Memoria histórica
‘Stuka’, l'experiment nazi que va devastar quatre pobles del Maestrat

Els habitants de quatre localitats castellonenques van descobrir, 75 anys després, que el bombardeig que va destruir les seues llars en 1938 va ser una prova d'armament nazi, una història que el documental ‘Experiment Stuka’ rescata ara.

Ares del Maestrat Experimento Stuka
Imagen de Ares del Maestrat tras los bombardeos, recogida de los archivos militares de Friburgo.

Coordinador de Clima y Medio Ambiente en El Salto. @pablorcebo.bsky.social, pablo.rivas@elsaltodiario.com

30 nov 2018 07:00

Esta història, sense que s'acabara de tancar fins a fa només uns anys, té, com quasi totes, un final. No obstant això, explica diversos començaments. És un relat de guerra, però també d'oblit, d’horror, de por, i de fins a on pot arribar el costat més fosc de l'ésser humà

Primer començament. Corria el 21 de maig de 1938. Les tropes nacionals acabaven d'aconseguir trencar el territori republicà en dos, aïllant Catalunya del centre i sud-est peninsulars. Aquell dia tres avions van llançar sobre Albocàsser, un xicotet poble sense valor estratègic ni guarnició militar que es trobava a escassos quilòmetres del front, tres bombes de 500 quilograms. Dos dies després, caurien altres nou. Sis persones moririen en estos bombardejos, que van devastar el poble.

No va ser l'únic. “Al maig de 1938, el meu poble, Benassal, i altres tres pobles veïns van ser bombardejats per tres avions que ningú havia vist abans”. Així ho relata Óscar Vives, físic i veí de la localitat, en Experimento Stuka, el documental dirigit per Pepe Andreu i Rafa Molés que s'estrena el pròxim desembre. Vives tindrà un paper protagonista en esta història molts anys després.

Ángel Beltrán, llavors xiquet, hui nonagenari, es dirigia entorn de les 7 del matí del 25 de maig d'eixe any al camp en el qual treballava. “En aquell camí em trobe, a uns 2 quilòmetres de Benassal, tres avions que venen”, recorda en la pel·lícula. Aquell xiquet que mai havia vist caure una bomba del cel va veure descendir tres aquell dia, “semblaven negres, com si foren un home vestit de negre, caent”.

nazi maestrazgo
Una de las fotos de los archivos alemanes, donde se ve a un soldado junto a la destrucción causada por una de las bombas del Maestrazgo.

En Benassal serien nou les bombes i 13 els morts, però la llista completa ascendeix a 36 bombes i més de 40 morts entre els quatre pobles: a més d'Albocàsser i Benassal, Ares del Maestrat i Vilar de Canes, tots situats en un radi de menys de 60 quilòmetres del front. Localitats on els avions i les bombes eren desconeguts. Obdulia Mir, amb deu anys aleshores, li diria a la seua germana mentre veia els avions sobre Llaures, “mira qué pajarraco!”, pensant que era un au de gran grandària. Rosa Saligó, de la mateixa edat, pensaria en els primers instants que eren fardells de blat el que tiraven. Però ni eren ocells ni era menjar el que cauria del cel.

La pova

Segon començament. L'any 2005 l'historiador britànic Antony Beevor publicava The Battle for Spain: The Spanish Civil War 1936-39. Va ser ell qui va trobar i va publicar la dada clau d'este relat en els arxius militars de Friburg, on es troben els diaris personals de la Legió Còndor, el contingent militar aeri que Hitler va manar per a ajudar a les tropes de Franco en la guerra civil.

En concret, l'arxiu RL-35-34 registrava que efectius de la Legió Còndor, en la història que ens ocupa tres prototip de Junkers Dj. 87A ‘Stuka’, un bombarder de precisió de la Luftwaffe —les forces armades alemanyes— que seria àmpliament utilitzat en la II Guerra Mundial, havien bombardejat objectius concrets des de l'aeròdrom tarragoní de La Sénia, a escassos quilòmetres dels quatre pobles.

