Investigación
Mulleres á fronte dende o sur global

Nace unha iniciativa de investigación, intervención e acción participativa na Galiza para potenciar o diálogo e intercambio de saberes entre as voces subalternizadas das mulleres do sur global.
Cabo Verde Galicia Expo
Unha rapaza galega, de orixen caboverdiano, mira a exposición coas fotos do proxecto. Foto: Luzía Oca.
19 abr 2024 06:00

Autonomeadas como “unha banda de investigación e creación”, sete investigadoras de diversas disciplinas: Antropoloxía, Socioloxía, Ciencias Políticas e Comunicación Audiovisual, especializadas en feminismos e xénero e pertencentes a tres universidades galegas (Coruña, Santiago de Compostela e Vigo), teñen como obxectivo “abrir as investigacións que se fan dende as universidades para facelas máis participativas e poder espallar os seus resultados máis alá do ámbito académico”.

Elas son Luzia Oca González, Keina Espiñeira, Belén Fernández Suárez, Antía Pérez Caramés, Iria Vázquez Silva, Estefanía Tarrío Maneiro e Sara Lamas. Baixo esta nova agrupación, propoñen un diálogo de saberes e experiencias xenealoxicamente situadas e compartidas entre as voces subalternizadas das mulleres do sur global, incidindo en materia de igualdade e desenvolvemento a través do traballo coas comunidades de mulleres migrantes implicadas nas artes escénicas na Galiza, e tamén das mulleres batukadeiras da illa de Santiago, en Cabo Verde.

A arte como ferramenta

Unha das actividades coas que están a comezar, grazas ao financiamento da Cooperación Galega, é o mapeamento das mulleres artistas migrantes residentes en Galiza para crear unha cartografía que as identifique e recolla as súas experiencias e propostas. Por outra banda, a comezos de abril tamén inauguraron na Casa da Cultura de Burela a exposición fotográfica titulada en crioulo de Cabo Verde: “Kuidadu na Diáspora” ou “Coidados na diáspora” en galego; resultado dun proxecto de investigación e creación artística subvencionado polo Instituto das mulleres do Ministerio de igualdade. Nel, convidouse ás mulleres caboverdianas de Burela (Lugo), e tamén doutros lugares de España como Bembibre (León) ou Zaragoza, a somerxerse na súa memoria e no presente para reflexionar sobre a relación entre o traballo e os coidados.

Keina Espiñeira, Coordinadora da mostra e Profesora da Facultade de Socioloxía na Universidade da Coruña, explica como foi este exercicio de autoetnografía fotográfica que se desenvolveu en varias fases: a primeira coa activación duns talleres formativos de fotografía para coñecer esta ferramenta e ver como representar visualmente o seu presente e os seus traballos. Logo seguiron cos álbums familiares facendo unha pesquisa, especialmente sobre as nais e as avoas. Despois realizaron as fotografías con cámaras desbotables, recopilando unha gran cantidade de imaxes do presente-pasado sobre as que reflexionaron para ver como mudaron ou como se reproduciron algunhas cuestións na relación cos coidados e os traballos a través das xeracións.

Tres xeracións Cabo Verde na Galiza
Xa son tres as xeracións de mulleres de orixe caboverdiano asentadas na Galiza. Foto: Luzía Oca.

“Nun inicio asumían traballos máis de servizos ou de coidados, e co tempo abriuse un pouquiño máis a outros sectores, mesmo a ser elas as propias xefas que levan os negocios ou a ocupar postos de administración”, aclara Artemisa Semedo sobre estes cambios xeracionais. Ela é poeta, investigadora, activista, e tamén unha das caboverdianas de segunda xeración que participou no proxecto fotográfico. Nacida en Cabo Verde, chegou a España con moi poucos anos, sendo os seus pais dos primeiros en asentarse en Burela, onde medrou ao mesmo tempo que o facía tamén a comunidade. Quixo reflectir isto coas fotografías escollidas das celebracións que facían daquelas as familias caboverdianas: “Eramos 10 ou 15 familias as que vivíamos en Burela e xa nos conocíamos entre todas. Quería amosar esa parte de como comezou como algo pequeno e ver que hoxe somos máis de 600 persoas as que convivimos na comunidade…”.

