O prelo
O hibisco púrpura: os custos da liberdade

A primeira novela da autora nixeriana Chimamanda Ngozi Adichieda dá luz aos clarescuros dunha sociedade marcada polo colonialismo.
2 oct 2021 11:14

Para lermos nun texto, para sentir que realmente aprehendemos o mundo a través da literatura, fai falta unha escrita que consiga retratar a complexidade da realidade. A prosa de ChimamandaNgozi Adichie ten esa cualidade. As súas novelas e relatos curtos logran derrubar os grandes estereotipos que as sociedades occidentais construímos sobre a vida e os problemas sociopolíticos de todo o continente africano e, neste caso particular, de Nixeria. Mais, ademais, a autora logra abordar con mestría temas tan complicados como a relixión ou o intricado sentimento de amor e rancor cara a un pai que recorre habitualmente á violencia para impoñer a súa autoridade.

A historia segue a Kambili durante os últimos anos da ditadura militar de Abacha. Ela e máis o seu irmán maior, Jaja,  son os únicos fillos dun empresario millonario que, ademais de ser demócrata, estar comprometido coa súa comunidade e ser dono do único periódico de oposición á ditadura, é un fanático católico que impuxo unha sorte de réxime patriarcal e teocrático na súa casa, onde a súa autoridade está fundamentada na relixión e mantida a través da violencia física. É a través dunha breve estancia coa súa tía Ifeoma que Kambili e Jaja descobren outro xeito de vida: abren os ollos á realidade material xeral de Nixeria fóra da súa mansión de mármore e entran en contacto cunha afectividade que non está baseada nun dogmatismo que coarta a liberdade.

Chimamanda Ngozi Adichie naceu en Engu, Nixeria, en 1977. Estudou medicina e farmacia na Universidade de Nixeria e, aos 19 anos, gañou unha beca para estudar comunicación e ciencias políticas en Estados Unidos. Graduada da Universidade de Yale e doutora en Letras Humanas Honoris Causa pola Northwestern University, Chimamanda N. Adichie, ten varios libros publicados, dos que destacan, sobre todo, Americanah (2013) e Todos deberiamos ser feministas (2014).

A súa primeira novela publicada no 2003, O hibisco púrpura, que gañou a aclamación do escritor Chinua Achebe, unha das grandes figuras da literatura africana, dá conta do impacto das estruturas sociais como a clase e o xénero, mais tamén das implicacións do colonialismo histórico na actual Nixeira. Nese sentido, Chimamanda N. Adichie logra o que describía hai un par de anos nunha entrevista á autora irlandesa Sally Rooney: conseguir representar de xeito implícito esas estruturas sociais que nos definen e que de principio poden parecer moi abstractas ou difíciles de comprender na súa totalidade; describir como estas pesan nas relacións sociais. En O hibisco púrpura, sobre todo na primeira parte, Adichie non fala explicitamente das estruturas, mais podemos lelas a través das limitacións e da comprensión do mundo das personaxes.

Ao longo do libro, entre as descricións dos castigos do padre de Kambili, Eugene, vemos a violencia patriarcal exercida cara á familia enteira, incluído á muller deste empresario, quen se ve obrigada a permanecer en silencio na súa propia casa. A través do avó, Papa-Nnukwu, e do rexeitamento que este sofre por parte do seu fillo Eugene, aparecen representados outros conflitos da sociedade nixeriana pos-colonial, como o reforzamento dunha xerarquía cultural sobre outra a partir de la evanxelización cristiá.

A autora sinala sutilmente o peso destas estruturas nas distintas prácticas cotiás das personaxes. Por exemplo, cando Kambili e Jaja pasan uns días na casa da súa tía, descobren o traballo artesanal e tradicional da cociña. Aprenden dos seus curmáns como limpar e cociñar certos alimentos e como aproveitar ao máximo outros; descobren unha comida coa que nunca tiveron contacto dentro da súa mansión. Neste caso, é a través da gastronomía e do acto mesmo de cociñar que se ve reflectida, por exemplo, a diferencia de clase e, unha vez máis, a pegada colonial.

