Documental
A loita por un viño ecolóxico en 'Galicia do terroir ao natural', o documental de Pablo Alonso e Eva Parga

A peza audiovisual debate o uso de químicos na produción vinícola en Galiza. Vén de gañar o premio ao Mellor Documental no Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava.
Eva Parga e Pablo Alonso
Eva Parga e Pablo Alonso cun produtor de viño. Tato Gonçalves
2 jul 2021 08:02

Pablo Alonso González, científico titular do Instituto de Productos Naturais e Agrobioloxía do CSIC e Eva Parga Dans, socióloga e doutora en economía aplicada levan anos dedicados ao estudo do viño no eixo atlántico e plasmando as súas investigacións en audiovisual. Deste xeito, “teñen máis repercusión e chegan a todos os ámbitos da sociedade”. O pasado domingo 13 de xuño recibían o premio ao Mellor Documental no Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava pola terceira parte da súa triloxía sobre o viño en Galiza, Envino veritas: Galicia del terroir al natural. Nela falan dos perigos do viño industrializado e de como unha forma máis consciente de producir pode salvar esta bebida histórica da súa desaparición.

Gañáchedes o premio por esta terceira parte pero é unha triloxía.
Pablo: Si, de feito aínda que premiaran esta terceira película, a min dáme a sensación de que é máis ben un premio a conxunto dos tres documentais, que tiveron en conta as outras dúas para o galardón.

E como chegáchedes a facer tres películas?
Pablo: Empezou como un proxecto de investigación, unha colaboración entre Eva e máis eu desde o CSIC e a Universidade de A Coruña. A nosa intención era analizar o sector do viño en Galiza e a revolución que estaba a vivir. Digamos que Galiza se converteu nunha representante do que é o viño novo —ou o viño de máis valor engadido—, e isto relaciónase tamén con conflitos que existen no sector. Ao final vímonos con 140 horas gravadas co cal era imposible facer unha peza soa, polo que decidimos dividir por temas e facer unha triloxía.  

Cales son esas partes?
Pablo: A primeira parte, Albariño Rías Baixas: De la tradición al mundo, narra como se foi pasando dun albariño tradicional —que era un produto das clases apoderadas— a un albariño que conquistou os mercados de medio mundo. Alí nárranse tamén os conflitos que existen ao redor do albariño, por exemplo, hai xente que elabora viños máis caros e de máis valor engadido —que nos Estados Unidos chegan a venderse por 120 euros— e a eses non lles deixan entrar na denominación de orixe Rías Baixas porque din que non teñen tipicidade.  Tamén aparece aquí o tema dos furanchos e como se superou a tradición para globalizar o albariño.

A segunda parte, El despertar del vino en Galicia fala das zonas da Ribeira Sacra e Monterrei e como aquí empezan a aparecer produtores que dun sector en decadencia pasan a facer viños que son moi valorados a nivel internacional. Estes produtores reivindican a noción do ‘terroir’, un concepto francés que di que o viño ten que expresar o ‘terruño’ do que provén. Aquí tamén pasa como no albariño, que hai viños que non lles deixan entrar nas denominacións de orixe porque din que non teñen tipicidade.

Digamos que Galiza se converteu nunha representante do que é o viño novo —ou o viño de máis valor engadido—, e isto relaciónase tamén con conflitos que existen no sector.

E así chegamos á terceira parte, centrada na zona do Ribeiro e Valdeorras. Nesta zona é onde hai un maior desenvolvemento da viticultura ecolóxica, biodinámica e natural. Por esta razón a terceira parte leva o nome de Galicia del terroir al natural. En resumo, pódese dicir que cada pelicula vai facendo unha transición: da parte máis industrial do viño ao ‘terroir’ e finalmente ao viño natural. E sempre cunha visión antropolóxica, sociolóxica e histórica porque son películas resultado dun proxecto científico de investigación, polo que máis que pezas artísticas son documentais na acepción clásica do concepto. 