“O papel das mulleres migrantes como proveedoras de coidados ás veces se idealiza como unha forma de sacrificio ou compaixón”, sinala Keina

“Kuidadu na Diáspora” estará aberta ata o 26 de abril na Casa da Cultura de Burela, logo viaxará a Zaragoza, onde se está a facer o mesmo proceso que se prevé que remate para finais do mes. Tamén están a producir un arquivo dixital aberto para que a xente poida acceder en rede a estes materiais e historias. Como sinala Keina: “Nós apostamos por traballar coas narrativas visuais porque é certo que o papel das mulleres migrantes como proveedoras de coidados ás veces se idealiza como unha forma de sacrificio ou compaixón. Outras veces o seu traballo devalúase, naturalízase ou invisibilízase. En ambos casos, a miúdo pásanse por alto as realidades do traballo como o desgaste físico-emocional que supón prestar coidados ou outras cuestións importantes como a falta de protección xurídica, de dereitos, ou outras relegadas ao ámbito persoal”.

A comunidade caboverdiana na Galiza

A investigadora Luzía Oca, quen dende a antropoloxía feminista leva estudando 26 anos a diáspora caboverdiana no país de orixe e tamén en Burela, explica nunha entrevista para AGalegaAudio como foi o inicio da comunidade: A finais dos anos 60 e comezos dos 70, prodúcese un éxodo masivo dende Lisboa coa intención de pasar a países como Francia e outros do centro de Europa. Moitos deles foron quedando no Estado español debido a que nos Pirineos existían puntos críticos para pasar como o río Bidasoa, onde morreron afogadas decenasde persoas. Eran grupos fundamentalmente formados por homes e moi ligados á construción de grandes obras en zonas como Aragón, Euskadi… outros foron á mina do Bierzo e outra parte deles foi a traballar na construción da fábrica de aluminio Alcoa San Ciprián, moi preto de Burela.

Moitos dos traballadores que tiñan emigrado á península polas construcións tiveron que marchar, pero en Burela algún deles quedaron e comezaron a traballar no mar

Cando remataron estas obras, moitos dos traballadores que tiñan emigrado á península polas construcións tiveron que marchar, pero en Burela algún deles quedaron e comezaron a traballar no mar, enrolándose na campaña do bonito no ano 78. A apertura da fábrica de Alcoa provocou que moitos mariñeiros pasaran ao sector industrial onde as condicións melloraban moito e xerou unha gran falta de man de obra no porto de Burela nun momento de plena expansión. Nestas circunstancias, comézase a dar o asentamento da varias familias caboverdianas en Burela, moi ligado á pesca de altura. A diferenza doutras comunidades de Cabo Verde en España, a ausencia dos homes que traballaban no mar provocou que as mulleres tomaran roles de máis poder como representantes da comunidade e impulsoras do tecido asociativo a través da música ou as artes.

Exemplo disto é Batuko Tabanka, un grupo musical integrado no presente por doce mulleres batukadeiras de orixe caboverdiano que viven en Burela. O seu nome vén da Asociación comunitaria caboverdiana Tabanca, que naceu no ano 1987 e que se reactivou despois tras un proceso de intervención social. O seu obxectivo é dignificar a súa cultura e lembrar a procedencia africana en todos os expoñentes culturais posibles. Dende hai máis de dez anos, están a recuperar a música máis xenuína de Caboverde, o Batuko, que estivo practicamente prohibida pola relixión católica. Tocan sobre o pano tradicional pregado entre as pernas e empregan as letras como vehículo para amosar o seu xeito de vivir nesta terra ou mensaxes pola igualdade.

