Literatura
Nee Barros: “Escribín 'Identidade' para darme a min mesme un referente que eu non tivera”

Ten dezaoito anos e dous libros nos que reflexiona sobre as opresións ligadas ao xénero. Falamos co escritore e youtubeire Nee Barros aproveitando o lanzamento da súa última obra, na que agasalla ao público con personaxes e realidades ás veces esquecidas na literatura a través da historia dun adolescente que sae do armario como persoa trans.
Nee Barros 1
Nee Barros, escritore e youtubeire
17 may 2021 11:45

Conversamos con Nee Barros (Ourense, 2002) en Compostela, onde estuda Filoloxía Galega. Durante o confinamento clamou contra as clasificacións que nos oprimen en 19 poemas para um VÍRUS-19 (Arte Calavera, 2020). Agora, vén de publicar a obra de teatro Identidade (Galaxia, 2021).  Escribiuno con catorce anos e é un achegamento á realidade trans a través da historia de Zée, un adolescente que decide saír do molde que a sociedade lle asignou ao nacer.

Nee ten dezaoito anos, foxe dos compartimentos estancos e “non vai polo rego”. Emprega as palabras para combater os prexuízos e rachar cos lindes establecidos. As súas ferramentas son os libros e a divulgación. Falamos con elu sobre a construción das identidades, a representación das disidencias na literatura e a educación en diversidade.

Publicas este libro con 18 anos, mais escribíchelo con 14. Que che impulsou con esa idade a expresarte a través dunha peza de teatro?
Eu viña escribindo relatos desde hai moito tempo e ese ano asistín a un club de lectura de textos teatrais con Zée Paredes, director de teatro e dramaturgo, a quen vai dedicado o libro. Propúxome escribir unha peza teatral sobre o que el chama “o universo persoal”, é dicir, escribir desde a experiencia propia. Coincidiu que ese verán, o de 2017, saín do armario como persoa trans e foi un proceso difícil nalgún puntos. Escribín esta obra para liberar un peso e para darme a min mesme un referente que non tivera. 

E como chegou a oportunidade de publicalo?
Foi grazas a un obradoiro de escrita ao que asistín, quedei co contacto da persoa que o impartía e mandeille un correo co texto de Identidade para que me dera a súa opinión. A sorpresa chegou meses despois, chamáronme para dicirme que lles gustara e que, con algunhas modificacións, podería publicarse.

Como definirías o termo “identidade” que dá título ao libro?
Para min a identidade vai moi ligada ao xénero, neste libro do que falo é da identidade de xénero dunha persoa trans e de como a identidade é algo social, o que nos define respecto ao resto. Mais a identidade para cada persoa está composta por moitos factores. Para min, ten moita relevancia o xénero porque foi algo que me marcou na miña vida e polo sufrín unha opresión. Para outra persoa, como una persoa racializada, na súa identidade pode ter máis peso ser racializada, ou para unha muller ser unha muller. Pero a min gustoume darlle visibilidade esa parte da miña identidade e da identidade do protagonista.

“A diversidade molesta porque cuestiona os piares opresivos da sociedade: o xénero, a clase ou a raza.”

Un simple acto, o de nacer, é o que marca a nosa vida. Uns xenitais marcarán como toda a xente nos ve, unha letra ao final da palabra significa máis que a palabra en si. Son frases da primeira escena de Identidade. Que atrancos sofre un adolescente como Zée que loita por construír a súa identidade?
Sempre que imos en contra da sociedade, que estamos nas marxes, a sociedade intenta meternos no rego e aplacar o que nos fai diferentes. As persoas que non nos adaptamos ao que o sistema de xénero presupón de nós sempre sufrimos certas opresións que se repiten. O outro día unha rapaza que non é trans escribiume para dicirme que se sentira moi identificada coa obra e isto, que pode parecer unha anécdota, fíxome pensar como os mecanismos de opresión sempre son os mesmos, e aí e onde se demostra que o que de verdade lle molesta á sociedade é esta diversidade que pon en cuestión os seus piares opresivos: o xénero, a clase ou a raza.

