Música
Sheila Patricia: “As mulleres labregas construiron a cultura desde o silencio”

A cantautora de Vilaboa vén de publicar nas plataformas unha versión modernizada do “Maneo de Caión”. En menos dunha semana o seu traballo superou as 20.000 reproducións en YouTube.
Sheila Patricia
A cantautora Sheila Patricia. Foto: Aitor Ramos
28 may 2021 08:07

Sheila Patricia converteuse nunha das voces de referencia da escena galega incursionando en diversos estilos sen abandonar nunca a tradición. Ao longo de toda a súa traxectoria logrou conectar o mundo máis folclórico co novo. Leva anos viaxando coa súa música por terras tanto dun como do outro lado do charco. Buenos Aires, Cosquín, Barcelona, Granada son lugares nos que puido escoitarse a súa voz, na que sempre estivo presente Galiza. A súa adaptación de “Camiño branco” de Rosalía de Castro foi unha desas pezas coas que a vilaboesa puido abraiar tanto ao público da súa terra como ao de fóra.

Música
Reforestar o folclore a través da vangarda musical galega

O ciclo musical VanGal terá lugar esta fin de semana e presenta o traballo de catro artistas multidisciplinares que están a mudar o paradigma musical na Galiza.

O seu espírito de indagación levouna a transitar diversos rexistros e xéneros. Desde as recollidas dos cantos populares até mundos que, ás veces, non están tan distantes, como poden ser o da electrónica e o da tradición conectados a través das melodías modernas. Sheila Patricia tamén viaxou da poesía rosaliana á poesía lorquiana. En 2016 cantou a Lorca na casa da infancia do poeta granadino. Alí soaron na súa atlántica voz os versos do poeta a través do Pequeno Vals Vienés.

No musical, xa de pequena tocaba a gaita nos entroidos do seu pobo. Sendo máis adulta transitou ás linguaxes de Rafael Amor ou do son istmeño de “La llorona”, pasando por Mercedes Sosa ou Fito Páez, dándolle forma ao seu propio rexistro. Un verbo musical que non para de medrar e que deixa entrever unha gran proxección na escena, tanto galega como de fóra. Quedamos nunha cafetaría do casco vello compostelán para falar da súa última proposta e das inquedanzas presentes nas súas cancións. Entre sorbo e sorbo de café Sheila fala da importancia que para ela ten estar vencellada coas orixes. “Se non sabes de onde vés é terrible”, comenta.


O teu último videoclip “Maneo de Caión” é unha homenaxe ás labregas galegas, unha mostra desa conexión que tes coa túa cultura.
Si. Penso que, quen máis quen menos, todas vimos de aí. Ao final, todas somos fillas ou netas das labregas. E elas foron o sostén desde o silencio. É como o traballo dos obreiros no cal o resultado pode ser precioso pero o seu labor está invisibilizado. Ademáis, no caso das labregas ese empoderamento do que se fala, o das mulleres do noso rural —que en todo caso era involuntario—, todo ese matriarcado chegaba até un límite. Na época da emigración elas quedaron soas e esa situación foi imposta, non conseguida. Hai que ser realistas. Iso estaba detrás do patriarcado. En canto o home chegaba a casa todo iso desaparecía.

A canción fala tamén das ausencias, do amor que ten que marchar.
Exacto. É que tamén houbo unha perda aí. Porque ben esteamos a falar dun amor desexado ou dun imposto, que era moi común naquela época, a parella era o núcleo socioeconómico do fogar. No “Maneo de Caión” isto cobra relevancia: “Agora que veu a guerra levade-los homes todos”. Elas descubriron que podían soster o fogar soas e construiron un relato de todo iso. Levantaron un país desde a nada.

“Elas descubriron que podían soster o fogar soas e construiron un relato de todo iso”

Neste sentido, a túa homenaxe vai máis alá do estrictamente musical. No traballo, tanto a imaxe como o son, están cargados de simboloxía.
O videoclip reflicte ese proceso interno das labregas que tiveron que quedar soas a cargo de todo. Quixen expresar esa soidade, ese silencio, esa escuridade a través do minimalismo visual. Mais tamén no musical. A canción vai in crescendo. En todo o traballo audiovisual quixen darlle lugar á esa beleza do cotiá coa que traballaban: aos elementos, ás cores, ao entorno natural.

Música
“Baiuca ten un punto comunitario”
Baiuca é unha das sensacións musicais do momento. O proxecto de folktrónica está a exportar internacionalmente a renovación de composicións populares.

