Audiovisual
Illa Bufarda: “A historia do dentón mostra un rural activo e conectado co mundo que nunca se nos contara”

O documental ‘Negro Púrpura’ recupera o relato agochado nun pequeno fungo do centeo que puxo Galiza no mapa cando a gran sombra do Franquismo só favorecía o illamento.
Illa bufarda
Sabela Iglesias (esquerda) e Adriana P. Villanueva (dereita), directoras de Negro Púrpura. Cedida
29 mar 2021 07:00

“A miña avoa traficaba con LSD!”. Desta sorprendente confesión que un bo día chegou aos oídos de Sabela Iglesias e Adriana P. Villanueva, navegantes da produtora creativa Illa Bufarda, agromou, coma o centeo da terra, un filme documental sobre a historia do dentón: un fungo negro e pequeniño que medra nas espigas dos campos galegos deste cereal e que fiou conexións directas entre Galiza e os Estados Unidos ou Xapón na década dos 50. ‘Ouro negro’ ou ‘wolframio vexetal' que levedou primeiro canda a sabedoría popular das nosas avoas e que protagonizou logo grandes investigacións farmacéuticas no mundo. Trouxo diñeiro ás empobrecidas casas labregas da época e foi o punto de partida desde o que o suízo Albert Hofmann descubriu o coñecido agora como LSD. Unha historia alucinante —de maneira literal tamén— que o documental Negro Púrpura, con agardada proxección internacional, rescata agora das memorias das nosas devanceiras e que chega á pantalla este 6 de abril no Museo do Pobo Galego. Eis a conversa coas súas directoras, Sabela e Adriana, para ir abrindo boca.

Que é o que máis vos atrapou desta historia?
Adriana P. Villanueva: A conexión do fungo co mundo; como algo tan pequeno e do que nunca escoitaramos falar tiña tantas vinculacións con outros países. Galiza era o epicentro do negocio do dentón, e pensamos que se trata dunha historia necesaria de contar para valorarnos como pobo; non queremos que soe paternalista, pero sempre se nos vende a historia de que estamos illadas, de que este é un pobo atrasado…, e esta historia demóstranos que, ostrás!, para nada!, nos anos cincuenta petámolo! (risas).

Cornello, cornecho, dentón, caruncho, corno, grao de corvo… Este fungo de mil nomes retrata unha realidade poliédrica na Galiza de metade do século pasado. Que significaba para as nosas avoas e avós?
Sabela Iglesias: Significaba recurso económico. Chegaban cartos á casa grazas a ese fungo negro que lle nacía ao centeo. Non había moita conciencia de para que servía, pero como de repente houbo un boom, unha gran demanda, todo o mundo o recollía e gañaba uns cartiños. Con anterioridade a este boom tíñase a idea de que era un veleno e non había moito coñecemento sobre as súas propiedades. Hai testemuñas que directamente teñen ignorado a súa presenza e o moían á par do centeo co que despois facían os bolos. Incluso a día de hoxe as testemuñas non teñen moi claro para que serve.

Adriana: Había quen pensaba que ía para os cañóns da guerra; confundíase co wolframio, que era outro recurso que tamén daba diñeiro. O que si se sabía era que marchaba para Alemaña, para Estados Unidos… Vendíase nas feiras, e a figura de comerciante maiorista xuntaba toneladas e exportaba. Quizais esa xente si que coñecía o seu destino, que era a industria farmacéutica. Nos anos 1950 e 1951 chegouse a pagar o quilo a mil pesetas, e aquilo daba para comprar un cuxo! Tamén é certo que recoller un quilo levaba moito tempo. Había moito traballo detrás feito por mulleres e por nenos. Durante uns anos foi un plus económico moi grande. Unha muller contábanos que lle permitía ter uns cartos independentemente dos da casa para ela poder gastar, por exemplo, nunhas medias de cristal.

