Memoria histórica
A ikurriña de Atotxa

Domingo. 5 de decembro. 1976. O partido vai comezar. Os dous equipos vascos máis potentes volvían atoparse. O Athletic Club, como visitante e tras unha tempada de altos e baixos, quería por fin enganchar coa parte alta da táboa. A Real Sociedad, que xogaba como local, era unha das sorpresas da tempada, quería seguir coa vaga de bos resultados, e aspiraba a xogar de novo en Europa. Os equipos están a piques de saltar ao terreo de xogo. Cando, de súpeto, algo estraño acontece no túnel de vestiarios.

Ikurriña de Atotxa
Inaxio Kortabarria e Joxe Anjel Iribar saíndo a Atotxa coa ikurriña. Foto: Real Sociedad
4 dic 2020 07:01

3 de marzo de 1976, tras dous meses de revoltas e dúas folgas xerais, ese día había unha folga xeral en Gasteiz. Era a culminación de dous meses de paros en varias fábricas. Forxas Alavesas foi a primeira empresa en sufrir os paros en Gasteiz, despois, uníronse practicamente todos os traballadores das outras empresas da cidade. Os traballadores reclamaban 5.000 pesetas ao mes de aumento e outra melloras laborais; a saber, xornadas de 40 horas semanais, o 100% das baixas por enfermidade ou accidente laboral e o rexeitamento aos xurados de empresa, o sindicato vertical do franquismo. Os donos das factorías non cedían, apoiados en último termo polas autoridades franquistas. A loita dos traballadores de Gasteiz transcendía xa os límites da cidade. Franco morrera cinco meses antes, o 20 de novembro de 1975; e ese 3 de marzo, mércores de cinza, convocaran un paro xeral en Gasteiz.

Aquel 3 de marzo Gasteiz espertou paralizada. A folga fora un éxito. “Comercios, estudantes ou gandeiros secundaron a folga en apoio e solidariedade”, lembra Andoni Txasko un dos traballadores presente en Gasteiz ese día. Pola mañá xa houbo algún altercado coa Policía, e pola tarde estaba convocada unha asemblea na igrexa de San Francisco no barrio de Zaramaga, convertida en escenario habitual de asembleas despois da prohibición da patronal a facer xuntanzas nas fábricas. Ás cinco da tarde, a asemblea pretendía avaliar a xornada de folga. Media hora antes, a Policía Armada rodeou o recinto, permitindo que enchesen o templo. Dentro quedaron perto de 4.000 persoas, e un número semellante quedaba fora. A Policía esixiu que desaloxaran a Igrexa, unha negativa foi a resposta dos traballadores coñecedores que fóra o que lles agardaba eran porras e golpes. Asembleas como esta xa aconteceran, pero esta vez o Goberno temía que o exemplo puidese contaxiar a revolta cara outros puntos do Estado.

Franco morrera cinco meses antes, o 20 de novembro de 1975; e ese 3 de marzo, mércores de cinza, convocaran un paro xeral en Gasteiz. Aquel día Gasteiz espertou paralizada. A folga fora un éxito.

“Se desaloxan polas boas, vale. Se non, a pao limpo. Cambio”, comentaba un mando policial nas gravacións da radio daquela tarde. “Os párrocos mediaron dicindo que non había necesidade de intervir, xa que era unha xuntanza pacífica. Pero a Policía rompeu as xanelas, botou gases lacrimóxenos e botes de fume dentro. A xente afogaba”, lembra Andoni Txasko. Cando a xente comezou saír da igrexa, a policía disparou á multitude. “Que tal está o asunto por aí? Cambio. Xa podes imaxinar, despois de disparar mil disparos e romper toda a igrexa. Cambio. Moitas grazas, bo servizo. Cambio”. Máis dun centenar de persoas resultaron feridas. “Aquí houbo unha masacre, de verdade unha masacre. Cambio”, a Policía Armada concluía unha xornada co saldo de tres asasinados e outros dous feridos de gravidade que morreron os días seguintes.

Uns días despois, en maio de 1976 o ministro de gobernación (Manuel Fraga) viaxou a Venezuela, nunha entrevista na televisión a xornalista Sofía Imber preguntoulle por que estaba permitida a exhibición de outras bandeiras, mais non a ikurriña. Manuel Fraga respondeu: “Contéstolle con gusto. Autorizamos todas as bandeiras rexionais agás a vasca porque non é unha bandeira rexional, é unha bandeira separatista. É unha bandeira, se é que me permite, falsa. A maioría dos vascos non a queren. En todo caso, antes de permitir a exhibir esa bandeira, pasarán polo meu cadáver”. Cómpre lembrar que por esas datas a reivindicación da legalización non era só unha esixencia nacionalista, senón unha reclamación democrática.