Pepe Andreu: "Ens interessa com el poble comença a tractar d'esbrinar què va passar amb els bombardejos, amb eixes morts, i comença a fer-se preguntes i a respondre's a ells mateixos"

“Des del punt de vista d'Hitler i de Göring, Espanya era l'oportunitat per a provar noves tècniques i noves armes”, relata *Beevor en la cinta. El britànic arreplega en els seus treballs altres experiments d'armes realitzats a Espanya, com els bombardejos ‘en alfombra’ de Guernica i Durango, una tècnica que s'utilitzaria àmpliament en la II Guerra Mundial per a destruir ciutats, o “un prototip de napalm” llançat sobre Oviedo. “Era un tema alemany, no tenia res a veure amb Franco”, apunta, remarcant que els bombardejos del Maestrat van ser “un dels experiments més sagnants en la història militar”.

Indagant en la memòria

Tercer començament. “Esta història s'inicia amb Óscar i el grup de recuperació de la memòria de Benassal” —relata aEl Salto Pepe Andreu, un dels codirectors de Experimento Stuka— “comencen a preguntar a la gent gran per a tenir un poquet de memòria col·lectiva i arriben a l'episodi dels bombardejos, on veuen que tots els testimoniatges parlen de només tres avions i de molt poques bombes amb les quals destrueixen tot el centre del poble, una cosa molt rara, i comencen a fer-se preguntes”.

nazi junkers 1
Dos pilotos alemanes sobre un Ju87.

“Cadascun dels tres avions va tirar una bomba en el centre de cada poble, matant a més de 40 persones. Mai vam entendre per què van triar quatre pobles insignificants”. Óscar Vives, interessat de sempre en la història de la seua zona, feia anys que estava fent-se estes preguntes, igual que els integrants del Grup de Recuperació de la Memòria del Segle XX de Benassal. “Destruïen sempre el centre del poble, precisament el centre i l'església, la zona on estan les cases de la gent més rica del poble, normalment gent de dretes. És un poc estrany que venint de tropes franquistes bombardejaren precisament el centre i l'església”, apunta Vives en el documental.

Era un patró. Encara que la història, o almenys part d'ella, ja la coneixia Beevor, Vives va viatjar a Alemanya per a consultar l'arxiu RL-35-34. Allí hi ha fotos dels bombardejos, tant de minuts després com sobre el terreny, amb integrants de la Legió Còndor retratats en els cràters. "El segon grup de fotos, que mostra la grandària de la destrucció causada, clarament assenyala que han sigut realitzats explícitament per a provar els efectes de les bombes", denúncia. "Els atacs van servir per al desenvolupament del Stuka, que s'utilitzarien contra Polònia en 1939", afig Beevor.

De fet, els prototips de 'Stuka' no estaven llavors preparats per a portar les bombes de 500 kg que van llançar sobre els quatre pobles castellonencs. Per este motiu es triaren objectius tan propers a la base alemanya en sòl tarragoní.

Contra l’oblit

Quart començament. "Cal fer-se preguntes. És el que esta pel·lícula pretén, que no hi haja eixos silencis i eixos oblits", assenyala Andreu, un dels responsables del documental. La història va arribar a les seues mans i va decidir, al costat del codirector Rafa Molés i la guionista Nuria Tirat, realitzar un documental sobre ella. "Ens interessa com el poble comença a tractar d'esbrinar què va passar amb els bombardejos, amb eixes morts, i comença a fer-se preguntes i a respondre's ells mateixos".

El passat dimecres 28 de novembre el cinema del Palau de la Premsa de Madrid es va omplir per a la preestrena del film, amb la participació d'importants figures relacionades amb la memòria històrica com l'advocada Cristina Almeida, la historiadora Stefanie Schüler-Springorum, el secretari de l'Associació de la Memòria Social i Democràtica d'Espanya (AMESDE), José Manuel Pérez Carrera, i la presidenta de l'Associació d'Art i Memòria, Amparo Climent.

Experimento Stuka making off
Una imagen del rodaje de 'Experimento Stuka'. Imagen: Suica Films

La pel·lícula ha patit fins i tot atacs dels mitjans d'ultradreta, titllant-ho de "mentida revisionista" i d'"elaborar una ficció com a real". Andreu no li dóna massa importància i veu "més que una polèmica a un periodista en concret, d'un mitjà de València, que té en el cap un documental que no és el nostre i una forma de treballar impròpia d'un periodista i que s'ha dedicat a enganyar a molta gent que no ha vist el documental per a explicar mesures, enganyar i manipular a moltes persones amb un tema tan sensible com la memòria històrica".