As vendas negras tapan os ollos das amizades e da familia de Zée. Que representan?
Para min as vendas negras son un elemento central da obra, todas as personaxes as levan ata que se decatan da realidade de Zée. Son a representación dun odio e dun descoñecemento que a persoa non identifica. Existe un odio visceral como o da ultradereita ou o da xente que nega que as persoas trans existen. Porén, moitas veces, ese odio non é directo, é descoñecemento e tamén fai dano. Malia que non é xustificábel, temos que ser conscientes de que, desde a infancia, nos ensinan a asumir todo o que ten pene como un home, todo o que ten vaxina como unha muller e a non aceptar realidades que estean fóra dese paradigma.

O pasado mes de abril houbo concentracións por todo o país reivindicando o que reivindica o teu libro, o dereito a ser e, concretamente, en apoio de Gael, un neno que tentou quitarse a vida logo de recibir insultos, vexacións e agresións tránsfobas. Cal é o antídoto contra a cegueira dunha parte da sociedade e a transfobia doutra parte dela?
Non hai unha solución máxica. Non é produtivo poñernos a pensar en utopías, temos que ser conscientes do odio que está escalando no presente. Unha das liñas principais de acción é a educación: construirmos referentes para que as persoas trans se poidan sentir identificadas e achegármonos a nosa realidade ao resto da sociedade para desbotar prexuízos. Se coñeces unha realidade, se coñeces a unha persoa trans, verás que moitos dos argumentos que se empregan contra a lei trans, contra as persoas trans, caen polo seu propio peso. Reivindicar os dereitos das persoas trans é reivindicar os dereitos humanos.

“O teatro é o xénero que mellor conecta coa mocidade porque é directo e dinámico, como as series”

As temáticas que se tratan en Identidade conectan de cheo coa mocidade. Mais porque decidiches facelo a través do teatro?
As veces cando digo isto mírome con cara de estrañeza pero creo que o teatro é o xénero que mellor conecta coa mocidade porque é o xénero máis directo. Podes empatizar e reflexionar sobre a realidade sen estar dentro, e como non hai ningunha personaxe narradora podes sentirte identificado con quen queiras. Dentro desta obra, hai personaxes con posturas tránsfobas e agardo que máis dunha persoa que lea o libro se sinta identificada con elas. Se te identificas co personaxe da nai podes entender o proceso que segue para entender ao seu fillo. Ademais, o teatro é moi dinámico, como as series e o cinema que está acostumada a consumir a mocidade, pode ser un paso para achegarse á literatura.

Aínda que estea pensada para un público xuvenil, a quen máis lle recomendarías esta obra de teatro que fala de liberdade e da necesidade de ser?
A case calquera persoa, é unha obra que se adapta moi ben para persoas que non coñecen absolutamente nada do tema e que, incluso, teñen prexuízos, sexan adolescentes ou adultas. Tamén pode ser unha ferramenta útil para as familias. Xa falamos da necesidade de referentes para as persoas trans, eu non coñecín a ninguén trans ata despois de recoñecerme publicamente como persoa trans, mais tamén pasa o mesmo coas familias de persoas trans. Non hai que caer en vitimizalas, porque ter unhe fille trans non é unha desgraza. Mais é duro, porque atopas cunha situación de fronte que non sabes como afrontar e non sabes como axudar. 
nee barros 2
'Identidade', o segundo libro de Nee Barros.

Identidade non é a única obra que tes publicado. O pasado ano autoeditaches o teu primeiro libro. De que te queixas en 19 poemas para um virus-19?
19 poemas para un virus 19 é unha escolma dos pensamentos que me xurdiron durante a pandemia e nos que me queixo das clasificacións que nos oprimen, como a de xénero, que é ficticia e non acolle a todo o mundo. Aínda que o publiquei antes que Identidade é un libro que veu despois. Están bastante relacionados porque nesta peza tamén reflexiono ao redor do xénero e, ademais, falo de identidades non binarias e de como eu me identifico como persoa non binaria.

 “A linguaxe non binaria serve para que todas as persoas lectoras se sintan incluídas”

O feminino inclusivo comeza a ser visíbel nalgúns sectores da literatura. Non sucede o mesmo coa linguaxe non binaria que empregas en 19 poemas.
Eu pasei de empregar o feminino xenérico a usar a linguaxe non binaria porque inclúe as persoas que non se senten cómodas co masculino nin co feminino, e que prefiren un pronome neutro. Tamén é unha linguaxe útil para falarmos de grupos de xente de varios xéneros, as identidades que non son binarias non se ven representadas cando recorremos aos desdobramentos como “rapaces e rapazas”. Empregarmos a linguaxe non binaria é un bo xeito de romper con esta clasificación de xénero e de facer que todas as persoas lectoras se sintan incluídas. Con todo, é moi difícil expoñerte ao público empregando as formas neutras, sempre vai haber xente que, como é algo diferente, no canto de aprender, péchase.