Autorizamos todas as bandeiras rexionais agás a vasca porque non é unha bandeira rexional, é unha bandeira separatista”, dixera Fraga nunha viaxe oficial a Venezuela

“En 1976 o movemento a favor da legalización era moi forte. Sabiamos que estabamos cerca. Pero había que dar un último empurrón”, di Joxean de la Hoz Uranga, máis coñecido como Uranga para o mundo do fútbol. Uranga nacera en Getaria, unha vila mariñeira de Guipúzkoa, e era xogador da Real Sociedade en 1976. Así a semana do 5 de setembro chegaba o derbi vasco en Atotxa. O getariarra Uranga, entón, tivo unha idea... e se os dous equipos saían da man cunha ikurriña? Tivo unha xuntanza, con un par de compañeiros, é seguro que un deles foi Inaxio Kortabarria. “Falei con el porque sabía o que pensaba ao respecto. Puxémonos de acordo”, lembra Uranga. E mantiveron o segredo ata o día do partido. Nese intre Uranga foi o encargado do labor loxístico.

Hora e media antes do partido, Kortabarria e Uranga pasaron ao vestiario do Athletic para contarlle a idea a Iribar

Entón unha ikurriña non podía ser comprada, claro estaba prohibida, así que Uranga encargou á súa irmá (Ane Miren) coser unha, Ane Miren descoñecía o uso que lle pensaban dar. Uranga non entrou na convocatoria do partido. O domingo pola mañá saíu de Getaria coa ikurriña agochada no coche, un FIAT 128 azul: “Metina no oco da roda de reposto, que ía encaixada baixo o maleteiro”. A cautela non sobrou; “paráronme o coche e non viron nada”, nin sequera o getariarra Uranga dixo que era xogador da Real. Pasou o control, e despois meteuna no vestiario nunha bolsa. Colouna por unha das xanelas do vestiario que daba ao exterior no paseo Duque de Manda. Hora e media antes do partido, Kortabarria e Uranga pasaron ao vestiario do Athletic para contarlle a idea a Iribar. Txopo Iribar respondeu que non debía facerse se non existía unanimidade nos dous vestiarios. Dixéronlle que existía unanimidade no vestiario da Real, Iribar pediu que saísen mentres consultaba cos seus compañeiros. Tras un pequeno intre, respondeu que si. Todos de acordo.

Había que meter a ikurriña no campo. “Metémola nunha bolsa de plástico, debaixo das toallas e as esponxas, e alguén a sacou ao banco de suplentes”, lembra Uranga. En Atotxa, cheo, había prevista unha homenaxe a Gaztelu que cumpría 11 anos na Real. No céspede había majorettes e unha banda de música pola celebración. Os grises rodeaban o rectángulo de xogo; pero estes non estaban pola homenaxe a Gaztelu. A ikurriña quedou no banco de suplentes, Uranga foi ao palco. “Cando Kortabarria e Iribar saíron do túnel, saltei e uninme a eles. Iribar e Kortabarria tomaron a bandeira e fomos cara o centro do campo”. Uranga non foi convocado pero forma parte da fotografía. Si, é a persoa con jeans que sae trala ikurriña sostida polos capitáns de ambos equipos. A imaxe foi un impacto. Iribar e Kortabarria encabezando sendas filas. Nese intre era posíbel palpar a tensión en Atotxa. A pesar de que a exhibición da ikurriña estaba prohibida, a policía non interviu, unha actuación represora deixaría un efecto contraproducente. En Atotxa a sorpresa inicial deu paso a unha ovación.

Uranga non foi convocado pero forma parte da fotografía. Si, é a persoa con jeans que sae trala ikurriña sostida polos capitáns de ambos equipos

A ikurriña quedou no banco de suplentes, Uranga regresou ao palco. “Eu tiña que volver e dous policías dixéronme algo así como que iso non ía quedar impune”. “Tempo despois souben que chamaran ao gobernador civil e este díxolles que o deixasen pasar”, lembra Uranga. Os donostiarras eran quintos, e o Athletic estaba en décimo lugar, pero só a tres puntos. Ese día o “Txopo” Iribar sofreu unha gran tarde da Real. O partido acabaría nada menos que 5-0; era unha gran xeración con tipos como Arconada, Satrústegui ou López Ufarte. Desde ese día, en Donosti hai quen di que cada vez que antes do derbi hai festexos, sinal é que ese día gaña o txuri urdin. Aquela noite houbo altercados e detidos na parte Vella de Donosti, ben, a verdade é que os houbo durante toda unha semana. Gaztelu, autor de dous goles, levou a ikurriña para a casa tralo partido. Ata que a Real lla reclamou para o museo. Si, a bandeira utilizada esa tarde está exposta hoxe no Museo da Real Sociedade en Anoeta.

