Educación
‘Fent escola, fent país’: mig segle d’escola antifeixista al País Valencià

Quan el projecte de La Masia va començar, àdhuc estava viu Franco. Una dotzena de persones relacionades amb la pedagogia, el nacionalisme català i el antifeixisme van llogar un xalet en Vedat de Torrent al setembre de 1968 i allí van muntar una escola construïda sobre valors democràtics, humanístics i laics. Hui, cinquanta anys després, 350 alumnes aprenen i creixen a les seues aules.

La Masia
Varios niños juegan en un rocódromo en la escuela La Masia. Roser García
13 jun 2019 14:52

“Aprenguérem a identificar els símbols: la trisquela, la creu celta o el 88, i també parlàrem dels llocs on es concentren: normalment en el futbol”. L’alumnat de 4t d’ESO de La Masia assistí fa algunes setmanes a un congrés sobre la ultradreta en el qual aprengué a detectar grupuscles neonazis; els explicaren per què proliferen i qui els està encoratjant. I mentre este grup desxifrava el feixisme, les companyes i companys del tercer cicle de primària treballen en un projecte per a donar-li a Museros (València) el primer carrer amb nom de dona. Escolliren ‘La tia Nati’, una infermera que va atendre de forma altruista bona part de la població durant anys.

Museros és el poble on es troba La Masia, una cooperativa d’ensenyament feminista i antifeixista que no defuig els debats ideològics a l’aula. Al País Valencià, eixes discussions solen estar molt vinculades al debat sobre la llengua materna: quin és l’espai que ocupa?, quina ha de ser la llengua vehicular a l’aula? La dreta valenciana nega que el català estiga minoritzat i enarbora la bandera de la llibertat de càtedra —en espanyol— alhora que tanca el calaix de les evidències. Però, vet ací una evidència històrica: en temps franquistes, quan s’educava amb puny i crucifix, l’Escola La Masia va ser la primera a obrir-se a la democràcia.

Va ser ara fa mig segle exactament. A l’entorn de València, tres pedagogs fundaren un projecte educatiu vehiculat per la llengua pròpia, apegat a la terra i en què l’infant fóra protagonista de la seua pròpia educació i no un mer subjecte passiu. No és casualitat que esta primera escola en valencià, de nom Tramuntana, nasquera pocs mesos després dels revolucionari maig francés, amb mestres com Enric Alcorisa, Adela Costa i Carmen Mira recollint i canalitzant les ànsies de felicitat que aleshores recorrien el món.

D’esta manera, en setembre de 1968, una sèrie de persones amb sensibilitat nacionalista decidiren finançar esta nova escola privada de vocació aperturista; llogaren un xalet del Vedat de Torrent i li donaren la batuta a aquelles tres mestres, molt vinculades en aquells moments a la Secció de Pedagogia de la societat cultural valenciana Lo Rat Penat -clau en la conservació del valencià durant el franquisme-, les quals es posaren al capdavant d’un grup format per una vintena d’alumnes d’entre dos i catorze anys, una cuinera i un conductor d’autobús.

“Abans d’això feia ja uns quants anys que ens preparàvem, ens reuníem totes les setmanes en Lo Rat Penat per parlar de pedagogia, fonamentalment Freinet, i també estàvem en contacte amb les ikastoles [escoles concertades que usen l’èuscar com a llengua vehicular] i amb el moviment de renovació pedagògica de Catalunya”, relata Enric Alcorisa, un dels fundadors de Tramuntana. “Quan decidírem fer el pas de muntar l’escola ens trobàrem amb la dificultat de no poder legalitzar-la. Tardàrem deu anys a fer-ho, de manera que els escolars hagueren d’acudir a les escoles dels nostres companys de Lo Rat Penat perquè els certificaren i així salvar el curs”.

