O prelo
Hôzuki: Os desafíos da muller e a maternidade en Xapón

A literatura xaponesa de Aki Shimazaki chega á lingua galega para reflexionar acerca do aborto e das distintas relacións que as mulleres poden ter coa maternidade.

Hôsuki libro
31 oct 2020 08:04

Se a tradución é unha oportunidade para que unha cultura se abra a outra, a editorial Rinoceronte proporciónanos a oportunidade de achegarnoss desde a nosa propia lingua a Xapón; de coñecer, a través da literatura contemporánea da illa, de que xeito se vive a maternidade e a que tipo de obstáculos se enfrontan as mulleres na sociedade xaponesa. 

Shumazaki naceu en Gifu, Xapón, en 1954. Traballou cinco anos como mestra de preescolar polas mañás e de gramática inglesa polas tardes. Migrou a Canadá onde, despois de probar sorte por Toronto e Vancouver, se asentou en Montreal. Alí, aos 40 anos, estudou francés de xeito autodidacta, lingua na cal escribe e publica as súas novelas. Toda a súa obra literaria está escrita por pentaloxías.

En Hôsuki, Shimasaki sigue a  Mitsuko, madre de Tarô, un neno xordomudo de sete anos. A vida de Mitsuko é bastante tranquila e ordinaria: a maioría das súas tardes consisten en ordenar libros na súa tenda e coidar do seu apracible fillo. A súa mente, pola contra, brama desasosego nos seus monólogos internos. Mitsuko preséntasenos como unha muller que vive no pasado, inmersa entre as súas extintas relacións amorosas, na súa mocidade perdida e nos seus remordementos. Ao longo das primeiras páxinas desta curta novela que flúe delicadamente, intuímos que hai algo que a protagonista nos oculta. 

A historia comeza cando, vestida cun elegante quimono color pastel, chega á librería unha muller acompañada da súa filla pequena. Mitsuko queda sorprendida pola lista de libros especializados que lle pide esa muller. No entanto, a visitante non deixa de mirar o seu fillo. O breve tempo que dura este encontro é suficiente para que os nenos traben amizade e Sato, a elegante muller, intente manter unha conversación con Mitsuko, quen non está disposta a romper a barrera social e empezar unha relación con ela.  

Con todo, o novo vínculo entre os nenos toma forza e a libreira non terá outra opción máis que volver a ver a Sato para logo descubrir que hai anos os seus camiños xa se cruzaran e que esa muller representa un risco para manter unida á súa familia.  

Mulleres insólitas 

En Hôsuki indágase sobre distintos tipos de feminidade. Aki Shimazaki preséntanos unha novela que se constrúe por tres mulleres que, malia a diferenza de idade ou clase, teñen algo en común: as tres son nais e todas gardan secretos. A tres, nalgún momento da súa historia, tomaron decisións que, de non manter en segredo, serían condenadas pola sociedade machista na que habitan.  

Por unha banda, a autora introduce a dúas mulleres que, na aparencia, son diametralmente distintas: unha é nai solteira que ten que recorrer a outros traballos alén da librería para poder manter a súa familia, mentres que a outra muller casou por acordo cun home rico. Porén, a través destas figuras femininas que aparecen en Hôzuki, Shimazaki logra retratar un Xapón máis cru e realista do que soemos ler ou escoitar. Fálanos dun país onde as mulleres conviven coa prostitución, o casamento arranxado, o aborto; onde, a pesar de contar co interese polo coñecemento, non lograron estudar ningunha profesión. 

Por outra banda, aínda que se sabe pouco da nai de Mitsuko, alén de que vive coa súa filla, a súa historia conta cun pasado que ben podería representar as consecuencias de ser muller e vivir nunha sociedade inmersa no sistema patriarcal.    

Pero, sobre todo, Aki Shimazaki escribe do amor e a dor que conleva a maternidade. Descríbea nun plano humano no que a perda e o arrepentimento se mesturan co coidado e o afecto incondicional.  

Os “outros” 

A presencia masculina en Hôsuki é particular. Ao igual que a maioría das personaxes femininas nas grandes obras literarias protagonizadas por homes, estes varóns están presentes ao longo de toda a novela, mais de xeito secundario. As súas accións poderían chegar a condicionar a trama ou a acción das mulleres en certo sentido e até certo punto, pero non de forma substancial. Aparte de Shôji, o gran amor perdido de Mitsuko, todos os demais homes aparecen como fantasmas que son nomeados só polas súas iniciais e ostentan todo o que as mulleres non puideron ter por conta propia: educación, estabilidade económica. 

Infancia autónoma 

A representación da infancia tamén é importante no libro de Shinizaki. Non son personaxes que aparecen coma “pretextos” que motivan ás protagonistas. Son interlocutores que interpelan e desafían ás figuras adultas no mellor sentido. Aparecen na historia como figuras intelixentes, perspicaces, con desexos, intereses e sensibilidade. A discapacidade de Tarô, por exemplo, está tratada no libro con cautela e, ao final, non é o que define a personaxe nin a súa relación cos demais. Os vínculos entre as nais e os seus fillos sempre están mediados polo respecto mutuo, a escoita e o coidado.  