O hibisco púrpura tamén fala da ditadura militar que gobernou Nixeria desde 1983 até 1999. Chimamanda dá conta da persecución política aos intelectuais e do desmantelamento progresivo da universidade, tema que tamén aborda en Americanah. A personaxe da tía Ifeoma, que xustamente é profesora da universidade, é despedida por cuestións políticas logo de pasar unha longa tempada sen impartir aulas. Unha vez desempregada, sen diñeiro para manter ós seus tres fillos, decide recorrer á emigración.

A visión que ofrece Chimamanda N. Adichie sobre o racismo institucional, que exhibe como sistemático e azaroso, muda a perspectiva que adoitamos ter da migración africana cara ao Norte global. Damos conta do cansado, do carácter forzoso destes movementos migratorios e comezamos a miralos máis como un exilio cheo de dor. A autora complexiza e humaniza a narrativa: “marchar para atopar unha vida mellor”.

A novela divídese en catro capítulos. Cada un marca a temporalidade da acción, pois a narrativa non é cronoloxicamente lineal. Comezamos, de feito, polo clímax, no Domingo de Ramos, o momento de maior tensión familiar. Logo retrocedemos ao pasado, despois volvemos ao punto de inicio para, finalmente, rematar no presente. Esta estrutura axuda á autora a crear un arco de personaxe para cada un dos integrantes da familia e, sobre todo, para a narradora: Kambili. Podemos observalo, sobre todo, en como vai mudando a súa descrición da violencia que exerce o seu pai contra ela, contra súa nai e contra o seu irmán. Por medio de Kambili, ademais, a autora retrata o complexo que pode ser estar relacionada afectivamente cun violentador. A moza vese inmobilizada pola contradición, por un sentimento no que están mesturados o odio e o amor cara o seu pai. A súa nai e o seu irmán, pola contra, axudan a equilibrar esta confusión sentimental, que podería levarnos a maliterpretar o discurso de Adichie, e toman unha clara posición contra o abusador.

Así, O hibisco púrpura toca unha longa listaxe de temáticas. Sen dúbida, a súa lectura nútrenos ao ampliar a nosa comprensión doutras realidades culturais. Tamén edúcanos ao romper estereotipos, ao amosarnos como se vive realmente nos países que temos estigmatizado até o cansancio desde hai séculos e tamén ao aludirnos cando dá conta das pegadas do colonialismo na sociedade nixeriana actual. Igual que Kambili, a novela fainos saír da nosa burbulla, no noso caso cultural, para abrirnos os ollos e facernos a medrar.