As parteiras empregaban o dentón tanto para acelerar o parto como para abortar, unha sabedoría transmitida de xeración en xeración

Antes de chegar a grandes investigacións por parte da industria farmacéutica, o dentón xa estaba moi presente na sabedoría popular e na saúde das mulleres, sobre todo, no vinculado ao mundo da obstetricia. Con que fins empregaban as parteiras este fungo? E que relato de xénero se pode fiar a través do dentón? 
Sabela: O fungo estaba presente tanto para acelerar o parto cando as contraccións estaban moi avanzadas, unha sabedoría transmitida de xeración en xeración, como para abortar. Dá que pensar como ese coñecemento de hai tantos anos xa estaba aí e como logo iso a industria farmacéutica tamén o captou para evitar as hemorraxias, para acelerar partos… Tamén se di que un dos medicamentos que comercializou Zeltia, farmacéutica de Vigo, se utilizaba para abortar.

Adriana: A esas mulleres que tiñan ese coñecemento, as parteiras da aldea, acusábaselles de bruxas e, en cambio, cando unha farmacéutica impulsaba estes mesmos recursos xa adquiría toda a elegancia do mundo… Tamén isto é curioso: como o saber científico é valorado e o saber popular é denostado, aínda que tamén é certo que este último ás veces era moi perigoso porque se non se aplicaba ben, podía causar mortes, non só da nena senon tamén da nai. Era un recurso de dobre fío.

ASalta
“Raxáronme sen avisar”: relatos de violencia obstétrica (I)
As prácticas inxustificadas ou non consentidas e o trato deshumanizado antes, durante e despois do parto segue sendo unha realidade para moitas mulleres que maternan en Galiza.

 

A nivel científico, o dentón tamén xogou un papel importante na industria farmacéutica galega. Naceu, de feito, da man del, non? 
Adriana: Estivo primeiro da man do laboratorio Miguel Servet, fundado en Vigo no ano 1939, a primeira empresa farmacéutica da que logo sairía Zeltia, que seguiu coa investigación do cornello. Isto, nunha época na que tampouco era moi fácil investigar porque nos atopamos en pleno Franquismo. Neste caso Zeltia tiña relación con outras farmacéuticas e conseguiron sacar as investigacións adiante. Illaron os alcaloides do cornello e comercializaron un anticoagulante chamado Pan Ergot. Que isto o puidésemos facer aquí grazas á sabedoría das persoas da Universidade tamén rompe con esa idea de Galiza como pobo atrasado.

A través do dentón danse moitos vínculos que nos falan dun rural activo e en movemento. Sentiamos que esta historia nunca se nos contara

E de que xeitos o dentón nos conecta co mundo? 
Entre Sabela e Adriana: Fomos unha potencia á hora de comerciar con este fungo, porque o noso estaba en moi alta estima. Dacón (Ourense), un dos lugares que sae no documental, era o que marcaba os prezos de Estados Unidos e de Xapón. Sorprendíanos moitísimo que un pequeno comerciante da vila tivera contactos con comerciantes deses lugares. Grandes empresas farmacéuticas como Bayer viñeron aquí experiementar con el e, todo isto, nun contexto de guerras moi convulso. As testemuñas tamén nos falaban moito do contrabando que se producía na raia, de Galiza para Portugal e de Portugal para Galiza. Logo tamén está a parte do descubrimento do LSD por parte do químico suízo Albert Hofmann, que experimentou os efectos alucinóxenos dun dos principais activos do cornello nos anos 40. Gústanos pensar —non podemos afirmalo— que o fungo co que descubriu o LSD era galego. A través do dentón danse moitos vínculos que nos falan dun rural activo e en movemento, dun pobo conectado. Sentimos que esta historia nunca se nos contara. Que non se nos dixera que fóramos importantes naquela época. O cornello dá a chave: precisamente nunha época na que todo favorecía estar pechados, na que case nada se exportaba nin se importaba, Galiza non estaba adurmiñada.

