Antigitanismo
Hai que xitanizar as escolas!

Combatermos o antixitanismo segue a ser unha materia pendente nas aulas galegas. O racismo, a ausencia de contidos sobre o pobo xitano no currículum educativo ou a falta de formación do profesorado son algúns dos factores que explican que seis de cada dez mozas e mozos xitanos abandonen os estudos sen obter o título da ESO.
Colegio educacion primaria - 7
Aula escolar baleira. David F. Sabadell
5 abr 2021 12:00

“Desde os tres anos, cando comezamos na escola, temos que explicar que ser xitana non significa ser ladroa, non significa ser pobre, non significa ser sucia, non significa consumir ou vender droga”. Para María José Jiménez Cortiñas, máis coñecida como Guru, presidenta da Asociación Xitanas Feministas pola Diversidade e traballadora social, este é un dos exemplos máis radicais do antixitanismo presente na aulas, un tipo de racismo específico e estrutural que se exerce sobre a poboación xitana, tamén durante a súa época educativa.

Contigo empezó todo
La Gran Redada: la noche de los cristales rotos del pueblo gitano

La noche de los cristales rotos de los gitanos españoles, cuando pertenecer a esta etnia fue delito, se alargó 16 años en el siglo XVIII.

Guru, nacida en Ourense hai 43 anos, adoita dicir que a discriminación denunciada “se basea en datos, non en sensacións nin en casos puntuais”. Imos ás estatísticas. Os niveis educativos da poboación xitana aumentaron notabelmente na última década. No ano 2018, 19,4% tiña estudos secundarios ou superiores, fronte a 6,4% en 2005. E hai un claro ascenso na proporción de persoas con estudos, desde 29% en 2005 até 63,5% en 2018, como recolle o Estudo comparado sobre a situación da poboación xitana en España en relación ao emprego e a pobreza realizado pola Fundación Secretariado Gitano (FSG). Con todo, a fenda existente no acceso e mantemento no ensino regrado entre a xuventude xitana e o conxunto xeral da poboación segue sendo moi elevada. Actualmente, a taxa de abandono escolar sitúase en 60%, isto é, seis de cada dez mozas e mozos xitanos deixan os estudos sen obter o título da ESO. Para o conxunto da poboación esa porcentaxe redúcese até o 17%. Ademais, existe outra fenda, a de xénero: hai un menor número de nenas xitanas que obteñen o título de educación secundaria: 15,5 fronte a 19%. Así e todo, nos estudos superiores —malia seren datos moi baixos— a diferenza redúcese de 3% a 5% entre mulleres e homes.

“O que provoca as cifras de abandono é un sistema racista total, que se proxecta nas xitanas e os xitanos dun xeito feroz”

“O discurso habitual das institucións públicas é xustificar as cifras de abandono argumentando que as nenas e os nenos xitanos non titulan porque lles faltan habilidades ou por falta de apoio das familias, mais quen provoca estes datos é un sistema racista total, que se proxecta coas xitanas e os xitanos dun xeito feroz”, asegura Guru. Eloísa Teijeira desenvolveu a súa carreira profesional como mestra, psicopedagoga e orientadora da escola pública. Acaba de xubilarse pero segue involucrada en grupos de traballo para a formación do profesorado. Coñeceu a Guru no ano 2000 nun proxecto pioneiro desenvolvido no CEIP da Ribeira do Porriño, que naquela altura contaba con alumnado de secundaria, para loitar contra o antixitanismo presente nas aulas. “No colexio tiñamos escolarizada unha porcentaxe moi alta de alumnado xitano. Revisamos o proxecto educativo para batallar contra o alto índice de absentismo e o xeneralizado abandono temperán dos estudos”. Teijeira e o resto do equipo que impulsaban o proxecto detectaron que as necesidades da rapazada e das familias pasaban por engadir referencias á poboación xitana no currículum educativo, concienciar o profesorado e involucrar todas as familias na actividade diaria do centro. É dicir, debían traballar para converter unha escola de payas nunha escola deseñada tamén para as xitanas.

