Opinión
El futbol com a mesura de totes les coses

L’Eurocopa de futbol ha començat envoltada de polèmiques a dojo, les vacunacions exprés, els camps amb públic, la designació de les ciutats que acullen els partits, però res no fa aturar l’espectacle, la bombolla de l’Esport Rei.
20 jun 2021 11:20

El dia 29 de maig de 2021, a l’Estadio do Dragão de Porto, Portugal, un equip arbitral de 8 persones, capitanejat pel valencià Tonyo Mateu Lahoz, dirigia la final de la Lliga de Campions Masculina de futbol 2020-2021, entre els equips anglesos del Manchester City de Pep Guardiola i el Chelsea de Thomas Tuchel. Mateu Lahoz, com és conegut en els mitjans de comunicació especialitzats, és un àrbitre singular, que prova d’adaptar al futbol modern una filosofia de la ingenuïtat: els jugadors són honestos, no menteixen, no figuren una altra cosa en el que la dinàmica del joc i l’adrenalina originen, són esportistes, persones que juguen, abans que els professionals més ben pagats del món. Dins dels 100 per 64 metres de gespa, tornen a ser els xiquets que amb 12 anys començaven a aprendre les dimensions de l’11 contra 11, a comprovar si les seues cames en creixement arribaven com per dur la pilota allà on volien, a empetitir-se els porters entre els arcs gegantins. Mateu Lahoz creu que els valors que van aprendre són un coneixement que viatja de baix cap a dalt: la il·lusió, el respecte, l’honradesa vers els contraris i els companys. Potser Tonyo és un ingenu, però això és el que el fa singular: juguen, juguen.

Qualsevol que haja passat pels camps on es desenvolupen les competicions infantils li podria dir que les coses han canviat, que la sobreexposició al futbol professional fa que l’educació que els jugadors aprenen durant la seua formació ja no és la de la diversió, sinó la competició als límits del reglament. Veure com un xiquet s’atura quan ha xocat amb un contrari i aquest jau a terra, quasi plorant, més interessat en el seu estat que en continuar la jugada, és, malauradament, l’excepció. 

Camp 3, Alevins de segon any, l’equip A ja ha guanyat la lliga, li treu més punts al segon dels que queden per jugar. L’equip B quedarà entre els tres últims. Tanmateix, aquell dia, tot els anava de cara, tres arribades, tres gols, mentre que els davanters de l’equip campió no tenen l’espiell ajustat i el porter sembla endormiscat. Plou lleugerament, el que fa la gespa més ràpida, més propensa a les relliscades. Aquí no hi ha tacs de sec i tacs d’humit. En un dels atacs per la banda dreta, l’extrem de l’equip B esvara a força velocitat per la línia de fons fins que s’estampa contra la barana tubular que rodeja el camp. S’ha fet mal, el tub central li ha impactat a les costelles, crida i plora. La reacció dels seus companys, mentre els dos entrenadors i l’àrbitre l’atenen i el seu pare envaeix el terreny de joc, a penes mantenint l’equilibri, és cridar en direcció a la banqueta, demanant als suplents que s’afanyen per eixir a jugar.

Alguna cosa ja no serà igual: han après que l’espectacle ha de continuar, que l’espectacle ho és tot, que tot s’hi val, en la victòria

Els seus propis companys es preocupen abans per continuar la juguesca que van guanyant. Potser la reacció dels entrenadors devia ser suspendre el partit i enviar-los tots a les dutxes, arran del seu comportament, però no ho fan. Esperen, el nano va recuperant-se, no ha passat res. Però sí ha passat, alguna cosa s’ha trencat en l’esperit. Alguna cosa ja no serà igual: han après que l’espectacle ha de continuar, que l’espectacle ho és tot, que tot s’hi val, en la victòria. A partir d’ara, els valors no van de baix cap amunt, la piràmide s’ha invertit: fingir, exagerar, fer trampes per mirar d’enganyar l’àrbitre, anorrear el contrari, això és el que compta, això és el futbol.

Per a l’espectador, el forofisme ha substituït la diversió. N’hi ha molt poca gent que veu els partits amb la mirada de l’afeccionat. Fins i tot quan l’equip contrari compta amb un jugador que meravella, trena una jugada perfecta, remata de manera acrobàtica o amb una perfecció tècnica inqüestionable, fins i tot en els molts moments en què la fortuna aporta el seu gra d’incertesa o el rèferi pren una decisió errònia, en tant que els errors formen part de la humana condició, veuen una mà negra al darrere. Ningú no creu ja en l’honradesa dels competidors.

