de la gestión económico-financiera.
Opinión
Opinión El debate europeo… contaminado
Hoy más que nunca necesitamos abrir un debate europeo que supere los lugares comunes y el regate corto porque es mucho lo que nos jugamos.
Reducción de jornada
Laboral Los convenios colectivos del País Vasco tienen la jornada anual más baja y los de Canarias, la más alta
La jornada anual varía muy lentamente desde que el Ministerio de Trabajo tiene una serie histórica, apenas 22 horas desde 2001. El País Vasco aventaja en 49 horas a esa media estatal en los convenios colectivos firmados.
1 de mayo
1 de mayo La transición ecosocial y frenar el genocidio de Palestina, ejes de la clase trabajadora de Bilbao
En una ciudad acostumbrada a buscar consensos y apartar las siglas abrazando un eslogan común y caminar detrás de una sola pancarta, hoy es el día de sacar pulso, ondear bandera propia y tomar la Gran Vía, el Arenal y la plaza Santiago.

Recomendadas

Arte contemporáneo
Artivismo Lara Ge: “A través de la práctica creativa nutrimos el espacio comunitario”
Ideadestronyingmuros desarrolla temas sobre feminismo, alternativas de vida al capitalismo y también sobre movimientos migratorios, con una fuerte posición transfronteriza.
En el margen
Francisco Godoy Vega “El ojo del blanco es como el ojo de Dios: es abstracto, es superior y puede verlo todo”
Doctor en Historia del Arte, Francisco Godoy Vega forma parte del colectivo de arte colaborativo Ayllu. Este activista antirracista aborda las consecuencias del supremacismo blanco. En 2023 publicó el libro ‘Usos y costumbres de los blancos’.
Laboral
Laboral Xavier Minguez: “Ni la rabia contra la empresa ni el orgullo de éxito de una huelga son solo tuyos”
Xavier Minguez es profesor de psicología social y análisis de resolución de conflictos en la UPV/EHU y ha realizado para el sindicato ELA la investigación ‘Un acercamiento psicosocial a la huelga’.