Cales son as diferentes fórmulas para empregar pronome neutro?
En galego é “elu”, no canto de “ela” ou “el”, “elus” en plural.  É común para o galego normativo e a norma reintegrada. Non se fai con “ele” porque na Galiza hai moitas variedades dialectais nas que “ele” xa é o pronome para o masculino, tamén sucede en reintengrado. Se falamos da flexión de xénero, para dicir, por exemplo, cómodos ou cómodas, no canto de empregar a vogal “a” ou “o”, emprégase a vogal “e” para neutralizar: “elus están comodes”. Nas palabras que se fai o plural masculino coa vogal “e”, como “señores”, propúxose a terminación -ies. 

En 19 poemas empregas a linguaxe non binaria, porén, en Identidade o pronome neutro só aparece nunha escena.
Se escribise hoxe Identidade seguramente mudaría moitas cousas, mais non quixen facelo porque é bonito que sexa ese libro que escribiu o Née de catorce anos. Naquel momento pensar en publicar un libro en linguaxe non binaria era unha cousa que nin concibía. Tamén hai diferenza en publicar cunha editorial e autopublicar. Agora atrévome a facer máis cousas porque o meu xeito de pensar evolucionou. Así e todo, se Identidade ten máis edicións gustaríame que tivese unha linguaxe máis inclusiva.

“Na literatura galega hai máis cabida para as disidencias porque se escribe desde as marxes”

Máis alá da linguaxe, hai representación das disidencias que foxen da heteronormatividade e do binarismo na literatura galega?
A diglosia que se produce na Galiza e o feito de que o galego é unha lingua historicamente minorizada, provoca que a literatura galega se escriba desde as marxes, por iso creo que hai máis cabida para a disidencia. Eu gosto moito das voces, na súa maioría mulleres, que están incluíndo disidencias na súa literatura. Cobiza, o último libro de María Reimóndez, inclúe personaxes que podemos chegar a clasificar como non binarias porque se saen desa clasificación do xénero e din que non o entenden, personaxes intersexuais que é algo que case non viramos representado na nosa literatura, personaxes trans ou personaxes racializadas, que tamén hai moito que facer polas personaxes racializadas na nosa literatura. Cada vez estamos avanzando máis, pero resta moito por facer.

Ademais de escribir, tamén tes unha canle de Youtube onde explicas o temario de literatura para o alumnado de bacharelato ou recomendas lecturas. Tes unha vocación docente?
A educación é unha ferramenta para o cambio, mais eu non me vexo como docente. A min o que me chama é a divulgación. Así como hai divulgadories de ciencia, tamén hai xente que achega ao público temas relacionados coas humanidades. Por iso gosto de facer os vídeos ou de falar de libros na miña canle.

Un dos escenarios centrais onde se desenvolve Identidade é un instituto. Como se debe abordar a educación en igualdade e diversidade nas aulas?

Precisamente, estou facendo unha actividade dentro dos centros en relación con Identidade, é un achegamento á diversidade partindo da participación da rapazada. Basease en falar co alumnado desde o respecto, sen criminalizar as súas opinións, porque alguén que non coñece referentes ou non lle ensinaron a nomear as cousas pode ter esa venda negra diante dos ollos, e debemos desmontar os prexuízos para que sexa a venda que caia polo seu propio peso. A educación sempre ten que ir con reforzos positivos, senón é máis destrutiva que construtiva.

E como podemos loitar contra os prexuízos desde a literatura? 

O principal son os referentes. Desde que somos pequenes estamos construíndo a nosa identidade, mais a adolescencia é un punto clave. Eu, como persoa que consumía moita literatura, sempre botaba en falta identificarme máis coa personaxe protagonista ou calquera outra. A literatura danos personaxes coas que sentirnos identificades e axúdanos a construír a nosa propia identidade.

Corpos Incómodos
Quen ten medo do transfeminismo?