Falas moito de tipicidade, que quere dicir no ámbito da viticultura?
Eva: Dentro do control de calidade dos viños existe en Europa o que se coñece como sistema de denominacións de orixe. Isto o que fai é unha especie de regulamento do que son os viños típicos dunha determinada zona, desde que variedades son as que se recoñecen como autóctonas ata os métodos de elaboración. Isto é,  que características organolépticas ten que ter un viño. Mais que acontece con isto? Que hai produtores que elaboran viños albariño, por exemplo, que cando chegan aos Comités de cata —uns congresos onde se fan paneis para decidir se un viño representa a tipicidade ou non— son expulsados. Dinlles que os seus viños non representan a tipicidade da zona pese a que foran elaborados con variedades de alí e do xeito que o facían os seus antepasados. E isto por que pasa? Pois porque estes catadores adoitan ter unha noción do típico estandarizada e industrial, e cando un viño se escapa a eses parámetros, descalifícanos. Por esa razón nós nos preguntamos a nivel antropolóxico e sociolóxico como se define unha tipicidade? E concluímos que é unha construción cultural porque o que é autóctono pode ser moi subxectivo depende de para quen, sobre todo cando os sistemas están controlados por unha perspectiva máis industrializada.

in vino veritas
Un fotograma da última película da triloxía.

E falades tamén do tema do etiquetado.
Eva: Si. A ausencia de obligatoriedade do etiquetado de ingredientes no viño é outro tema importante.

Pablo: E isto vai moi relacionado con esta última parte da triloxía: ao debate que se está dando sobre os viños naturais. A nivel mundial estes viños carecen de certificación, con todo Francia fixo un certificado este año. Isto fixo que xurdise o debate na UE sobre se isto é legal ou non. O que acontece é que, de facto, hai produtores que xa están elaborando viño natural, mais para eles é imposible diferenciarse no mercado porque non se reflexa nas etiquetas.  É o tema é que  industria está en contra do etiquetado porque din que se se reflexa que hai un viño que é natural, as consumidoras poderían pensar que os outros non son naturais. Por esa razón din que é mellor falar de viños sen aditivos, sen residuos químicos. Isto é o que se chama certificación ecolóxica negativa, é dicir, que non hai residuos tóxicos no viñedo. Mais, despois falta todo o tema da bodega, todos os aditivos, e esa é a certificación positiva. É dicir, que tampouco haxa aditivos engadidos na bodega. E isto o consumidor non o sabe. Por esa razón, as consumidoras non están dispostas a pagar máis euros por unha botella de viño natural. Porén, se soubesen os ingredientes que levan, probablemente sería distinto.

E por que non é obrigatorio etiquetar o viño?
Pablo: Por resumilo moito, desde os anos 70 vense debatendo na UE e digamos que as consumidoras perderon a batalla. Dentro das industrias alcohólicas —destilados, cervexa a e viño— os dous primeiros están a favor do etiquetado de ingredientes, mais o lobby do viño —sobre todo en Francia— está totalmente en contra de que se etiquete porque din que o consumidor vería o viño como un produto problemático.

E así está o tema, por un lado coas asociacións de consumidoras —como a OCU, etc.— e por outro o lobby do viño. Agora din que se vai regular a partir de 2022 con etiquetas que teñan un código QR, pero con este método os ingredientes non van estar nas etiquetas, senón que a xente vai ter que miralo co móbil. E cantas persoas usarán esta aplicación?

Eva: Ademais, o problema é que moitos dos ingredientes que hai no viño son potencialmente alérxenos, como o ácido sórbico que é daniño para as persoas intolerantes ao sorbanos, que tampouco se etiquetan porque non son considerados como alérxenos para a UE. Polo tanto, a falta de etiquetado ten implicacións de saúde para as consumidoras.

Por resumilo moito, desde os anos 70 vense debatendo na UE e digamos que as consumidoras perderon a batalla.

Aínda así, aínda hai moitas persoas reticentes a volver a unha forma de facer viño máis natural.
Pablo: Porque claro, ti se traballas polo método convencional é máis seguro. As producións aumentan, tes un viño estándar e vas pasar as catas do comité regulador da túa zona e vas estar dentro da denominación de orixe. Está todo máis controlado, digamos. É un método produtivista. E por que é así? Por cando ti entras no mercado, compites por prezos e non por calidade. Isto obriga a tirar os prezos e así créase un círculo vicioso de ter que producir máis para poder baixar os prezos e ser máis competitivo.

Eva: Esta ademais o tema da seguridade, porque un viño industrial non se te vai estragar. Ao poñer conservantes na bodega podes deixar o viño alí unha eternidade. Pero claro, non é o mesmo un produto así que un viño natural.