Despois, tras días de alborotos e reivindicacións, o 15 de xaneiro de 1977 a ikurriña foi legalizada. O 19 de xaneiro a ikurriña ondeaba na praza da Constitución en Donosti. A pesar do que puidesen pensar os implicados, as autoridades non tomaron ningunha medida contra eles. Uranga di que “era o ano 1976, estabamos na transición e o pobo vasco estaba loitando pola súas reivindicacións. Nós tamén éramos parte do pobo e tiñamos que facer algo”. Uranga seguiu un ano máis na Real, que abandonou con 29 anos. Terminou a súa carreira no Lagun Onak. Estudou Dereito e cando se retirou do fútbol converteuse en avogado. Publicamente era coñecido como o avogado de Herri Batasuna en Donosti. En 1987, foi mediador no secuestro de ETA ao empresario vasco Andrés Guitiérrez Blanco. En 1994, a Audiencia Nacional considerou probado que Uranga non só mediara, senón que “actuara como mandatario dos secuestradores”, segundo dicía a sentencia. Condenouno a 8 anos de cárcere por colaboración con banda armada e detención ilegal. Solicitou indulto, cumpriu seis meses de condena no cárcere. En 2009, despois de 15 anos de trámites e esperas, quedou libre e sen causas. Hoxe segue rexentando o seu despacho en Donosti.

Despois, tras días de alborotos e reivindicacións, o 15 de xaneiro de 1977 a ikurriña foi legalizada

En 1977 Inaxio Kortabarria levaba catro partidos coa selección. Tiña 26 anos, entraba nos seus mellores anos, pero non volveu xogar coa selección española. Renunciou. Anos despois, sería o capitán do mellor equipo txuri urdin da historia, o que gañou dúas ligas consecutivas. Na campaña 80/81, con Ormaetxea no banquillo, os donostiarras chegaron á última xornada con opcións de gañar o título, debían sumar na súa visita ao Molinón. E empataron 2-2, o primeiro gol marcado por Kortabarria de penalti, empataron para que a Real fose campión da liga por primeira vez. Na campaña seguinte (81/82) repetiu título de liga, e os de Ormaetxea redondearon a súa época dourada ao vencer a Supercopa contra o Real Madrid. Despois dos títulos a estrela de Kortabarria foi apagando. O de Arrasate tiña 34 anos cando xogou a súa última tempada como txuri urdin. O 3 de marzo de 1985 a Real Sociedade gañou ao Sevilla por 5-1 para despedir ao eterno capitán donostiarra.

Fraga e Martín Villa tiveron unha intervención directa no conflito laboral a petición dos empresarios da cidade

A Lei de Amnistía impediu durante anos investigar os feitos do 3 de marzo de 1976 en Gasteiz. Durante décadas as vítimas e os familiares reclamaron xustiza. O Instituto de Historia Social da Universidade do País Vasco investigou os feitos e concluíu que existían “responsabilidades penais claras” pero non puido identificar as persoas que tomaran as decisións. En 2008, o Parlamento vasco atribuíu responsabilidades políticas a Rodolfo Martín Villa, ministro de Relacións Sindicais neses días, e tamén a Manuel Fraga, ministro de Gobernación. Andoni Txasko, voceiro da Asociación de Vítimas do 3 de marzo que aínda padece secuelas físicas daquela data, di que “por diferentes conversacións soubemos que Fraga e Martín Villa tiveron unha intervención directa no conflito laboral a petición dos empresarios da cidade”. Morto Franco en novembro de 1975, aínda non morrera a rabia en 1976.

Fútbol
Iribar History X
“Estiveches con Deus?”, foi a frase que atopou escrita Beñat nun papel que estaba no felpudo da súa casa de Basauri, despois de entrevistar en Lezama a Joxe Ángel Iribar esa mañá do 20 de novembro de 1984. Preferira volver a casa para escoitar a gravación, antes de ir aos estudos de Info7 Irratia para facer a montaxe da entrevista. Sorrindo, entrou na súa casa, coñecedor de que o autor da nota fora o seu pai.
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Fútbol
Fútbol Vicente del Bosque como respuesta a las presiones de FIFA y UEFA
El nombramiento del exseleccionador como presidente de la Comisión de Normalización, Representación y Supervisión busca alejar los fantasmas de una intervención política de la RFEF.
Deportes
Deporte Quiero que seas como Beckham
Sobre los Premios Diputación Contigoy las consecuencias de premiar la “excelencia” en el deporte infantil y juvenil.
Fútbol
Perfil Luis Rubiales, de renovar la Real Federación Española de Fútbol a la detención
El 3 de abril, Luis Rubiales era detenido por la Guardia Civil en el aeropuerto de Barajas, a su vuelta de la República Dominicana. El último capítulo de una trayectoria polémica al frente del máximo organismo del fútbol en España.
#76125
5/12/2020 17:19

Y al euskera, ya que estás...