Por que cres que é importante coñecer as orixes dunha mesma?
Descoñecer o teu pasado pode xerar moitos problemas a nivel emocional, moita neuróse. Esas mulleres construirono todo desde o mutismo (reflexiona en voz alta mentras queda un momento pensativa), construiron a identidade. O país en definitiva. O que eu son. O que somos. Porque a nosa cultura vén do campo. A nosa música, o folk, vén do son dunha macheta contra a madeira. A muiñeira, por exemplo, vén do son do repenique do muiño, que é un elemento fundamental na nosa matria porque quitou moita fame (titirití titirití titirití tararea Sheila mentras fai acenos como tocando unha pandeireta invisible). E, a pesar de todo iso, elas nunca foron visibilizadas. Unha vez volta o tipo da guerra ou da emigración levábase o mérito todo. Eu quixen darlles espazo, voz e corpo, como unha mostra de agradecemento por todo o que fixeron.


Como é ese proceso de levar á música o labor doutras?
Eu entendín que, igual que aquela persoa que labra o fai desde a súa propia poética —é dicir, labrando e mimando o traballo— tamén as artistas, á hora de transmitir todo iso que elas facían, temos que contalo co mesmo coidado, respecto e mimo. Cando a miña avoa me da as leitugas faino con moitísimo amor. “Mira que preciosas están”, dime, “son unha marabilla!” E cando eu a escoito cantar penso o mesmo. Que escoitala é unha marabilla. Hai moitísima beleza en traballar a terra e en transformar todo iso en canción.

“Esas mulleres construirono todo desde o mutismo, construiron a identidade”
No musical sempre exploras novas linguaxes. A túa nova proposta é máis moderna.
Si. Nesta ocasión non estarei coa guitarra e inclúo a electrónica. Pero no escenario estarei acompañada do pandereiteiro Manuele Pardo e de Gaby Reboredo ao pandeiro.
Música
“Un dos nosos obxectivos é que a xente nova goce coa nosa música”
A música tradicional galega goza de boa saúde e segue a ser interpretada por xente xoven. Así é o caso de DADGA, un grupo de mozos e mozas galegos.

Un espectáculo que segue a ofrecer esa conexión coas túas raíces.
Por suposto. Eu sempre levo comigo o que canta a miña aboa. Que, á súa vez, era o que lle cantaba o seu pai, o meu bisavó. De pequena eu tocaba a gaita na banda do meu pobo. Era gaiteira nun dos entroidos máis vellos do país, o de Cobres. E de aí vén todo este beber do folk. Pero eu tamén puiden seguir apreciando o valioso que é o folclore, por exemplo, cando con 26 anos visitei a Arxentina e vin como se trata alí ese patrimonio. O meu primeiro día no festival de Cosquín vin os ballets que había e namoreime de todo iso. Xente ultrapreparada bailando folclore. Namoreime de todo o relato poético que hai, das conversas ao redor desa celebración do autóctono, e pareceume algo potentísimo.

Ti sempre estás a viaxar entre as dúas beiras. Imaxino que non soamente os estímulos son moitos, senón tamén as aprendizaxes.
Nas miñas viaxes descubrín que o meu podía contarse sen ter que facer unha música puramente tradicional. Eu non me atopo nunha posición na que poda facer unha defensa da tradición pura, porque a miña mensaxe dialoga e medra coa mestizaxe e co novo. En Galiza hai aínda moito conservadurismo no tradicional, que eu atopo necesario. Se non hai esa tensión entre as vangardas e o tradicional, morrería o folk. Porque o tradicional loita por conservar o puro. Quen gostamos máis de experimentar nas vangardas o que queremos é levar todo iso a un plano máis persoal e novo.

“Puiden seguir apreciando o valioso que é o folclore, por exemplo, cando con 26 anos visitei a Arxentina e vin como se trata alí ese patrimonio”

Que é a música, entón?
A música é algo vivo, como a linguaxe. Non pode ficar na puridade. A cultura, en definitiva, é unha configuración de identidades. A música serve tamén para recoñecer moitas cousas. Primeiro que todos e todas podemos facela. A miña avoa cantando é tan boa como a maior das profesionais recoñecidas, porque trae un canto do que lle está a ocorrer. Vén no seu sangue. Trae o relato directo do que pasou na súa casa, na casa da súa mai, da súa avoa. É a historia viva feita canción. Cando eu escoito á miña avoa escoito a testemuña directa dun mundo que tivo lugar e que nós hoxe queremos manter vivo en conexión co noso tempo.

Ficha técnica do vídeo: Aitor Ramos (dirección), Sheila Patricia (voz), Agustín Sánchez (produción musical), Roberto Ledesma (Son).



Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Cine
Cine Sydney Sweeney, el quiebre del imaginario que niega la existencia a las mujeres
En su nueva película, ‘Inmaculada’, Sydney Sweeney interpreta a nueva versión de la Virgen, una monja que se queda embarazada sin haber practicado sexo.
Culturas
El Salto Radio True crime o el placer de ver culpables
Destripamiento. Violación. Muerte. En geometrías variables y servidos en distintos grados de creatividad y detalle. ¿Programación del Festival de Terror de Sitges? No. Un día cualquiera en tu feed de Netflix o de Youtube.
Represión
Represión La Policía detiene por segunda vez en 2024 al portavoz del SAT, Óscar Reina
La Policía Nacional ha detenido al Portavoz del Sindicato Andaluz de Trabajadores, Óscar Reina, durante la mañana del jueves en Navarra. El líder del SAT es uno de los sindicalistas que más detenciones acumula dentro del Estado español.
Sindicatos
1 de mayo Cargas policiales mandan a una persona de 70 años al hospital en el 1 de mayo de Castelló
Desde CGT Castelló anuncian que tomarán medidas legales por las provocaciones y agresiones sufridas por los diferentes cuerpos policiales que han actuado en las cargas.
Francia
1 de mayo La policía carga violentamente contra la manifestación de CGT en París y detiene a 45 personas
Las cargas policiales extremadamente violentas, de la unidad BRV-M, dejaron decenas de heridos. Según CGT en la manifestación participaron más de 50.000 personas.
Derecho a la vivienda
Elecciones catalanas El futuro de la regulación de los alquileres en Catalunya se juega el 12M
El decreto que regula los alquileres de temporada que lanzó el Govern era la pieza que faltaba para que funcionen los topes de los precios. Pero la norma debe ser revalidada con los votos socialistas y convergentes, que se han opuesto a la medida
PNV
CLIENTELISMO El Ayuntamiento de Bilbao coloca como interventor al cuñado de Josu Erkoreka por libre designación
Juan Mari Aburto explicó que Mikel Astorkiza, pareja de una hermana del vicelehendakari, “es el único candidato que cumple con los requisitos del puesto” para el control y fiscalización interna de la gestión económico-financiera.
Arte contemporáneo
Artivismo Lara Ge: “A través de la práctica creativa nutrimos el espacio comunitario”
Ideadestronyingmuros desarrolla temas sobre feminismo, alternativas de vida al capitalismo y también sobre movimientos migratorios, con una fuerte posición transfronteriza.
En el margen
Francisco Godoy Vega “El ojo del blanco es como el ojo de Dios: es abstracto, es superior y puede verlo todo”
Doctor en Historia del Arte, Francisco Godoy Vega forma parte del colectivo de arte colaborativo Ayllu. Este activista antirracista aborda las consecuencias del supremacismo blanco. En 2023 publicó el libro ‘Usos y costumbres de los blancos’.

Últimas

El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: Una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Opinión
Opinión El debate europeo… contaminado
Hoy más que nunca necesitamos abrir un debate europeo que supere los lugares comunes y el regate corto porque es mucho lo que nos jugamos.
Reducción de jornada
Laboral Los convenios colectivos del País Vasco tienen la jornada anual más baja y los de Canarias, la más alta
La jornada anual varía muy lentamente desde que el Ministerio de Trabajo tiene una serie histórica, apenas 22 horas desde 2001. El País Vasco aventaja en 49 horas a esa media estatal en los convenios colectivos firmados.
1 de mayo
1 de mayo La transición ecosocial y frenar el genocidio de Palestina, ejes de la clase trabajadora de Bilbao
En una ciudad acostumbrada a buscar consensos y apartar las siglas abrazando un eslogan común y caminar detrás de una sola pancarta, hoy es el día de sacar pulso, ondear bandera propia y tomar la Gran Vía, el Arenal y la plaza Santiago.
1 de mayo
1 de mayo “Nuestro mundo, en el que cabemos todas, es la única alternativa”, reivindican desde el 1M Interseccional
Por cuarto año consecutivo marchan, de manera festiva y sin incidentes, colectivos del sindicalismo social de toda la región madrileña en el Día Internacional de las y los trabajadores.

Recomendadas

Laboral
Laboral Xavier Minguez: “Ni la rabia contra la empresa ni el orgullo de éxito de una huelga son solo tuyos”
Xavier Minguez es profesor de psicología social y análisis de resolución de conflictos en la UPV/EHU y ha realizado para el sindicato ELA la investigación ‘Un acercamiento psicosocial a la huelga’.
Genocidio
Fairouz Qasrawi “En Alemania, si eres pro-palestino, harán todo lo posible por intimidarte”
Aliada incondicional de Israel, Alemania es uno de los países donde más se están persiguiendo las protestas contra el genocidio en Gaza. La palestina Fairouz Qasrawi, aporta una panorámica de cómo se vive la represión y la censura en el país.