Xitanizar as escolas
Autora: Eva Carballo
“As familias xitanas só recibían información negativa por parte do profesorado: o seu fillo non vén a clase, non ten material, non se esforza”, relata Teijeira

Unha das primeiras accións foi introducir novos contidos coas achegas xitanas nas diferentes materias como a lingua, a historia, a música ou as ciencias sociais. O seguinte paso foi adquirir libros e contos con alusións ao pobo xitano para distribuír na biblioteca e nas aulas. Despois incorporaron referentes xitanas nas ilustracións e na decoración dos corredores e engadiron o Día Internacional do Pobo Xitano (8 de abril) ao calendario de celebracións do centro “para visibilizar o traballo continuo que realizaban durante todo o ano”. Outro dos obxectivos deste plan era que todas sentisen súa a escola e participasen das decisións e das actividades que se desenvolvían. “As familias xitanas non acudían de maneira normalizada a falar co profesorado, algo bastante comprensíbel, porque cando viñan só recibían información negativa: o seu fillo non vén a clase, non ten material, non se esforza etc”, relata Teijeira. Para corrixir estas prácticas, as titoras e titores comezaron a chamar as familias para informar dos avances, dos traballos que realizaban e dos aspectos positivos que caracterizaban a cada alumna. Alén disto, flexibilizaron os horarios para que nais e pais traballadoras puidesen acudir ás xuntanzas e Guru actuou como mediadora para favorecer o achegamento das familias ás aulas.

Xitanizar as escolas_2
Guru, activista e traballadora social e Eloísa Teijeira, psicopedagoga e mestra do ensino público. Autora: Eva Carballo

A implantación destas medidas tivo consecuencias a curto prazo. No primeiro ano “aumentou moitísimo” a asistencia do alumnado e a presenza de todas as familias no centro tornouse habitual, grazas á maior interacción entre as integrantes da comunidade educativa. Nos cursos seguintes continuou a redución do absentismo, a rapazada xitana acadou maiores éxitos académicos e moitas e moitos delas acabaron a secundaria.

“Ao Estado e ao sistema educativo non lles importa que nos libros de texto se fale de xitanos como ladróns”

Con todo, o caso do CEIP da Ribeira é unha rara avis. Logo de décadas de traballo no ensino público, Eloísa Teijeira define a escola como un espazo moi “payocentrista” porque segue sen ter en conta na súa organización e funcionamento os parámetros doutras culturas que non sexan a dominante. Unha das carencias detectadas hai vinte anos no centro do Porriño por esta orientadora segue vixente: a inexistencia de referencias positivas ao pobo xitano nos libros de texto. “O sentido do currículum é dar as ferramentas ao alumnado para comprender o mundo e a realidade xitana forma parte deste mundo. Estamos dando unha visión tendenciosa da sociedade”, lamenta Teijeira.

A ausencia da historia do pobo xitano nas aulas, ademais de negar a identidade dunha parte do estudantado, ten un impacto directo nas estudantes non xitanas porque, segundo Guru, fai que se sigan perpetuando os mesmos estereotipos e prexuízos: “Ao Estado e ao sistema educativo non lles importa que nos libros de texto se fale de xitanas e xitanos como ladróns”. As sucesivas leis educativas promulgadas polo goberno estatal levan ignorado esta demanda histórica desde hai décadas. A presidenta de Xitanas Feministas Pola Diversidade asegura que os pequenos avances conseguidos, como a celebración do Día Internacional do Pobo Xitano nos colexios, “son o resultado dun arduo traballo desde as organizacións e o activismo, non parten da vontade da Administración”. En 2019 a ministra de Educación, Isabel Celáa, anunciaba que a historia do pobo xitano ía formar parte dos contidos obrigatorios do currículum. Hai uns meses aprobouse a nova lei educativa, a LOMLOE, e no seu artigo noventa e dous expón: “Considerarase o estudo e o respecto de outras culturas, particularmente a propia do pobo xitano e doutros grupos e colectivos, contribuíndo á valoración das diferenzas culturais, así como o recoñecemento e a difusión da historia e cultura das minorías étnicas presentes no noso país, para promover o seu coñecemento e reducir estereotipos”. Porén, non queda definido como se vai trasladar esta modificación lexislativa á realidade das aulas.

A psicopedagoga Eloísa Teijeira demanda máis formación para o profesorado en diversidade

As voces consultadas para esta reportaxe coinciden en que o recoñecemento da identidade do pobo xitano debe ser unha liña a seguir de xeito transversal na escola e, ademais, propoñen que nas materias básicas como historia ou lingua haxa contidos de carácter obrigatorio que falen dun pasado e un presente no que todas esteamos representadas. E engaden que os cambios deben aplicarse “en toda a traxectoria educativa”, desde infantil até a universidade, concretamente naqueles graos que formen as profesionais que o día de mañá van educar e acompañar persoas, como as docentes, psicólogas, traballadoras sociais ou as pedagogas. Por mor da súa experiencia e traxectoria, Teijeira incide na importancia da preparación inicial e continua do profesorado en cuestións relacionadas coa diversidade. “Teño moi claro que o que cambia as prácticas na escola son as comunidades educativas. Por moito que haxa unha lei, se non hai un profesorado que cuestione o xeito de educar, que cuestione a súa percepción da diversidade e que se propoña cambiar os seus discursos e as súas prácticas, a escola non vai mudar. E esa transformación virá facilitada por unha boa formación das docentes”.