O dentón
O dentón, fungo que nace nas espigas do centeo. Cedida

Outra das faces máis sorprendentes do dentón ten que ver con eses efectos alucinóxenos que falabades agora. Un dos sinais de identidade do filme é que se move constantemente nunha fina liña entre o estritamente documental e o terreo ficcionado, con escenas que evocan sensacións de mareo e irrealidade. Foi o lugar preciso para mostrar tamén esa parte máis psicodélica?
Sabela: Si, dábanos moito xogo. Os recursos psicodélicos tiñámolos pensado desde o comezo; e xunto coa música, fai todo un empaque óptimo. Ademais, a parte ficcionada tamén nos servía para cubrir ocos que non podiamos conseguir a través de testemuñas. Doutra banda, cremos que ao poñer unha cámara diante e estar nós alí presentes xa todo se converte en ficción; e gústanos permitir que o espectador poida ver eses momentos nos que se fai evidente a nosa presenza, por exemplo cando as persoas se dirixen a nós. En realidade todo documental está mesturado con ficción.

Adriana: Queriamos que houbese unha psicodelia moi sutil pero presente ao longo de todo o documental. Tamén xogar coas visións e con todo ese imaxinario galego que hai ao redor delas.  Gústanos pensar na posibilidade de que se debían ao consumo voluntario ou involuntario de caruncho (rin).

Queda hoxe algo de todos estes vínculos?

Sabela e Adriana: As novas xeracións non saben del e a nivel farmacéutico xa non se precisa porque está sintetizado, e polo tanto non é un recurso importante. Pero seguir segue existindo. Nós gravámolo hai dous veráns. Hai moita xente que bromeaba con nós e nos dicía ‘veña, pois tomade un pouco e facedes unha viaxe!’, pero, ei, que é velenoso. Que a xente non se poña a comelo! (Risas) Parece que só ten unha parte recreativa máis vinculada ao LSD, pero se o consumes de xeito continuado, tamén provoca a enfermidade do ergotismo, Fogo Ardente, lume de San Antón… Iso causa problemas na pel, gangrena, convulsión muscular… Ningunha das tres cousas agradable!


A pesar da súa importancia foi unha historia que nunca se nos contou. A que credes que se debe este silencio histórico?
Sabela Iglesias: Cremos que a xente que o viviu de primeira man non lle deu a importancia ou o valor como para que tivera que ser transmitido. ‘Como se vai contar isto? Que tontería! E como che interesa?’. En moitas historias hai moito de non poñer en valor o propio e, polo tanto, de non contalo.

A xente que viviu o dentón de primeira man non lle deu a importancia como para que esta historia fose transmitida

Foivos difícil logo atopar documentación relacionada e relatos de persoas vinculadas ao dentón para reconstruir a historia?
Adriana: Hai perfís que nos foron máis fáciles de atopar porque eran abundantes, por exemplo, a xente que o recollía e o vendía. Outros resultaron máis difíciles, ben porque tocaban unha parte da historia máis tabú ou máis persoal relacionada coa obstetricia, ou porque non eran tan abundantes. Démonos conta tamén de que o perfil de xente que buscabamos tiña de 80 anos para arriba, e aí as lagoas da memoria xa se notan… Topamos con moita xente que no seu momento podía ternos dado moita información e agora a súa cabeza xa non o permitía. Viamos como a memoria ía fallando, e tamén é un proceso duro de ver: a xente quere falar pero non pode. Iso fíxonos ser conscientes de que tiñamos que apurar para contar esta historia ou se non perderíase.

Chegastes a tempo! Agora co filme rematado nas mans e a piques de estrear no Museo, que significa Negro Púrpura para vós? Que gratificacións vos dá a nivel persoal?
Sabela: Foi un proceso longo e intenso, cheo de aventuras e de momentos moi gratificantes nos cales aprendimos un montón. Sentímonos tamén moi privilexiadas de que a xente, con toda a xenerosidade, nos abrise as portas das súas casas e nos invitase a escoitar historias.  Privilexiadas e en débeda. Foi guai tamén mostrar o proceso de investigación nas redes, porque iso permitiu que a xente nova preguntase na casa e a partir de aí contactasen con nós e atopar testemuñas. Esa implicación foi moi importante para o docu e estamos moi agradecidas. Agora, poder mostralo e estrealo é unha meta feita realidade.