Eixa entropessada inicial no va frenar l’espenta d’un projecte que, fonamentalment, va creure en la força del seu model: “Nosaltres nasquérem com a cooperativa perquè estava en l’essència del concepte mateix d’educació: tothom que participava en l’educació havia de participar també en la gestió, començant per l’alumnat mateix. No hi havia una imposició per part de les mestres, no eren figures autoritàries, es valorava tot en assemblea: cada matí decidíem què faríem aquell dia. Evidentment després la mestra o el mestre necessitava tindre una certa gràcia per conduir la classe”, narra Alcorisa.

El cooperativisme estava en l’essència de la pedagogia Freinet, vertadera pedra angular de l’escola Tramunta. Els fonaments ideològics eren permeables pertot: “D’una banda, es considerava l’infant autor del seu propi procés, amb el o la mestra com a ajudant propiciatori d’eixe descobrir el món”. Un món, matisa el cofundador, que sovint se’ls amagava. “D’una altra banda, es concebia la paraula com a instrument del pensament. Es treballava la paraula oral en les assemblees, contant històries o escoltant les de persones treballadores (a l’agricultura, la pesca, la fusteria) que venien a visitar-nos —detalla Alcorisa—. Quant a la paraula escrita, cada alumna treballava un text lliure sorgit de la seua pròpia creativitat, després els imprimíem i muntàvem les activitats entorn a eixes redaccions”.
El projecte era un rara avis dins del sac de les escoles privades —quasi totes en mans d’ordes religioses— que contradeia els preceptes de l’educació franquista, en la qual destacava la segregació per sexe i la promoció de les elits, el menyspreu per les ciències positives, la submissió a l’autoritat i la metodologia passiva fonamentada en el verbalisme i la memorització. Davant d’això, contra el clàssic 'la letra con sangre entra', Tramuntana articulava una educació en positiu, solidària i d’arrel crítica. Però no va ser suficient.

Tal com es relata en el llibre Les cooperatives d’ensenyament al País Valencià i la renovació pedagògica (1968-1976), de María del Carmen Agulló Díaz y Andrés Payà Rico, “el somni va ser curt”. Els problemes pedagògics, econòmics i polítics condicionaren la viabilitat del projecte. D’una banda, el nivell dels continguts fluixejava en no trobar un equilibri entre l’autonomia de l’alumnat i la metodologia d’adquisició del coneixement. D’una altra banda, la situació econòmica era dèbil per la incapacitat de fer front a les despeses per part del reduït grup de mares i pares que se’n feia càrrec. Finalment, el franquisme mai va arribar a reconéixer legalment el projecte engegat en el Vedat de Torrent, amb la qual cosa el marcatge polític va ser definitiu per forçar un viratge del projecte.
En 1973 Tramuntana va donar pas a Mistral, una cooperativa que canvià de model per aconseguir el cobejat reconeixement legal però, ni tan sols així va quallar. En tan sols dos anys, el projecte es va traslladar a Masies de Montcada i assumí una escissió entre el parvulari i l’EGB, l’alumnat de la qual es traslladà a un xalet de Manises. Passats dos anys el projecte va morir debilitat per diversos enfrontaments interns i, de les cendres, va nàixer La Masia, ara sí, deu anys de lluita després, consagrada amb estatus legal.

La Masia —el lema de la qual és “fent escola, fent país”— aconseguí redreçar el rumb de l’aventura pedagògica empresa en les albors del tardofranquisme. Actualment té un claustre de professorat de 27 persones i hi ha aproximadament 350 alumnes, tothom instal·lat en un centre propi de Museros. Ja no és una escola privada sinó concertada i la majoria dels conflictes que té s’assemblen als d’un col·legi regular. També té alguns reptes particulars: superar la pressió política de qui considera l’educació en valencià una ferramenta d’adoctrinament i, encara més ardu, desestigmatitzar el sintagma ‘ideologia a l’aula’.

Ideologia? Sí, per favor

“Educar en una escola sense ideologia és un sense sentit, un impossible. Totes les escoles que impartixen matèries del currículum, alhora transmeten ideologia; una altra cosa és com ho faces, si se’t cola inconscientment aleshores segurament transmetràs una idea contrària a les teues conviccions. Nosaltres ho fem de manera conscient”, explica Jesús Guanter, president de la cooperativa. “Ací no adoctrinem ningú, però les famílies saben a quina escola venen. Per exemple, quan parlem de la realitat política, expliquem a l’alumnat coses com les que passen a la Mediterrània amb les pasteres que tracten d’arribar a Europa —exemplifica—. En parlar d’eixos temes estem parlant des de la ideologia”.