Pablo: Claro. E se traballas en ecolóxico ou en natural, en cambio, vas ter menos produción e corres máis riscos, por iso os produtores destes viños buscan diferenciarse en base a calidade para vender viños máis caros. Cal é o problema? Que sen etiquetado de ingredientes, non se poden diferenciar dos viños estándares e a xente non sabe por que razón son máis caros. Por poñer un exemplo: ti pagarías o mesmo por un queixo manchego que por un Philadelphia? Obviamente a maioría da xente pagaría máis por un queixo manchego que ten queixo e pouco máis, mentres Philadelphia ten unha lista de 20 ou 30 ingredientes. Pois co viño é o mesmo. Se as consumidoras puidesen ver que viños son só uva, probablemente pagarían máis por ese que por un con un montón de estabilizadores, etc.

Algunhas persoas na película din que non se pode facer viño natural en Galiza, é certo?
Pablo: Non. Practicamente en todas as zonas hai produtoras que fabrican en ecolóxico. Incluso en O Salnés ou en O Rosal. É dicir, pódese facer. Que acontece? Que como tes menos produción en ecolóxico polo que falabamos, tes que buscar outro modelo de negocio, con prezos máis caros e outro sistema. Polo que cando a xente di que non se pode, coméntao porque é algo que se repetiu moito ata converterse nunha crenza —moi fomentada tamén pola industria—, pero non está falando desde un punto de vista técnico ou científico. Tecnicamente pode ser máis difícil porque hai menos sol e máis choiva, pero tamén pasa en Alemaña ou Francia e hai moitos exemplos de viticultura ecolóxica aló.

O que é imposible é mais ben o que acontece hoxe en día en Galiza que atopas no supermercado botellas de albariño por 2 euros. Se calculas o que custa o tapón, a botella, a uva, o procesador, a man de obra... non dan as contas. 

Eva: O que é imposible é mais ben o que acontece hoxe en día en Galiza que atopas no supermercado botellas de albariño por 2 euros. Se calculas o que custa o tapón, a botella, a uva, o procesador, a man de obra... non dan as contas. Polo tanto, o modelo industrial a longo prazo é autodestrutivo.

En resumo, que un xeito máis natural e ecolóxico de producir sería mellor para o viño ao longo prazo
Eva: Evidentemente. O modelo industrial é unha aposta de certas persoas que dirixen a denominación de orixe, pero é construproducente levala así. A denominación de orixe debería servir como estratexia para valorización do produto, porque senón a longo prazo o que pasa é que estás facendo que a xente abandone o campo, porque chega un momento en que non lles merece a pena. Se tiras o prezo da uva e do viño, que van facer?

Pablo: Por facer unha análise un pouco máis técnico e centrándonos no Albariño, por exemplo, antes Galiza era unha rexión de minifundio con pequenas produtoras que se foron xuntando en cooperativas e bodegas industriais, e esas bodegas mercaban a uva ás pequenas produtoras. Mais, o que foi acontecendo é que aumentou o número de quilos de uva e as superficies, ao tempo que diminuía o de viticultores. Por esta razón, dun modelo como o da Borgoña francesa —con botellas a 40 euros— estamos dirixíndonos a un modelo como o Verdejo: grandes extensións, grandes producións e prezos moi baratos, e creación de novos produtos. Antes testes modelos, o que nós intentamos dicir é que existe outra forma de facer viticultura e ademais non hai que ir tan lonxe. O Douro, en Portugal, é un exemplo de facer as cousas de outra maneira. No canto de industrializarse ao bestia para competir por prezos, mantivo outra tendencia.

Audiovisual
Illa Bufarda “A historia do dentón mostra un rural activo e conectado co mundo que nunca se nos contara”
O seu documental recupera o relato agochado nun pequeno fungo do centeo que puxo Galiza no mapa cando a gran sombra do Franquismo só favorecía o illamento.