Adriana: Estamos moi contentas de ter gravado antes da pandemia, iso tamén! Foi un proceso que se alongou no tempo máis do que nos gustaría, pero sabiamos que iamos a contrarreloxo. Quedou unha peza que me gusta a nivel contido e a nivel audiovisual, non me canso de velo! (ri). A banda sonora está feita por Paulo Pascual, o Modulador de Ondas, thereminista de Vigo, e polo que estivemos investigando, esta é a primeira película do Estado con banda sonora integramente composta cun theremin. Ver tamén que a distribuidora confía nunha peli tan galega e que lle vexan proxección internacional… Pois que pasada! Eu aí vexo un paralelismo co propio fungo. Aquí a xente non sabía para que valía e de repente vendíase polo mundo adiante; con esta historia pasa algo semellante.

Quedan moitas historias por contar. O conto de como é o pobo galego non está completo e, moitas veces, non é realista

Que vos gustaría provocar ou que pouso vos gustaría deixar nas persoas que vaian ver este documental?
Adriana: A min dáme moito medo a expectativa. Como é un proceso co que levamos tanto tempo, e a xente se implicou moito no crowdfunding, cada quen, sen querelo, faise a súa peli na cabeza; e logo se coincide coa nosa… iso xa vai ser casualidade! (Risas). Pouso? Ver que quedan moitas historias por contar e que ese relato que temos no imaxinario do que somos e o que fomos é moito máis digno do que parece. Que o conto de como é o pobo galego non está completo e non é realista moitas veces. Hai historias a pe de rúa moi interesantes. A xente ten moita sabedoría e hai que valoralo.

Sabela: Gustaríanos que toda esa curiosidade que nós sentimos no proceso, e esa sorpresa ao ver as conexións, tamén as viva o espectador. Se o viven un pouquiño como o vivimos nós xa sería marabilloso! Tamén nos gustaría que os espectadores queden coa idea de que se poden contar historias propias e en galego que interesen fóra de Galiza. Iso para nós é importante.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Drogas
Geopolítica de las drogas Fentanilo: la droga que destruye Estados Unidos y golpea las puertas de América Latina
Más de 100.000 personas murieron en EE UU por sobredosis de fentanilo en 2023. Esta droga sintética amenaza con revolucionar el mercado mundial de los estupefacientes y provocar una “epidemia” en toda América Latina.
O Teleclube
O teleclube A desaparición de Paula é a protagonista do décimo terceiro episodio de 'O Teleclube'
Sonia Méndez estréase nas longametraxes de ficción con 'As Neves' un filme no que seguimos a un grupo de adolescentes e o por que dunha perda.
PSOE
Caso Koldo García Asesinato por “ajuste de cuentas”: así era el club donde trabajó el asesor de José Luis Ábalos
Koldo García, detenido por una trama de compra-venta de mascarillas que facturó 52 millones, fue guardaespaldas de altos cargos del PSE y trabajó en Rosalex, club de alterne sobre el que pusieron su lupa el Defensor del Pueblo y la Fiscalía navarra.
Oriente Próximo
Oriente próximo La diáspora kurda ante la caída de Bashar al-Assad
Siria enfrenta el fin de un régimen que durante décadas pareció inquebrantable. Desde la diáspora, la esperanza contenida de quien ha vivido demasiadas traiciones y promesas incumplidas.
Análisis
Análisis Rojava en peligro
Las intenciones de Turquía en Siria ponen en peligro no solo la Administración Democrática Autónoma del Norte y Este de Siria (AADNES) sino también la convivencia del resto de minorías presentes en el país.
Amazonía
Caso Chevron Pablo Fajardo: “Sacrificaron la Amazonía y la vida de la gente por racismo y por la ganancia económica”
El activista y abogado Pablo Fajardo fue elegido hace casi 20 años por la Unión de Afectados por Texaco para el juicio más importante contra la petrolera Chevron. Dos décadas después sigue luchando por la justicia ambiental y social en Ecuador.
Especulación inmobiliaria
Especulación en Madrid Las vecinas de Tribulete, 7 denuncian la especulación de Élix Rental Housing con una acción musical “fúnebre”
30 inquilinas de este bloque resisten en sus hogares pese a que este fondo buitre ya ha adquirido la totalidad del edificio para convertir los pisos en apartamentos turísticos. Este sábado, han vuelto denunciar el proceso de gentrificación del barrio
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.
Ley de Seguridad Ciudadana
Congreso de los diputados Reforma de la Ley Mordaza: ¿esta vez sí se puede?
Una de las mayores deudas de toda la izquierda del Estado español parece que está a punto de saldarse.
La vida y ya
La vida y ya Ya no sé quién vive en el primero
El barrio se ha transformado tanto que pueden pasar semanas sin ver por la calle una sola cara conocida porque los vecinos han sido sustituidos por turistas.