Outro dos atrancos, xa mencionado cando falamos da experiencia do centro do Porriño, e que seguen detectando na actualidade tanto Teijeira como Guru, é que as familias xitanas non participan en igualdade de condicións no proceso educativo. “Hai moi poucas nenas e nenos xitanas que reciban notas do profesorado ou da dirección dándolle os parabéns por algo, todas as notificacións que reciben as familias son recriminatorias. As nais e pais son castigadas”.

“Cómpre un cambio na sociedade: tamén no feminismo e nas políticas de esquerda”, reclama Guru

Para reverter os datos de abandono e garantir o acceso e mantemento da xuventude xitana na educación en condicións de equidade, cómpre un cambio no conxunto da sociedade, non só dentro da comunidade educativa. O primeiro chanzo para combater o antixitanismo, é, segundo Guru, deixar de culpar as xitanas e xitanos das desigualdades que sofren: “Eu non me teño que integrar en ningún lado, este é o meu sitio e este é o meu contexto. Estamos no mesmo lugar pero non nos permitides acceder aos sitios onde estades vós e gozar de dereitos tan básicos e democráticos como a educación”. Máis alá do recoñecemento da identidade xitana por parte do Estado, a activista galega defende “a creación dun movemento político xitano de base apoiado pola esquerda e o feminismo”, dous espazos nos que, asegura, tamén se manifesta o antixitanismo: “Se o feminismo non é antirracista non será xamais feminista. E se a política de esquerdas non é antirracista xamais será de esquerdas”, conclúe Guru.

As activistas xitanas Silvia Agüero e Nicolás Jiménez son as creadoras do blog Pretendemos Gitanizar el Mundo. Nesta entrevista, Agüero explica o significado de xitanizarse: “É unha acción, é deixar de ser de etnocéntrico, saber da nosa cultura e achegarse a nós con respecto”. A experiencia do centro do Porriño e as demandas desde o activismo amosan a necesidade de xitanizar a escola, as institucións, o feminismo, a esquerda ou os medios de comunicación. En definitiva, xitanizármonos nós. Desbotarmos as palabras integración e inclusión do dicionario payo e apostarmos pola escoita, a aprendizaxe e o achegamento. Kon kamel ća te sikavel, bisterel te siklǒl (“quen só quere ensinar, esquece aprender”).


Gentrificación
Pobreza Familias ameazadas ante a “inoperancia das institucións”
22 persoas agrupadas en 9 chabolas serán expulsadas do terreo no que viven para construír un ximnasio comercial. Reclaman un aluguer social acorde cos ingresos.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Opinión
Opinión Violencia estructural y capitalismo financiero: la marginalidad oculta en las Tres Mil Viviendas
El dinero generado en contextos de precariedad extrema es absorbido y blanqueado mediante sofisticados mecanismos financieros, diseñados para mover el dinero desde las economías sumergidas hasta los paraísos fiscales.
Pueblo gitano
Opinión La gran fiesta de Paco León: caricatura al Pueblo Gitano
El actor, que ha festejado su 50 cumpleaños junto a las bodas de oro de sus padres, montó una enorme fiesta llena de famosos representando tópicos antigitanos
Sphera
Sphera Disputando las narrativas sobre el pueblo gitano: resistencias al antigitanismo en Hungría
Tras siglos de persecución, el pueblo Roma en Hungría ha construido una cultura de la resistencia que, en los últimos años debe enfrentar su último desafío: el gobierno de Viktor Orbán y su capitalización política del antigitanismo.
#86472
5/4/2021 12:24

A priori ninguém da nosa banda diría que é racista ou etnofóbico, mais som as nosas accións e discurso diario as que crean estas circunstáncias. Desde o profesorado precisamos máis e melhor formacióm. Obri pola achega docente!

