O Salto Galiza
Millóns a dedo á industria dos festivais: a estratexia do PP en Galiza para controlar a cultura

Nunha lexislatura, a Xunta repartiu máis de 19 millóns de euros para festivais de maneira arbitraria a un pequeno grupo de empresas producindo unha distorsión do mercado e xerando un teito que impide o crecemento de iniciativas independentes.

Tan só na última lexislatura, a Xunta de Galiza, gobernada polo Partido Popular, repartiu a dedo 19.131.514 euros de diñeiro público para financiar festivais, principalmente, de música e outros concertos. Sen concorrencia competitiva, sen criterios obxectivos de repartición e, sobre todo, deixando fóra da ecuación a decenas de asociacións, cooperativas e empresas culturais que, algunhas desde hai décadas, sacan adiante algúns dos eventos culturais máis valorados do país. Os adxudicatarios das licitacións máis avultadas adoitan ser os mesmos nas 50 que fixeron públicas desde que Alberto Núñez Feijóo revalidou a súa maioría absoluta no verán de 2020 até hoxe, baixo o mandato de Alfonso Rueda: Live Nation, Old Navy, Sweet Nocturna, Esmerarte e mesmo unións de traballo temporal creadas entre as mesmas sociedades, fundamentalmente.

Tras eles, os festivais máis convencionais, creados da nada a calor da Axencia de Turismo de Galiza e unhas decisións políticas de repartición: O Son do Camiño, O Gozo Festival, Latitudes ou Morriña Fest, entre outros moitos. O último deles e o máis cuantioso da historia de Galiza deixouno asinado a Xunta hai apenas un mes, co Goberno en funcións e coas eleccións xa convocadas. Nada menos que 3.388.000 euros nun contrato negociado sen publicidade para producir en 2024 a segunda edición de O Gozo Festival un festival xurdido tamén da nada en 2023 arroupado pola Xunta e que, na súa primeira edición, xa levou o terceiro contrato a dedo para un evento musical máis grande da historia galega: outros 1.815.000 euros de diñeiro público. A adxudicataria de ambas? A empresa Sweet Nocturna, unha sociedade que se limita a facer de recadadora galega para a multinacional que realmente produce o evento, Live Nation. Ambas foron as empresas que estiveron tras o polémico concerto dos Guns N' Roses en Vigo para o que o Concello, liderado por Abel Caballero (PSOE), simulou un concurso público ao que só se podía presentar unha empresa que revelou esta redacción e que, finalmente, recoñeceu pactalo co Goberno local semanas antes. Hoxe, o caso está a ser investigado pola Xustiza. Outro dos xigantes que tamén pescou nas arcas públicas galegas é o empresario Francisco Castroman Santos que, a través da súa sociedade Zircozine, captou 2.480.500 euros cun contrato para producir o concerto da banda Muse en 2022 na cidade de Vigo. Segundo os datos do Rexistro Mercantil, Castroman tamén está no consello de administración doutras grandes empresas que producen macrofestivais como o Mad Cool de Madrid.

Ao mando da Axencia de Turismo de Galiza está, desde o pasado verán, José Manuel Merelles Remy, un xornalista vinculado aos sucesivos gobernos do Partido Popular na Xunta de Galiza desde tempos de Manuel Fraga durante os primeiros noventa, afín ao actual presidente Alfonso Rueda. Traballou en varios medios de comunicación até chegar á Xunta de Galiza no ano 1991, onde foi redactor no gabinete de comunicación de Presidencia, así como xefe de prensa na Consellería de Xustiza, Interior e Relacións Laborais e en Sogama. Desde xaneiro de 1999 ocupaba a Xefatura da área de Comunicación da Axencia de Turismo de Galiza. Este domingo, dará o salto oficial á política, xa que ocupa o posto número 11 nas listas do PP pola provincia de Ourense.