El món al descobert, que deia Enric Alcorisa. La realitat entra a l’aula sense benes. Crua. “En la mesura que es debat si tres persones s’han ofegat a la Mediterrània, clar que poden interpretar que això és adoctrinar, perquè automàticament eixirà alguna alumna o alumne que dirà que existixen malparits per deixar que les persones s’ofeguen —explica Alcorisa—. El que fem és fomentar l’anàlisi de la realitat que ens envolta, i passa que moltes vegades no estan d’acord entre si”, aporta el cofundador de Tramuntana, jubilat des de fa sis anys però encara amb veu a La Masia.

“El tema de la ideologia i l’escola, que ara és molt de moda, hem de valorar-lo en la justa mesura”, completa Ivan Palomares, actual director del centre. “Totes les escoles tenen ideologia. Si hi ha gent que no vol que es parle d’igualtat, de solidaritat o de tolerància, que és una educació que partix dels valors de l’esquerra, aleshores eixa gent instrumentalitzarà el concepte per a censurar converses molt necessàries. Però això també és ideologia a l’aula”, conclou.

Els debats que unes altres amaguen sota la catifa i La Masia aireja són, segons l’equip directiu, una ferramenta de ‘transformació social’. Però, què passa quan esta transformació no cala? Com actuen quan el pensament retrògrad es filtra a l’aula? La consigna que perdura en esta escola des dels seixanta és que la paraula sempre ha d’estar en el centre. Diàleg, escolta activa i democràcia. Fa setmanes, per exemple, l’alumnat de 4t d’ESO va participar en l’esmentat congrés sobre la ultradreta, i les companyes i companys de 3r feren un projecte en què havien de preparar programes polítics propis, fer mítings i demanar el vot. Els partits de l’esquerra descobriren que amb un partit únic hagueren sumat més paperetes.

Fa mig segle va arrencar la trajectòria d’un projecte educatiu antifeixista que volia impugnar el sistema educatiu fonamentat en la ideologia catòlica, correctiva i marcial. Mig segle després, eixe projecte continua vigent, funcionant com a dic contra un feixisme galopant que aspira a restaurar el crucifix i soterrar el valencià. La Masia s’assembla a Tramuntana en l’amenaça que té al davant: el monstre de l’antipedagogia.

Archivado en: València Educación
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Comunidad de Madrid
Personal en fraude de ley La Comunidad de Madrid reconoce “una serie de incidencias” en las oposiciones del personal no docente
El Gobierno de Ayuso asegura que se tendrán en cuenta la experiencia de las integradoras sociales momentos antes de que la comunidad educativa se concentrara en señal de protesta por las irregularidades en los procesos de consolidación.
València
València Sin instituto un mes después de la dana
El IES de Catarroja, único centro de secundaria que sigue sin alternativa a las clases presenciales.
Comunidad de Madrid
Educación en Madrid El profesorado madrileño vuelve a parar, con la huelga indefinida ya entre sus planes
Durante la segunda convocatoria de huelga educativa en la Comunidad de Madrid, Menos Lectivas ha organizado una asamblea para plantear paros más duraderos.
Oriente Próximo
Oriente próximo La diáspora kurda ante la caída de Bashar al-Assad
Siria enfrenta el fin de un régimen que durante décadas pareció inquebrantable. Desde la diáspora, la esperanza contenida de quien ha vivido demasiadas traiciones y promesas incumplidas.
Análisis
Análisis Rojava en peligro
Las intenciones de Turquía en Siria ponen en peligro no solo la Administración Democrática Autónoma del Norte y Este de Siria (AADNES) sino también la convivencia del resto de minorías presentes en el país.
Amazonía
Caso Chevron Pablo Fajardo: “Sacrificaron la Amazonía y la vida de la gente por racismo y por la ganancia económica”
El activista y abogado Pablo Fajardo fue elegido hace casi 20 años por la Unión de Afectados por Texaco para el juicio más importante contra la petrolera Chevron. Dos décadas después sigue luchando por la justicia ambiental y social en Ecuador.
Especulación inmobiliaria
Especulación en Madrid Las vecinas de Tribulete, 7 denuncian la especulación de Élix Rental Housing con una acción musical “fúnebre”
30 inquilinas de este bloque resisten en sus hogares pese a que este fondo buitre ya ha adquirido la totalidad del edificio para convertir los pisos en apartamentos turísticos. Este sábado, han vuelto denunciar el proceso de gentrificación del barrio
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.
Ley de Seguridad Ciudadana
Congreso de los diputados Reforma de la Ley Mordaza: ¿esta vez sí se puede?
Una de las mayores deudas de toda la izquierda del Estado español parece que está a punto de saldarse.
La vida y ya
La vida y ya Ya no sé quién vive en el primero
El barrio se ha transformado tanto que pueden pasar semanas sin ver por la calle una sola cara conocida porque los vecinos han sido sustituidos por turistas.