Tornant a 1938, "aleshores el que es deia era 'que havia arribat la guerra', que són 'coses de la guerra', que és el que es diu hui quan es troba una tíbia en un camp llaurat on hi havia un camp de concentració", exposa Andreu. "eixe silenci és del que intenten escapar en este poble".

A Benassal hi havia fins a fa uns mesos un monument que recordava a Alfred Simon, un militar alemany que va morir en intentar desactivar una bomba que la seua pròpia unitat de la Legió Condor havia llançat. El memorial, que ha estat ací 75 anys, ha sigut substituït recentment per un altre que recorda a totes les víctimes dels experiments d'eixa mateixa Legió Còndor a Benassal. Com diu Pilar Vidal, del Grup de Recuperació de la Memòria de Benassal, "eixa injustícia històrica ha pogut reparar-se".

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Memoria histórica
Andalucía 'Cuentan de un viejo que un día...' o lo que nos contaban nuestros abuelos
'Cuentan de un viejo que un día...' es una novela sobre La Guerra Civil, pese a quien le pese, y también de un abuelo que contaba historias a sus nietos. Jorge B. Ortiz se estrena en este género con un relato conmovedor, tierno y trufado de Memoria
Extremadura
Extremeñismo Extremeñería presenta un portal web dedicado a Antonio Elviro Berdeguer
El sitio web recoge textos inéditos, artículos de prensa y materiales clave para entender el pensamiento extremeñista de principios del siglo XX.
Patrimonio cultural
Andalucía Antonio Manuel: memoria y flamenco
Con motivo de la publicación de su última novela conversamos sobre varios asuntos con Antonio Manuel en el Corral del Carbón de Granada.
Santiago
30/11/2018 19:44

¿Por qué os haceis eco de un documental que manipula la historia como ya ha quedado demostrado por historiadores expertos nacionales e internacionales?...De esa manera no le haceis ningún bien a la Memoria Histórica..... https://valenciaplaza.com/el-experimento-stuka-pone-en-jaque-la-politica-sobre-memoria-historica-de-compromis?fbclid=IwAR1WknKYN2zZK1gcSbQuDOjyt_3AbWZ3OtT1wNogDUT2b5qDlKxcWiFZuPE

0
0
Ocupación israelí
Ocupación Israelí La policía egipcia impide con violencia la marcha internacional a Gaza
La marcha de 4.000 personas a Gaza es reprimida por la policía del régimen de Al-Sisi. La organización pide a las embajadas que reaccionen y protejan a sus ciudadanos.
Ocupación israelí
Movilizaciones Un centenar de organizaciones de 26 países denuncian a la empresa vasca CAF y su tren del apartheid
Más de 50 localidades salen a la calle este fin de semana para señalar a la empresa que construyó el tranvía que conecta Jerusalén con territorio ocupados y exigir el fin del genocidio en Gaza.
Pensamiento
Economista Clara Mattei: “El liberalismo y el fascismo están unidos en su protección del orden del capital”
El ambicioso ensayo 'El orden del capital' nos traslada al Reino Unido y la Italia de la I Guerra Mundial, que se contemplan como un momento bisagra: el auge de socializaciones y cooperativizaciones que tuvo lugar durante la contienda y la inmediata posguerra fue abortado a través de un 'shock' austericida destinado a restaurar la centralidad de los grandes capitales.
Análisis
Análisis del CIS La calma antes de la tormenta: la dimisión de Santos Cerdán como punto de inflexión
El último barómetro del Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) ha muerto pocas horas después de nacer por la dimisión de Santos Cerdán, aunque sirve como foto fija de un escenario que favorece a la derecha.
Argentina
Extrema derecha La motosierra de Milei se ceba con los hospitales públicos y las personas con discapacidad
Los recortes del Gobierno afectan al Hospital Garrahan, un centro de alta complejidad, referente pediátrico nacional y latinoamericano, y también a los recursos de las personas con discapacidad, a los que el ejecutivo califica de “idiotas”.
Estados Unidos
Estados Unidos “No Kings”: más de 2.000 manifestaciones en EEUU para protestar contra la deriva autoritaria de Trump
Con el nombre de movimiento No Kings (sin reyes), millones de personas están convocadas a manifestarse en todo el país este sábado y enfrentar el desfile militar organizado por Trump el día de su 79 cumpleaños.