As persoas trans xa somos suxeito do (trans)feminismo. E non por capricho, senón por necesidade.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Medio ambiente
Medio ambiente Quen lidera o negocio do eucalipto en Galiza ao que Altri quere sumarse?
O estourido social que produciu o intento da multinacional Altri e a Xunta de instalar unha nova celulosa en Galiza abre a necesidade de pór o foco no sector forestal, onde se atopan algunhas das maiores fortunas do Estado.
Xunta de Galicia
Medios públicos A CRTVG adxudica un plan de publicidade de 620.000 euros no medio da maior crise de reputación da súa historia
Os traballadores e traballadoras da Corporación Radio e Televisión de Galiza enfrontan a súa trixésima xornada de folga sen apenas repercusión nos medios de comunicación galegos que máis diñeiro levan das campañas do ente público.
Siria
Oriente Próximo Israel impone hechos consumados sobre Siria para condicionar la transición según sus intereses
“Está escrito que el futuro de Jerusalén es expandirse hasta Damasco”, dijo este octubre el ministro de Finanzas israelí, Bezalel Smotrich, uno de los exponentes ultras del Ejecutivo.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Un tercio de los asesinatos de periodistas en 2024 fueron obra del ejército de Israel
Reporteros Sin Fronteras documenta la muerte de 18 periodistas en Palestina y Líbano este año “asesinados deliberadamente por hacer su trabajo” y habla de una “masacre sin precedentes” de profesionales del periodismo.
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.
Galicia
Galicia Activistas de Greenpeace instalan ‘una celulosa’ en la sede de la Xunta en protesta contra Altri
Los ecologistas han realizado una acción en la sede del Gobierno gallego de Alfonso Rueda para animar a gallegos y gallegas a asistir a la manifestación de este domingo en la Praza do Obradoiro, en Santiago de Compostela.
Comunidad de Madrid
Educación pública El Gobierno de Ayuso recula y aplaza hasta junio los despidos masivos en Educación
Integradoras sociales, enfermeras, educadoras, auxiliares y otros perfiles de personal laboral se enfrentaban a la incertidumbre de ser cesados en plenas vacaciones de Navidad.

Últimas

Opinión
Opinión Lo raro es estar viva
¿De qué sirve agobiarse por ciertas pequeñeces si somos un punto mínimo, una huella desdibujada, un puntito sobre un folio en blanco con un boli bic que casi no pinta?
Más noticias
Ibex 35
Ibex 35 Las retribuciones de los grandes empresarios multiplican por 118 lo que ganan sus trabajadores
Los directores y ejecutivos de Inditex, Banco Santander, Iberdrola, Indra, CIE Automotive y otras empresas del Ibex 35 multiplican por cientos de veces los sueldos medios de sus empleados.
Personas sin hogar
Personas sin hogar El Ayuntamiento de Granada, APDHA y ‘La Calle Mata’ acuerdan un Plan de urgencia para las personas sin hogar
Después del encierro de decenas de activistas en el consistorio y la muerte de dos personas sin hogar en la calle en menos de 24 horas, el Ayuntamiento y las organizaciones civiles acuerdan un Plan de Urgencia para el frío de aplicación inmediata

Recomendadas

Fronteras
Túnez Túnez endurece la represión contra las ONG de ayuda a las personas migrantes
Mientras el presidente Kaïs Saied se prodiga en discursos racistas, el estado persigue a las entidades solidarias con quienes llegan al país, bajo el silencio cómplice de la Unión Europea.
Galicia
Economía ¿Quién lidera el negocio del eucalipto en Galicia al que Altri quiere sumarse?
El estallido social que ha producido el intento de la multinacional Altri y la Xunta de instalar una nueva celulosa en Galicia abre la necesidad de poner el foco en el sector forestal, donde se encuentran algunas de las mayores fortunas del Estado.
Siria
Rojava El rompecabezas sirio que estalló en Alepo
El nuevo escenario sirio se ha gestado bajo la intervención implacable de Turquía, patrocinadora del Ejercito Nacional Sirio y otros grupos yihadistas que libran la guerra de Erdogan contra el pueblo kurdo.
Cine
Ramón Lluis Bande “Asturies tiene sin construir el relato de su tiempo revolucionario”
El cineasta Ramón Lluis Bande entiende la memoria histórica como un “camino de exploración formal infinito” y de reflexión sobre el propio lenguaje cinematográfico “en relación con la realidad, la historia, el arte y la política”.