Últimas

Derecho a la vivienda
Vivienda El Sindicato de Vivienda de Euskal Herria propone la “expropiación de pisos turísticos”
Ponen en el punto de mira los intereses del sector inmobiliario y tachan de “falsas” a todas las medidas propuestas por los partidos políticos como la Ley de Vivienda.
Análisis
Análisis El independentismo se reorganiza, pero ¿sigue siendo independentista?
Los partidos independentistas han sufrido la crisis del procés y el posprocés, y todavía no la han resuelto, sino, a lo sumo, la han aplazado. El PSC aparece como el ganador de una carrera con corredores agotados.
Opinión
Tribuna Todas las razones para decir ‘Altri non’
Aquí van unos cuantos motivos para juntarnos este domingo en Compostela y dejar clara nuestra postura frente a un expolio que nos están tratando de imponer disfrazado de progreso, pero que sólo trae beneficio económico a unos cuantos indeseables.
Opinión
Opinión La oportunista invasión israelí de Siria
Desde la caída de Bashar al-Assad, Israel ha llevado a cabo una invasión de Siria sin provocación previa y con el apoyo de Estados Unidos. Los objetivos son claros.
Más noticias
Relato
Relato Descubrirse las manos
Descubres tus manos: el palmar y el dorso, la posibilidad futura de la pinza atrapacosas, dos miembros que te vinculan al chimpancé y al lémur. Aprendes su mecanismo.

Recomendadas

Literatura
Gustavo Faverón Patriau “Quizá la novela sea ahora mismo más relevante que nunca”
El escritor peruano Gustavo Faverón Patriau quería narrar en su nueva novela la historia de un boxeador que no sabía boxear pero tumbaba a sus rivales recitándoles al oído versos de César Vallejo. ‘Minimosca’ acabó siendo un cuentacuentos inagotable.
Galicia
Memoria histórica Así fue como el Patronato de Protección a la Mujer transformó Galicia en un convento de clausura
Las mujeres que cayeron en las redes del Patronato iniciaron un periplo de encierro, humillaciones, abusos y explotación que es desconocido para la mayor parte de la población. Queda hoy en la impunidad de un silencio que tenemos el deber de romper.
Palestina
Eyad Yousef “No cuentes lo que queremos ser, cuenta lo que nunca hemos dejado de ser: un pueblo que quiere la paz"
Eyad Yousef es profesor en la Universidad de Birzeit, Cisjordania, y comparte su experiencia en una universidad que “representa el pluralismo y la libertad que tanto anhela la sociedad palestina”
Pensamiento
Sarah Jaffe “En realidad tenemos que hacer menos. E impedir que algunas cosas sucedan”
La escritora y periodista Sarah Jaffe aborda el desengaño cotidiano al que nos aboca el mundo laboral e investiga cómo, a pesar de todo, las personas se organizan colectivamente en sus empleos para que “trabajar apeste menos”.