Esta novela foi traducida ao galego por Moisés Barcia e saíu do prelo da editorial Rinoceronte.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Partido Popular
Galiza Dimite o xefe de Cultura do PP de Rueda sinalando a “incompetencia” do seu conselleiro en política lingüística
O tamén concelleiro no Concello de Bueu abandona o Partido Popular e carga duramente contra o conselleiro José López Campos a quen acusa de dirixir “un equipo claramente incompetente” para xestionar o pilar do galego.
Galicia
Galicia Dimite el jefe de Cultura del PP de Rueda señalando la “incompetencia” de su conselleiro en política lingüística
El también concejal en el Concello de Bueu abandona el Partido Popular y carga duramente contra el conselleiro José López Campos a quien acusa de dirigir “un equipo claramente incompetente” para gestionar “el pilar” del gallego.
Galego
Dereitos lingüísticos Miles de persoas desbordan a praza da Quintana para mudar o rumbo da lingua galega
A Plataforma Queremos Galego, que convocou esta mobilización, sinala unha nova data para outro acto protesta: o vindeiro 23 de febreiro na praza do Obradoiro, en Santiago de Compostela.
Ley de Seguridad Ciudadana
Congreso de los diputados Reforma de la Ley Mordaza: ¿esta vez sí se puede?
Una de las mayores deudas de toda la izquierda del Estado español parece que está a punto de saldarse.
Análisis
Análisis El independentismo se reorganiza, pero ¿sigue siendo independentista?
Los partidos independentistas han sufrido la crisis del procés y el posprocés, y todavía no la han resuelto, sino, a lo sumo, la han aplazado. El PSC aparece como el ganador de una carrera con corredores agotados.
Literatura
Gustavo Faverón Patriau “Quizá la novela sea ahora mismo más relevante que nunca”
El escritor peruano Gustavo Faverón Patriau quería narrar en su nueva novela la historia de un boxeador que no sabía boxear pero tumbaba a sus rivales recitándoles al oído versos de César Vallejo. ‘Minimosca’ acabó siendo un cuentacuentos inagotable.
Galicia
Memoria histórica Así fue como el Patronato de Protección a la Mujer transformó Galicia en un convento de clausura
Las mujeres que cayeron en las redes del Patronato iniciaron un periplo de encierro, humillaciones, abusos y explotación que es desconocido para la mayor parte de la población. Queda hoy en la impunidad de un silencio que tenemos el deber de romper.
Derecho a la vivienda
Vivienda El Sindicato de Vivienda de Euskal Herria propone la “expropiación de pisos turísticos”
Ponen en el punto de mira los intereses del sector inmobiliario y tachan de “falsas” a todas las medidas propuestas por los partidos políticos como la Ley de Vivienda.
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.
Opinión
Tribuna Todas las razones para decir ‘Altri non’
Aquí van unos cuantos motivos para juntarnos este domingo en Compostela y dejar clara nuestra postura frente a un expolio que nos están tratando de imponer disfrazado de progreso, pero que sólo trae beneficio económico a unos cuantos indeseables.
Palestina
Eyad Yousef “No cuentes lo que queremos ser, cuenta lo que nunca hemos dejado de ser: un pueblo que quiere la paz"
Eyad Yousef es profesor en la Universidad de Birzeit, Cisjordania, y comparte su experiencia en una universidad que “representa el pluralismo y la libertad que tanto anhela la sociedad palestina”
Relato
Relato Descubrirse las manos
Descubres tus manos: el palmar y el dorso, la posibilidad futura de la pinza atrapacosas, dos miembros que te vinculan al chimpancé y al lémur. Aprendes su mecanismo.

Últimas

Más noticias
Opinión
Opinión Sobrevivir pagando en el Álvaro Cunqueiro
Una de las victorias ideológicas del PP de Feijóo en Galicia ha sido hacernos creer que pagar por servicios esenciales en los hospitales durante el cuidado de nuestros enfermos es lo natural, que no hay otra manera de abordarlo, pero es mentira.
Siria
Oriente Próximo Israel impone hechos consumados sobre Siria para condicionar la transición según sus intereses
“Está escrito que el futuro de Jerusalén es expandirse hasta Damasco”, dijo este octubre el ministro de Finanzas israelí, Bezalel Smotrich, uno de los exponentes ultras del Ejecutivo.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Un tercio de los asesinatos de periodistas en 2024 fueron obra del ejército de Israel
Reporteros Sin Fronteras documenta la muerte de 18 periodistas en Palestina y Líbano este año “asesinados deliberadamente por hacer su trabajo” y habla de una “masacre sin precedentes” de profesionales del periodismo.

Recomendadas

Pensamiento
Sarah Jaffe “En realidad tenemos que hacer menos. E impedir que algunas cosas sucedan”
La escritora y periodista Sarah Jaffe aborda el desengaño cotidiano al que nos aboca el mundo laboral e investiga cómo, a pesar de todo, las personas se organizan colectivamente en sus empleos para que “trabajar apeste menos”.
Ocupación israelí
Palestina Vivir en alerta: la resistencia palestina frente la ocupación israelí
La cruda realidad de las feministas palestinas que, ante la represión y las detenciones arbitrarias, continúan su lucha por la libertad, la justicia y los derechos humanos.
Madrid
Ciudades Fake Madrid, un paseo por los hitos del simulacro
Un recorrido por los grandes éxitos de la conversión de Madrid en una ciudad irreal.