Unha estratexia que distorsiona o mercado en favor dos grandes

En festivais de artes escénica, festivais de cinema e mesmo algúns de música, xeralmente, adoitan existir, desde as administracións máis rigorosas, un certo tipo de competicións que pretenden achegarse a criterios obxectivos que rexan a repartición de recursos públicos de forma o máis xusta posible. É dicir, preséntanse proxectos e proceden a avaliarse. Adoitan existir partes puramente técnicas como os anos de antigüidade, o número e tipo de actuacións, os impactos en medios de comunicación, entre outras, e outra parte máis subxectiva, na que se realiza unha valoración por parte dunha comisión de profesionais externos. De feito, é o método principal de repartición do Instituto da Cinematografía e das Artes Audiovisuais, dependente do Ministerio de Cultura, e unha das principais vías de financiamento público de cinema no Estado español. De feito, até a propia Xunta segue estes parámetros coa Axencia Galega das Industrias Culturais (Agadic) para a repartición dalgunhas das súas partidas. Con todo, o anaco grande do pastel, repártese a dedo desde os despachos de San Caetano.

“Este tipo de prácticas distorsiona dunha forma brutal o circuíto de festivais e da música en vivo en xeral”, reflexiona o xornalista cultural Nando Cruz, que publicou en 2023 Macrofestivales (Península), un ensaio a fondo sobre o desenvolvemento dos grandes festivais de música no Estado español durante o último cuarto de século e as consecuencias da súa implantación. “Cando unha administración pública decide dar un, dous, tres ou mesmo catro millóns a un festival na súa primeira edición, ofrece unha vantaxe a esas empresas que lles permiten poxar moito máis forte polas bandas máis importantes do circuíto”, engade. Isto, loxicamente, ademais de disparar os cachés dos artistas, instala un teito ao crecemento dos festivais non necesariamente máis pequenos, que tamén, senón a todos os que non entran nesa rede clientelar. “España, de feito, foi durante moito tempo un país coñecido internacionalmente por pagar cantidades extremadamente grandes neste tipo de festivais”, matiza Nando Cruz.

Culturas
Culturas Liceo Mutante de Pontevedra: crónica dun rexurdimento cultural colectivo
O centro cultural autoxestionado Liceo Mutante en Pontevedra reconstrúese nun novo espazo tras o complexo peche da primeira ubicación, de onde foi expulsado nun proceso turbio de denuncias e especulación encuberta, segundo este colectivo.

Hai unha visión xeneralizada entre a clase política do Estado español, di Cruz, na que apoiar a cultura significa apoiar grandes eventos en detrimento de os máis pequenos e arraigados aos territorios: “Aquí, a política é que canto máis grande, máis diñeiro se lle dá. Isto seca as arcas por culpa dunha repartición inxusta. A ollos das pequenas asociacións debe ser escandaloso e deprimente e que, ademais, segue unha tendencia ascendente. En absoluto vai a menos”.

Máis aló da música: cinema si, pero para quen a Xunta diga

Aínda que hai moito menos diñeiro para facer cinema que para os eventos musicais, a repartición dos recursos públicos que o Partido Popular domina con man de ferro en Galiza é igual de arbitrario ou favoritista, como se queira enfocar. A realidade destes festivais independentes, algúns que levan décadas en pé, é complexa de cara a conseguir recursos da administración que, por outra banda, nunca son proporcionais á súa repercusión social, cultural e económica nalgunhas das comarcas galegas. De entrada, calquera deles pode acceder a un tope de 40.000 euros de axuda en Agadic e apenas nunca son quen de conseguir partida completa.

En cambio, outros festivais, afíns á órbita do Partido Popular, como o Festival de Cinema Internacional de Ourense (OUFF) recibe partidas a dedo directamente de administracións gobernadas pola dereita como a Xunta ou a propia Deputación que dobran ou mesmo triplican os máximos aos que poden acceder os seus análogos noutros municipios. “É unha competencia desleal e un favoritismo moi claro cara a un festival. Desde Proxecta [coordinadora de festivais de cinema de Galiza] trasladouse esta queixa varias veces á Xunta, sobre por que un festival pode acceder a recursos, pero sempre houbo evasivas”, lamenta un membro destacado do circuíto de festivais.