Eva: Hai que engadir temos un país tradicionalmente vinculado á viticultura, mais que tamén está exportando a nivel mundial ao maior volume pero co prezo máis baixo. E isto a longo prazo é un problema porque a xente acabará optando por abandonar os viñedos e a uva desaparecerá.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Censura
Censura y memoria A propósito de Rocío: recuperar el minuto y medio
Negarnos a completar el minuto y medio de Rocío es resignarnos a perder parte de la lectura que hacemos a nuestro presente.
Pobreza energética
Pobreza energética Cañada Real: cuarto invierno sin luz y un corto que lo refleja
El pasado sábado 13 de enero, el corto documental ‘Aunque es de noche’, candidato a los premios Goya, se estrenó en La Cañada Real, el barrio donde fue rodado, cuyos vecinos resisten ante su cuarto invierno sin electricidad.
Opinión
Opinión ‘No me llame Ternera’ o cómo observar al animal en la jaula
Está claro que en la hora y 42 minutos que dura el documental, a Évole en ningún momento le interesa mostrar a la audiencia la persona que hay detrás del arquetipo del terrorista.
Andros
2/7/2021 13:45

Súper interesante e moi en profundidade, parabéns.

Só puxen en falta algo máis sobre o do "biodinámico" que, polo que pudien observar e contrastar cos meus limitadísimos coñecementos, é coma volver á agricultura da idade do ferro, mais sen beneficio obxectivo algún, alén de empregar a etiqueta "natural" sen ir máis alá. Iso, un pouco o rollo waldorf, entre a secta new age e o turbocapitalismo do séc. XXI.
Parabéns de novo.

0
0
Palestina
Bloqueo israelí Activistas toman el embarcadero de El Retiro en favor de la Flotilla a Gaza, bloqueada por Israel
“La Flotilla, rompiendo el bloqueo”, han coreado activistas que han desplegado pancartas y banderas palestinas en el embarcadero del Retiro en un homenaje a la Flotilla de la Libertad.
Palestina
Palestina Misión incumplida: sobre la cobertura de El Salto de la Flotilla rumbo a Gaza
Queremos dar una pequeña explicación a nuestra comunidad y, especialmente, a las personas que con su suscripción permiten que un medio como el nuestro, que es una rara avis en el contexto político y social en el que vivimos, salga adelante.

Últimas

El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Galicia
Política autonómica Redes clientelares, falta de autogobierno y consensos neoliberales: las claves del Gobierno gallego sin Feijóo
Políticas y analistas desgranan la hoja de ruta de la primera legislatura gallega de la era post-Feijóo: reforzamiento de los hilos de poder locales, falta de vocación autonómica, complejo de inferioridad y una marcada agenda neoliberal.
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Genocidio
Genocidio La Flotilla de la Libertad pospone el viaje a Gaza hasta un próximo intento
Las activistas internacionales que tienen previsto zarpar para llevar ayuda humanitaria hasta Palestina anuncian que volverán a intentar zarpar para romper el bloqueo israelí.
Más noticias
La vida y ya
La vida y ya Paraguas o chubasquero
En algún momento aprendes que no da igual qué opción tomar. Aprendes que hacer las cosas de una u otra manera tiene repercusiones para otras personas, para el planeta.
Galicia
Galicia Muere a los 92 años la poeta, activista y revolucionaria Luz Fandiño
El fallecimiento ha sido anunciado públicamente por su amiga y alcaldesa de Santiago de Compostela, Goretti Sanmartín.
Palestina
Palestina Estudiar y formarse mientras sobrevives a un genocidio
La destrucción generalizada de las infraestructuras ha tenido un impacto brutal en el sistema educativo palestino.

Recomendadas

México
América Latina México a las urnas: los claroscuros de AMLO y la primera presidenta
Todo apunta que el 2 de junio, por primera vez en la historia, una mujer llegará a la presidencia. Claudia Sheinbaum, sucesora de Andrés Manuel López Obrador, se presenta como “hija del 68” en un país todavía asolado por el conflicto interno.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda Vivir y resistir en Andalucía, la comunidad con más desahucios del Estado español
En Andalucía, la comunidad con mayor número de desahucios, se producen 11 al día. En todo el territorio surgen experiencias que luchan por la vivienda digna en un lugar donde tener un techo “se ha vuelto una utopía”.
Cine
Estíbaliz Urresola “El cine no debe quedar impasible ante las atrocidades que suceden”
La directora de ‘20.000 especies de abejas’ sigue recibiendo reconocimientos por su película, pero pide que se transformen en aplicación de mejoras concretas para el colectivo trans.