Tanmateix, l’ascendència del futbol és imparable. En els moments de més alta incidència de la pandèmia covid-19, mentre tothom restava a casa, en diferents graus de confinament, el futbol semblava tenir butlla. Les biblioteques estaven tancades, els museus estaven tancats, els teatres, les sales de concerts, ningú no va estrènyer-se les meninges per buscar alternatives segures per a l’ús dels equipaments culturals, però els xiquets van ser els primers a tornar a entrenar sobre la gespa, perquè el virus té una baixa incidència a l’aire lliure, deien. El sol mata el bitxo i si sanitat ho permet, els responsables polítics de l’esport no van a llevar-li la contrària, tot siga per l’esport, que és l’exemple de la salut. Al capdavall, el percentatge més alt d’infeccions s’ha donat en espais tancats i en context social. Ningú no s’infecta treballant o jugant a futbol. Perquè ni una cosa ni l’altra són ja socialització, només competició i producció. 

L’època de vacunes, amb una estricta programació per grups d’edat i col·lectius sensibles i imprescindibles, ha coincidit amb la represa de les competicions internacionals

L’època de vacunes, amb una estricta programació per grups d’edat i col·lectius sensibles i imprescindibles, ha coincidit amb la represa de les competicions internacionals. Sempre s’ha dit que els equips nacionals de futbol, arran del pensament olímpic del Baró de Coubertin, havien de substituir els exèrcits en la lluita identitària. No és estrany, doncs, que davant l’amenaça de no poder participar en l’Eurocopa, el col·lectiu de seleccionats haja estat considerat col·lectiu imprescindible, com els militars, com la policia, com els sanitaris, ningú no recorda ja la categoria d’imprescindible que s’havia atorgat mitjançant els aplaudiments al personal dels supermercats, als forners de pa, al personal de neteja, s’havia de lluitar amb la samarreta posada, i això anava per davant de tot. 

Després de molts anys en què el món m'ha permés variades experiències, tot el que sé, a la llarga, sobre moral i les obligacions dels homes, li ho dec a l'esport, al que vaig aprendre amb el RUA (l’equip de futbol de la Universitat d’Alger), aquestes paraules d’Albert Camus, pronunciades en l’entrevista publicada a la revista France Football l’any 1957, sota el títol “Ce que je dois au football”, i que reprodueixen el que prèviament havia dit en la conferència “L’Appel pour une trêve civile” (Crida a una treva civil), al Cercle du Progrès d’Alger, organitzada pel Moviment Liberal, en pro de la reconducció pacífica del conflicte franco- algerià, són sempre una manera de reconciliar-se amb l’esport de la pilota als peus. “Prompte vaig aprendre que la pilota no sempre ve per on s'espera. Això em va ajudar molt en la vida”.

Cada partit és una narració diferent, un relat propi, independent de la resta, imprevisible. El futbol és l’esport més democràtic, l’únic on la diferència de qualitat individual es pot compensar amb esforç i un treball tècnic en equip que equilibra la balança. En la resta d’esports d’equip, quan un d’ells compta amb algú que sobreeix, per les seus condicions naturals, pel seu talent, el resultat està escrit a la bestreta. Al futbol no sempre és així. I això és el que el fa atractiu, imprescindible en una modernitat, calculada al milímetre, predestinada. 

És per això que continuem mirant futbol, sense pensar en el que s’hi mou al darrere, a pesar de. Tanmateix, el costat fosc hi és present.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Laboral
Laboral Los sindicatos convocan huelga en Mediapro durante las últimas jornadas de la liga de fútbol
El final de la liga de fútbol podría no verse en televisión si la empresa HBS, nueva adjudicataria de la producción de La Liga, no garantiza la subrogación del personal. Los sindicatos han convocado huelga del 13 al 27 de mayo en el grupo Mediapro.
Fútbol
Fútbol y política Las gradas de todo el mundo enseñan la tarjeta roja a Israel
La campaña ‘Show Israel the red card’ suma más de 170 acciones desde que, en febrero, el grupo ultra del Celtic de Glasgow hizo un llamamiento al mundo del fútbol para exigir que la FIFA cumpla sus estatutos y suspenda a Israel de sus competiciones.
Baleares
Un modelo insostenible El rechazo a la turistificación se expande en Canarias, Baleares y Barcelona
Tras la masiva manifestación en las Islas Canarias del pasado mayo, Palma de Mallorca, Barcelona y San Sebastián salen este 15 de junio a la calle contra un modelo de turismo desmedido insostenible para el territorio y sus habitantes.
Violencia machista
El Estado que revictimiza Violencia institucional: “Si lo hubiera sabido antes, no hubiera denunciado nunca”
Rocío ha sufrido violencia psicológica, física y sexual por parte de su expareja. Y también violencia institucional en todas las puertas de la red de recursos institucionales que ha ido atravesando.
Crónica
Justicia En la sala de un juicio a una madre protectora
Esta es una crónica de un juicio a una mujer que pidió medidas por sospechar de abusos sexuales a su hija en el domicilio paterno sin que ninguna institución moviera un dedo y, un mes después, cogió un vuelo a su país para intentar protegerla.
PSOE
Crisis de Gobierno “El Gobierno está en la UCI”: los aliados de Sánchez afilan el discurso en clave electoral
A la espera de nuevas pruebas que puedan afectar directamente al presidente del Gobierno o algún indicio de financiación ilegal del PSOE, Podemos radicaliza su crítica al bipartidismo y Sumar habla de “un cambio de 180 grados”.
Oriente Medio
Oriente Medio Decenas de muertos en una noche de sirenas y misiles cruzados entre Israel e Irán
Después del ataque israelí contra la infraestructura energética y militar iraní, cientos de misiles iraníes atraviesan el cielo israelí e impactan en Tel Aviv, Bat Yam, Tamra y Haifa.
Editorial
Editorial Justicia irracional
Por acción o por omisión, las instituciones violentan a las mujeres. Se llama violencia institucional.
Relato
Relato Rendirse
A mi pesar me tocaba compartir mesa con aquellos documentos y, como estaba de los primeros (no lo habría imaginado al llegar), ya no conseguía quedar por encima, con lo que me gusta.
Opinión
Opinión Amor, alienación y nostalgia en la obra de Wong Kar Wai
El cine de Wong Kar Wai logró captar la avalancha de nostalgia que florecía en el capitalismo tardío frente a la desorientación y la enajenación de los propios sujetos sociales.
Galicia
Galicia Activistas bloquean una planta de Altri en Portugal y avisan de que frenarán su expansión en Galicia
El grupo atrancó con cadenas y soldadura las entradas de la planta de Celbi en Leirosa, en la mayor acción directa hasta el momento contra la expansión de la multinacional papelera en territorio gallego: “O povo é quem para Altri”.