O Salto medra contigo
O Salto medra contigo Galiza precisa máis que nunca un xornalismo libre que estea financiado polas maiorías sociais
Depois das eleccións do 18 de febreiro, a deriva conservadora e neoliberal do país continúa. Por iso, ofrecémosche seguir traballando en contidos críticos que fiscalicen o poder político e económico. Para iso, precisámoste. Subscríbete ao Salto.
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Culturas
El Salto Radio True crime o el placer de ver culpables
Destripamiento. Violación. Muerte. En geometrías variables y servidos en distintos grados de creatividad y detalle. ¿Programación del Festival de Terror de Sitges? No. Un día cualquiera en tu feed de Netflix o de Youtube.
El Salto Radio
¡Qué Grande Es El Cómic! Lecturas: ‘Aquí’
El programa ¡Qué Grande Es El Cómic! pone sobre la mesa de debate la revolucionaria obra de Richard McGuire, diez años después de su primera edición
Gobierno de coalición
Política institucional Pedro Sánchez no dimite: “He decidido seguir”
El presidente del Gobierno vuelve a sorprender y anuncia que no se va. Sánchez se encarama como cabeza visible de un movimiento cívico contra la intoxicación política.
Gobierno de coalición
Encuesta del CIS El amago de Sánchez refuerza al PSOE a costa del espacio a su izquierda
La encuesta del Centro de Investigaciones Sociológicas refuerza al PSOE, que recupera la primera posición en intención de voto.
Análisis
Análisis Sánchez gana su “moción de confianza popular”
La audacia de la jugada que termina hoy con la permanencia de Sánchez en La Moncloa tiene aristas, pero le vuelve a colocar como vértice de un movimiento de regeneración que hace años pasaba por impugnar al propio PSOE.
Inflación
IPC La inflación interanual de abril se situó en el 3,3% y la subyacente baja hasta el 2,9%
El incremento de una décima se debe, principalmente, a la subida de los precios del gas en comparación a la caída del año pasado y al aumento de los precios de la alimentación.

Últimas

El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Desempleo juvenil
Desempleo juvenil Extremadura lidera el desempleo juvenil en España
La tasa de desempleo juvenil ha aumentado trece puntos hasta alcanzar un 44,91% de paro. Más de 20.000 jóvenes han migrado en los últimos años.
Palestina
Bloqueo israelí Activistas toman el embarcadero de El Retiro en favor de la Flotilla a Gaza, bloqueada por Israel
“La Flotilla, rompiendo el bloqueo”, han coreado activistas que han desplegado pancartas y banderas palestinas en el embarcadero del Retiro en un homenaje a la Flotilla de la Libertad.
Más noticias
Tribuna
Escuela pública madrileña Del tupper war a #MenosLectivas: razones para la huelga de la educación pública madrileña en tres actos
Más de una década después de los inicios de las movilizaciones de la Marea Verde, el proyecto neoliberal se ha profundizado, pero las respuestas también se están articulando.
Palestina
Palestina Misión incumplida: sobre la cobertura de El Salto de la Flotilla rumbo a Gaza
Queremos dar una pequeña explicación a nuestra comunidad y, especialmente, a las personas que con su suscripción permiten que un medio como el nuestro, que es una rara avis en el contexto político y social en el que vivimos, salga adelante.
País Valenciano
Diada valenciana El País Valencià asume “la voz de todo un pueblo” por el 25 de abril
El 27 de abril, las calles de Valencia fueron testigo de la manifestación valenciana en conmemoración del 25 de abril, una fecha con un alto significado histórico para el País Valencià.
Galicia
Política autonómica Redes clientelares, falta de autogobierno y consensos neoliberales: las claves del Gobierno gallego sin Feijóo
Políticas y analistas desgranan la hoja de ruta de la primera legislatura gallega de la era post-Feijóo: reforzamiento de los hilos de poder locales, falta de vocación autonómica, complejo de inferioridad y una marcada agenda neoliberal.

Recomendadas

Genocidio
Genocidio Rebelión en las universidades y acampadas: ¿una primavera antisionista?
Los principales aliados de Israel, Estados Unidos y Alemania, están siendo testigo de un desborde en las protestas contra el genocidio.
México
América Latina México a las urnas: los claroscuros de AMLO y la primera presidenta
Todo apunta que el 2 de junio, por primera vez en la historia, una mujer llegará a la presidencia. Claudia Sheinbaum, sucesora de Andrés Manuel López Obrador, se presenta como “hija del 68” en un país todavía asolado por el conflicto interno.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda Vivir y resistir en Andalucía, la comunidad con más desahucios del Estado español
En Andalucía, la comunidad con mayor número de desahucios, se producen 11 al día. En todo el territorio surgen experiencias que luchan por la vivienda digna en un lugar donde tener un techo “se ha vuelto una utopía”.