Últimas

Galicia
Crowdfunding O Salto Galiza abre un crowdfunding para empapelar a Altri
Queremos investigar a los responsables políticos y empresariales del que podría ser el mayor atentado ambiental de la historia reciente de Galicia.
Galicia
TSXG Peritos en el juicio contra la Xunta: la contaminación del embalse de As Conchas es “extremadamente peligrosa”
Siete vecinos, la Asociación de vecinos de As Conchas y la organización de consumidores CECU han demandado a varias administraciones gallegas por presunta mala gestión de una contaminación derivada del exceso de macrogranjas en la comarca de A Limia.
Palestina
Marcha a Gaza Poner el cuerpo contra el genocidio
Miles de activistas de todo el mundo participan en la Marcha a Gaza desde Egipto. Desde el movimiento solidario extremeño con Palestina, una reflexión acerca de la importancia de esta lucha y de su momento histórico.
La madeja
La Madeja Oído/lengua/vientre
El oído que deja de prestar atención a la palabra del amo y se vuelve, inclinado ligeramente hacia abajo, a las que durante siglos callaron y al fin abandonaron la mudez, no será nunca subyugado.
Comunidad de Madrid
Comunidad de Madrid Un centro de salud desbordado y con cucarachas y otro pendiente de construir desde hace 22 años
Los vecinos del barrio de Comillas, en Carabanchel Bajo, se han manifestado para reclamar el nuevo centro de salud planificado desde 2003 y cuya parcela ya fue cedida por el Ayuntamiento a la CAM, que no da explicaciones por la paralización.
Centrales nucleares
Cierre de Almaraz Las empresas propietarias de Almaraz no acuerdan una propuesta conjunta para alargar la vida de la central
Solo Iberdrola y Endesa firman la propuesta de alargar la vida de Almaraz trasladada al MITECO. Naturgy se descuelga de la misma y bloquea su viabilidad, al estar la central explotada por las tres energéticas en un régimen de comunidad de bienes.
Más noticias
Israel
Oriente Próximo Israel mata al comandante de la Guardia Revolucionaria de Irán, que prepara “una respuesta contundente”
Israel ha atacado Irán en la madrugada del viernes 13 de junio con bombardeos de unos 200 aviones de combate. La Guardia Revolucionaria iraní ha confirmado la muerte de su comandante, el general Hossein Salamí.

Recomendadas

Derecho a la vivienda
Jaime Palomera “La vivienda necesita una revolución”
Investigador y uno de los fundadores del Sindicat de Llogateres, Jaime Palomera presenta ‘El secuestro de la vivienda’, un libro sobre el juego amañado en el que los propietarios son cada vez más ricos y los inquilinos cada vez más pobres.
Redes sociales
Industria editorial Escritores fantasma: así trabajan los auténticos autores de los libros de éxito que publican los ‘influencers’
Detrás de cada libro firmado por un ‘influencer’ hay otra persona que ha trabajado a destajo para entregar a tiempo un texto en el que su nombre no aparece por ninguna parte y que, además, ha tenido que renunciar a sus derechos como autor.
Brasil
Extrema derecha Arte en tiempos de fascismo: cuando enseñar a Goya y Rubens le cuesta el puesto a un profesor
Una clase de Historia en la escuela municipal en una localidad del Estado de São Paulo desemboca en acusaciones contra el profesor y una campaña de difamaciones que encabeza el concejal de educación de la zona, de la extrema derecha bolsonarista.
Literatura
María Agúndez “El trabajo de limpiadora es muy digno, pero nadie quiere hacerlo”
La escritora retrata en ‘Casas limpias’ las contradicciones de quienes considerándose personas igualitarias y progresistas delegan los cuidados y la limpieza para evitar el conflicto y sostener su comodidad.