Últimas

Madrid
Movimiento republicano Miles de personas claman en Madrid contra la monarquía y por la República
En el 11 aniversario de la proclamación de Felipe VI, una marcha unitaria reclama que este reinado sea el último de España.
Tribuna
Tribuna Almacenamiento energético de Enlight Renewable Energy en Huesca: lavado verde de la imagen de Israel
VV.AA.
La empresa israelí Enlight Renewable Energy tiene intención de construir un parque de baterías para energías renovables en el pirineo oscense. Operación que el Gobierno debería prohibir por la contribución de la compañía a la ocupación ilegal israelí
Ocupación israelí
Movilizaciones Un centenar de organizaciones de 26 países denuncian a la empresa vasca CAF y su tren del apartheid
Más de 50 localidades salen a la calle este fin de semana para señalar a la empresa que construyó el tranvía que conecta Jerusalén con territorio ocupados y exigir el fin del genocidio en Gaza.
La vida y ya
La vida y ya Un rato de cada lunes
Pero, lo más coincidente ha sido, expresado de distintas maneras, su agradecimiento hacia ese lugar. Su lugar elegido.
Ocupación israelí
Ocupación Israelí La policía egipcia impide con violencia la marcha internacional a Gaza
La marcha de 4.000 personas a Gaza es reprimida por la policía del régimen de Al-Sisi. La organización pide a las embajadas que reaccionen y protejan a sus ciudadanos.
Más noticias
Galicia
Crowdfunding O Salto Galiza abre un crowdfunding para empapelar a Altri
Queremos investigar a los responsables políticos y empresariales del que podría ser el mayor atentado ambiental de la historia reciente de Galicia.
Que no te lo cuenten
El Salto Radio De océanos y detenciones
VV.AA.
La acidificación del agua marina supera sus límites mientras Israel aborda la Flotilla por la Libertad.
Análisis
Análisis del CIS La calma antes de la tormenta: la dimisión de Santos Cerdán como punto de inflexión
El último barómetro del Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) ha muerto pocas horas después de nacer por la dimisión de Santos Cerdán, aunque sirve como foto fija de un escenario que favorece a la derecha.

Recomendadas

Consumo
David Sánchez “Shein está diseñado para crear adicción a través de patrones muy oscuros”
David Sánchez Carpio es director de la Federación de Consumidores y Usuarios (CECU), una de las organizaciones que han denunciado al gigante chino de venta de ropa por internet ante la Comisión Europea. “No hay que culpabilizar a los consumidores".
Rap
Rap Los Chikos del Maíz: “La música urbana está llena de fachas y votantes de Vox”
Tras un fin de gira accidentado, Toni y Nega dan una tregua indefinida a su proyecto con dos conciertos en Madrid. Horas antes de llenar la sala en la primera cita, visitan la redacción de El Salto.
Río Arriba
Río Arriba Luis González Reyes: “Vivimos en un mundo en la que la escasez es un elemento central”
Primera entrevista del programa Río Arriba en formato podcast y vídeo donde hablamos de las nuevas guerras neocoloniales por recursos en la era de Trump y Putin, de la escasez, del decrecimiento y el colapsismo.
Pensamiento
Economista Clara Mattei: “El liberalismo y el fascismo están unidos en su protección del orden del capital”
El ambicioso ensayo 'El orden del capital' nos traslada al Reino Unido y la Italia de la I Guerra Mundial, que se contemplan como un momento bisagra: el auge de socializaciones y cooperativizaciones que tuvo lugar durante la contienda y la inmediata posguerra fue abortado a través de un 'shock' austericida destinado a restaurar la centralidad de los grandes capitales.