https://www.youtube.com/watch?v=zeFlPpcPytw

1
0
Oriente Próximo
Oriente próximo La diáspora kurda ante la caída de Bashar al-Assad
Siria enfrenta el fin de un régimen que durante décadas pareció inquebrantable. Desde la diáspora, la esperanza contenida de quien ha vivido demasiadas traiciones y promesas incumplidas.
Análisis
Análisis Rojava en peligro
Las intenciones de Turquía en Siria ponen en peligro no solo la Administración Democrática Autónoma del Norte y Este de Siria (AADNES) sino también la convivencia del resto de minorías presentes en el país.
Amazonía
Caso Chevron Pablo Fajardo: “Sacrificaron la Amazonía y la vida de la gente por racismo y por la ganancia económica”
El activista y abogado Pablo Fajardo fue elegido hace casi 20 años por la Unión de Afectados por Texaco para el juicio más importante contra la petrolera Chevron. Dos décadas después sigue luchando por la justicia ambiental y social en Ecuador.
Especulación inmobiliaria
Especulación en Madrid Las vecinas de Tribulete, 7 denuncian la especulación de Élix Rental Housing con una acción musical “fúnebre”
30 inquilinas de este bloque resisten en sus hogares pese a que este fondo buitre ya ha adquirido la totalidad del edificio para convertir los pisos en apartamentos turísticos. Este sábado, han vuelto denunciar el proceso de gentrificación del barrio
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.
Ley de Seguridad Ciudadana
Congreso de los diputados Reforma de la Ley Mordaza: ¿esta vez sí se puede?
Una de las mayores deudas de toda la izquierda del Estado español parece que está a punto de saldarse.
La vida y ya
La vida y ya Ya no sé quién vive en el primero
El barrio se ha transformado tanto que pueden pasar semanas sin ver por la calle una sola cara conocida porque los vecinos han sido sustituidos por turistas.

Últimas

Derecho a la vivienda
Vivienda El Sindicato de Vivienda de Euskal Herria propone la “expropiación de pisos turísticos”
Ponen en el punto de mira los intereses del sector inmobiliario y tachan de “falsas” a todas las medidas propuestas por los partidos políticos como la Ley de Vivienda.
Análisis
Análisis El independentismo se reorganiza, pero ¿sigue siendo independentista?
Los partidos independentistas han sufrido la crisis del procés y el posprocés, y todavía no la han resuelto, sino, a lo sumo, la han aplazado. El PSC aparece como el ganador de una carrera con corredores agotados.
Opinión
Tribuna Todas las razones para decir ‘Altri non’
Aquí van unos cuantos motivos para juntarnos este domingo en Compostela y dejar clara nuestra postura frente a un expolio que nos están tratando de imponer disfrazado de progreso, pero que sólo trae beneficio económico a unos cuantos indeseables.
Opinión
Opinión La oportunista invasión israelí de Siria
Desde la caída de Bashar al-Assad, Israel ha llevado a cabo una invasión de Siria sin provocación previa y con el apoyo de Estados Unidos. Los objetivos son claros.
Más noticias
Relato
Relato Descubrirse las manos
Descubres tus manos: el palmar y el dorso, la posibilidad futura de la pinza atrapacosas, dos miembros que te vinculan al chimpancé y al lémur. Aprendes su mecanismo.

Recomendadas

Literatura
Gustavo Faverón Patriau “Quizá la novela sea ahora mismo más relevante que nunca”
El escritor peruano Gustavo Faverón Patriau quería narrar en su nueva novela la historia de un boxeador que no sabía boxear pero tumbaba a sus rivales recitándoles al oído versos de César Vallejo. ‘Minimosca’ acabó siendo un cuentacuentos inagotable.
Galicia
Memoria histórica Así fue como el Patronato de Protección a la Mujer transformó Galicia en un convento de clausura
Las mujeres que cayeron en las redes del Patronato iniciaron un periplo de encierro, humillaciones, abusos y explotación que es desconocido para la mayor parte de la población. Queda hoy en la impunidad de un silencio que tenemos el deber de romper.
Palestina
Eyad Yousef “No cuentes lo que queremos ser, cuenta lo que nunca hemos dejado de ser: un pueblo que quiere la paz"
Eyad Yousef es profesor en la Universidad de Birzeit, Cisjordania, y comparte su experiencia en una universidad que “representa el pluralismo y la libertad que tanto anhela la sociedad palestina”
Pensamiento
Sarah Jaffe “En realidad tenemos que hacer menos. E impedir que algunas cosas sucedan”
La escritora y periodista Sarah Jaffe aborda el desengaño cotidiano al que nos aboca el mundo laboral e investiga cómo, a pesar de todo, las personas se organizan colectivamente en sus empleos para que “trabajar apeste menos”.