A día de hoxe a comunidade de Burela está conformada por máis de 600 persoas de ata catro xeracións. Aínda outras persoas cifran nun millar, Luzía Oca sosten que é algo difícil de cuantificar posto que “ao falar de persoas caboverdianas non falas só de persoas coa nacionalidade caboverdiana, nin das nacidas en Cabo Verde. É un concepto máis amplo que ten que ver coa pertenza ética e cultural”.

O mito da “integración perfecta”

A investigadora tamén é moi crítica coa ambivalencia no tratamento mediático que se deu da comunidade caboverdiana durante moito tempo; as súas aparicións estaban relacionadas con temas truculentos ou pasaban a unha idealización dende o “mito da integración perfecta”, sostida dende as propias institucións e que deixaban como innecesaria a intervención social. Esta idea-mito suxire que nunha contorna multicultural, as diferentes culturas e grupos poden fundirse sen problemas nunha única entidade homoxénea, sen conflitos nin tensións, implicando que a diversidade cultural se pode xestionar fácilmente e que os distintos grupos poden asimilarse completamente á cultura dominante, sen perder as súas identidades de orixe.

A realidade é moito máis complexa que a imaxe idealizada da asimilación sen conflitos

A idea da integración perfecta foi cuestionada por académicos como Oca que observaron que a realidade é moito máis complexa que a imaxe idealizada da asimilación sen conflitos. A autora sostén que para romper co mito “é preciso poñer enriba da mesa todos os elementos que impiden esa integración; primeiro o racismo estrutural desta sociedade, as leis de estranxeiría racistas e discriminatorias, a explotación no mercado laboral...”. Para ela, a arte pode ser unha ferramenta de integración moi importante pero non se debe descoidar que o cultural nunca pode ir separado do social: “Corremos un risco culturalista cando pensamos que a arte por si mesma pode acabar coa discriminación. A arte é moi importante, pero sempre ten que ir acompañada de cambios e transformacións no social e no ámbito dos dereitos”.

En lugar de buscar unha integración perfecta, defensoras da diversidade como Oca e o resto do equipo de “Mulleres á fronte dende o sur global”, avogan polo recoñecemento, o respecto e a valoración das diferenzas culturais, así como o traballo conxunto para construír unha sociedade que celebre a diversidade en lugar de tratar de eliminala, poñendo o foco especialmente na promoción da igualdade de dereitos e oportunidades para todos os grupos da sociedade.

Racismo
Afrogalegas: "Estamos orgullosas de ser negras"
Afrogalegas xurdiu hai meses na Coruña impulsado por un grupo de mulleres galegas afrodescendentes, cansas de aguantar os microracismos cotiás.
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Cine
Cine Sydney Sweeney, el quiebre del imaginario que niega la existencia a las mujeres
En su nueva película, ‘Inmaculada’, Sydney Sweeney interpreta a nueva versión de la Virgen, una monja que se queda embarazada sin haber practicado sexo.
Culturas
El Salto Radio True crime o el placer de ver culpables
Destripamiento. Violación. Muerte. En geometrías variables y servidos en distintos grados de creatividad y detalle. ¿Programación del Festival de Terror de Sitges? No. Un día cualquiera en tu feed de Netflix o de Youtube.
Derecho a la vivienda
Elecciones catalanas El futuro de la regulación de los alquileres en Catalunya se juega el 12M
El decreto que regula los alquileres de temporada que lanzó el Govern era la pieza que faltaba para que funcionen los topes de los precios. Pero la norma debe ser revalidada con los votos socialistas y convergentes, que se han opuesto a la medida
PNV
CLIENTELISMO El Ayuntamiento de Bilbao coloca como interventor al cuñado de Josu Erkoreka por libre designación
Juan Mari Aburto explicó que Mikel Astorkiza, pareja de una hermana del vicelehendakari, “es el único candidato que cumple con los requisitos del puesto” para el control y fiscalización interna de la gestión económico-financiera.
Arte contemporáneo
Artivismo Lara Ge: “A través de la práctica creativa nutrimos el espacio comunitario”
Ideadestronyingmuros desarrolla temas sobre feminismo, alternativas de vida al capitalismo y también sobre movimientos migratorios, con una fuerte posición transfronteriza.
En el margen
Francisco Godoy Vega “El ojo del blanco es como el ojo de Dios: es abstracto, es superior y puede verlo todo”
Doctor en Historia del Arte, Francisco Godoy Vega forma parte del colectivo de arte colaborativo Ayllu. Este activista antirracista aborda las consecuencias del supremacismo blanco. En 2023 publicó el libro ‘Usos y costumbres de los blancos’.
Opinión
Opinión El debate europeo… contaminado
Hoy más que nunca necesitamos abrir un debate europeo que supere los lugares comunes y el regate corto porque es mucho lo que nos jugamos.
Opinión
OPINIÓN Snt from my ihpone
Sobre la serie de Richard Gadd se han dicho muchas cosas desde que se estrenó hace apenas tres semanas, ya ha recibido elogios, pero sobre todo críticas. Muchas con ánimo de cancelación.