*** 

Por último, a autora sedúcenos a través dos diferentes sistemas de escritura xaponesa que conviven no seu libro, os cales se constitúen como unha personaxe máis, cheos de arestas, segredos e susceptibles a diversas interpretacións. Ao igual que as mulleres de Hôsuki, os verdaderos significados das palabras escóndense detrás das aparencias.  

Hôsuki é unha novela curta que avanza lixeiramente a través de enunciados curtos. Aki Shimizaki logra construír unha atmosfera apracible que despois sacude para revelarnos o que hai nas zonas escuras da trama que nos presenta e coa cal logra atraparnos de xeito delicado, case imperceptible.  

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Madres protectoras
Madres protectoras Escúchalas
Si un niño o niña le cuenta a su madre que su padre le toca, lo más probable es que al cabo de unos años ella acabe perdiendo a su hijo. Mira a tu alrededor, porque es posible que alguna de tus conocidas esté a punto de vivir algo como esto.
O prelo
O prelo E que facemos con esta dor?
A última novela de Berta Dávila reflexiona sobre os vínculos familiares e os distintos xeitos de afrontar o dó.
Culturas
Culturas La FILMIG reflexiona sobre hacia dónde se dirige la producción cultural migrante en el Estado español
La primera edición de la Feria Itinerante del Libro Migrante convoca a Vivi Alfonsín, Moha Gerehou, Dagmary Olívar y Silvia Ramírez para dialogar sobre la creación y participación en la cultura de las personas migrantes y racializadas.
Palestina
Bloqueo israelí Activistas toman el embarcadero de El Retiro en favor de la Flotilla a Gaza, bloqueada por Israel
“La Flotilla, rompiendo el bloqueo”, han coreado activistas que han desplegado pancartas y banderas palestinas en el embarcadero del Retiro en un homenaje a la Flotilla de la Libertad.
Palestina
Palestina Misión incumplida: sobre la cobertura de El Salto de la Flotilla rumbo a Gaza
Queremos dar una pequeña explicación a nuestra comunidad y, especialmente, a las personas que con su suscripción permiten que un medio como el nuestro, que es una rara avis en el contexto político y social en el que vivimos, salga adelante.

Últimas

Galicia
Política autonómica Redes clientelares, falta de autogobierno y consensos neoliberales: las claves del Gobierno gallego sin Feijóo
Políticas y analistas desgranan la hoja de ruta de la primera legislatura gallega de la era post-Feijóo: reforzamiento de los hilos de poder locales, falta de vocación autonómica, complejo de inferioridad y una marcada agenda neoliberal.
El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Genocidio
Genocidio La Flotilla de la Libertad pospone el viaje a Gaza hasta un próximo intento
Las activistas internacionales que tienen previsto zarpar para llevar ayuda humanitaria hasta Palestina anuncian que volverán a intentar zarpar para romper el bloqueo israelí.
Más noticias
La vida y ya
La vida y ya Paraguas o chubasquero
En algún momento aprendes que no da igual qué opción tomar. Aprendes que hacer las cosas de una u otra manera tiene repercusiones para otras personas, para el planeta.
Galicia
Galicia Muere a los 92 años la poeta, activista y revolucionaria Luz Fandiño
El fallecimiento ha sido anunciado públicamente por su amiga y alcaldesa de Santiago de Compostela, Goretti Sanmartín.
Palestina
Palestina Estudiar y formarse mientras sobrevives a un genocidio
La destrucción generalizada de las infraestructuras ha tenido un impacto brutal en el sistema educativo palestino.
Política
Política El PSOE escenifica un apoyo unánime a Sánchez ante la incerteza sobre su dimisión
Miles de militantes y simpatizantes se concentran en Ferraz mientras la dirección socialista se reúne en su comité federal televisado y transformado en un mitin de apoyo al presidente.

Recomendadas

México
América Latina México a las urnas: los claroscuros de AMLO y la primera presidenta
Todo apunta que el 2 de junio, por primera vez en la historia, una mujer llegará a la presidencia. Claudia Sheinbaum, sucesora de Andrés Manuel López Obrador, se presenta como “hija del 68” en un país todavía asolado por el conflicto interno.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda Vivir y resistir en Andalucía, la comunidad con más desahucios del Estado español
En Andalucía, la comunidad con mayor número de desahucios, se producen 11 al día. En todo el territorio surgen experiencias que luchan por la vivienda digna en un lugar donde tener un techo “se ha vuelto una utopía”.
Cine
Estíbaliz Urresola “El cine no debe quedar impasible ante las atrocidades que suceden”
La directora de ‘20.000 especies de abejas’ sigue recibiendo reconocimientos por su película, pero pide que se transformen en aplicación de mejoras concretas para el colectivo trans.