Últimas

Derecho a la vivienda
Vivienda El Sindicato de Vivienda de Euskal Herria propone la “expropiación de pisos turísticos”
Ponen en el punto de mira los intereses del sector inmobiliario y tachan de “falsas” a todas las medidas propuestas por los partidos políticos como la Ley de Vivienda.
Análisis
Análisis El independentismo se reorganiza, pero ¿sigue siendo independentista?
Los partidos independentistas han sufrido la crisis del procés y el posprocés, y todavía no la han resuelto, sino, a lo sumo, la han aplazado. El PSC aparece como el ganador de una carrera con corredores agotados.
Opinión
Tribuna Todas las razones para decir ‘Altri non’
Aquí van unos cuantos motivos para juntarnos este domingo en Compostela y dejar clara nuestra postura frente a un expolio que nos están tratando de imponer disfrazado de progreso, pero que sólo trae beneficio económico a unos cuantos indeseables.
Opinión
Opinión La oportunista invasión israelí de Siria
Desde la caída de Bashar al-Assad, Israel ha llevado a cabo una invasión de Siria sin provocación previa y con el apoyo de Estados Unidos. Los objetivos son claros.
Más noticias
Relato
Relato Descubrirse las manos
Descubres tus manos: el palmar y el dorso, la posibilidad futura de la pinza atrapacosas, dos miembros que te vinculan al chimpancé y al lémur. Aprendes su mecanismo.

Recomendadas

Literatura
Gustavo Faverón Patriau “Quizá la novela sea ahora mismo más relevante que nunca”
El escritor peruano Gustavo Faverón Patriau quería narrar en su nueva novela la historia de un boxeador que no sabía boxear pero tumbaba a sus rivales recitándoles al oído versos de César Vallejo. ‘Minimosca’ acabó siendo un cuentacuentos inagotable.
Galicia
Memoria histórica Así fue como el Patronato de Protección a la Mujer transformó Galicia en un convento de clausura
Las mujeres que cayeron en las redes del Patronato iniciaron un periplo de encierro, humillaciones, abusos y explotación que es desconocido para la mayor parte de la población. Queda hoy en la impunidad de un silencio que tenemos el deber de romper.
Palestina
Eyad Yousef “No cuentes lo que queremos ser, cuenta lo que nunca hemos dejado de ser: un pueblo que quiere la paz"
Eyad Yousef es profesor en la Universidad de Birzeit, Cisjordania, y comparte su experiencia en una universidad que “representa el pluralismo y la libertad que tanto anhela la sociedad palestina”
Pensamiento
Sarah Jaffe “En realidad tenemos que hacer menos. E impedir que algunas cosas sucedan”
La escritora y periodista Sarah Jaffe aborda el desengaño cotidiano al que nos aboca el mundo laboral e investiga cómo, a pesar de todo, las personas se organizan colectivamente en sus empleos para que “trabajar apeste menos”.