Últimas

El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: Una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Reducción de jornada
Laboral Los convenios colectivos del País Vasco tienen la jornada anual más baja y los de Canarias, la más alta
La jornada anual varía muy lentamente desde que el Ministerio de Trabajo tiene una serie histórica, apenas 22 horas desde 2001. El País Vasco aventaja en 49 horas a esa media estatal en los convenios colectivos firmados.
Más noticias
1 de mayo
1 de mayo La transición ecosocial y frenar el genocidio de Palestina, ejes de la clase trabajadora de Bilbao
En una ciudad acostumbrada a buscar consensos y apartar las siglas abrazando un eslogan común y caminar detrás de una sola pancarta, hoy es el día de sacar pulso, ondear bandera propia y tomar la Gran Vía, el Arenal y la plaza Santiago.
1 de mayo
1 de mayo “Nuestro mundo, en el que cabemos todas, es la única alternativa”, reivindican desde el 1M Interseccional
Por cuarto año consecutivo marchan, de manera festiva y sin incidentes, colectivos del sindicalismo social de toda la región madrileña en el Día Internacional de las y los trabajadores.
Tribuna
Tribuna Se trata de recuperar nuestra vida
Pese haberse demostrado que la productividad aumenta con la disminución de la jornada, seguimos teniendo la misma jornada laboral.
1 de mayo
1 de mayo Un centenar de sindicalistas de CGT ocupan el edificio de la patronal catalana en Barcelona
“Ahora que la tecnología, la digitalización y los medios de producción han avanzado, es el momento de poner encima de la mesa la reducción de la jornada laboral sin recorte salarial en todos los centros de trabajo”, han reclamado.
Opinión
OPINIÓN Snt from my ihpone
Sobre la serie de Richard Gadd se han dicho muchas cosas desde que se estrenó hace apenas tres semanas, ya ha recibido elogios, pero sobre todo críticas. Muchas con ánimo de cancelación.

Recomendadas

Laboral
Laboral Xavier Minguez: “Ni la rabia contra la empresa ni el orgullo de éxito de una huelga son solo tuyos”
Xavier Minguez es profesor de psicología social y análisis de resolución de conflictos en la UPV/EHU y ha realizado para el sindicato ELA la investigación ‘Un acercamiento psicosocial a la huelga’.
Genocidio
Fairouz Qasrawi “En Alemania, si eres pro-palestino, harán todo lo posible por intimidarte”
Aliada incondicional de Israel, Alemania es uno de los países donde más se están persiguiendo las protestas contra el genocidio en Gaza. La palestina Fairouz Qasrawi, aporta una panorámica de cómo se vive la represión y la censura en el país.