3
1
#75975
4/12/2020 9:17

¿Podríais traducir este artículo al castellano?.
Gracias.

4
2
Catalunya
Catalunya Pere Aragonès, de presidente a segundo plato de Illa o Puigdemont
Las encuestas y el tirón de Pedro Sánchez acompañan a Salvador Illa, quien probablemente volverá a ganar las elecciones catalanas, como ya ocurrió en 2021. Esta vez, tiene más probabilidades de gobernar.
Pueblo gitano
Pueblo gitano Silvia Agüero y Nicolás Jiménez: “Hay que gitanizar a los anarquistas que se han burocratizado”
Son pareja en la vida, en la divulgación y en la tarea de gitanizar el mundo. Silvia Agüero y Nicolás Jiménez acaban de publicar '¿Anarquismo gitano?' para romper estereotipos y profundizar en la realidad de su pueblo.
Migración
Migración Maternidades migrantes: criar entre la precariedad laboral y la ley de extranjería
Sin redes familiares en las que sostenerse y en un contexto laboral enfrentado con la conciliación, las madres migrantes se ven especialmente expuestas a la precariedad.
Memoria histórica
Memoria Olvidadas por la historia: Las mujeres del Patronato
Durante más de cuarenta años, la libertad de miles de mujeres fue arrebatada por el Patronato de Protección a la Mujer. Siguen invisibilizadas por una Ley de Memoria Democrática
República Democrática del Congo
República Democrática del Congo Chikuru quiere para la República Democrática del Congo esa paz que nunca ha conocido
La vida de Chikuru ha transcurrido en una República Democrática del Congo siempre en guerra, desde su organización FoBeWorld, aspira a ayudar a la infancia y juventud a construir un futuro mejor, frente al expolio que devora su presente.
Literatura
Literatura Mallorca, el refugi de Vicent Andrés Estellés
El poeta trobà a l’illa la serenitat necessària per enfrontar-se a l’entorn sempre tens de València, a la vegada que publicà diversos volums i travà sòlides amistats.
La vida y ya
La vida y ya Futuros laborales
Lo que está claro es que para mí pensar en mi futuro laboral tiene que ir acompañado de pensar qué puedo hacer para que el mundo sea un poco diferente.

Últimas

Genocidio
Genocidio La ONU advierte de que un ataque sobre Rafah colapsaría la distribución de ayuda en Gaza
Turquía suspende todo el comercio con Israel. El fiscal del Tribunal Penal Internacional advierte de que no admitirá “amenazas” después de que trascendiera que imputará a Netanyahu y los suyos.
El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Religión
Opinión Semana Santa y Ramadán
En el Sindicato de Vivienda de la Red de Apoyo Mutuo se celebró un desayuno con motivo del Ramadán, lo cual generó un debate interno interesante por ser una organización laica
Palestina
Palestina Bicicletada contra el genocidio palestino en Alicante
El núcleo local del BDS País Valencià ha realizado un recorrido reivindicativo para exigir el fin del genocidio contra Palestina por las principales calles de las tres capitales valencianas.
Que no te lo cuenten
Que no te lo cuenten De estrategias y misiones incumplidas
VV.AA.
La no dimisión de Pedro Sánchez y la imposibilidad de la Flotilla de la Libertad de llevar ayuda a Gaza marcan unas semanas intensas.
Más noticias
Fútbol
Fútbol Vicente del Bosque como respuesta a las presiones de FIFA y UEFA
El nombramiento del exseleccionador como presidente de la Comisión de Normalización, Representación y Supervisión busca alejar los fantasmas de una intervención política de la RFEF.
Cine
Cine 'Civil War', estética geopolítica en tierra de nadie
La sensación es que Civil War se queda en algunas ocasiones en una peligrosa tierra de nadie, tanto en sus cambios de estilo como en su contenido.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: Una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Comunidad El Salto
Palestina La campaña de apoyo a Gaza de El Salto recauda más de diez mil euros para la UNRWA
El pasado 26 de febrero, tras más de cuatro meses de ofensiva militar de castigo por parte Israel sobre la Franja de Gaza, desde El Salto decidimos ir más allá del periodismo ante la gravedad de los hechos.

Recomendadas

Colombia
Colombia Sostener la vida en un ETCR
En la vereda colombiana La Plancha, la convivencia entre excombatientes y población civil es una realidad marcada por necesidades comunes.
Rap
Rap Viaje a los orígenes del hip hop en España: “Nadie esperaba ganar dinero con el rap”
El historiador Nicolás Buckley y el periodista Jaime Valero, exredactor jefe de HipHop Life, publican Maestro de ceremonias, un libro sobre la historia de la cultura hip hop en España.