AGANTRO
O mundo en chamas

Escribo dende México sobre a violencia no país e no mundo, pois alén da invención da «narcocultura», compre reflexionarmos sobre o violentamento global do imaxinario, a sociedade e a política.
Cierre de campaña elecciones México 2024
Peche de campaña de Claudia Sheinbaum no Zócalo da Cidade de México, onde foi xefa de goberno.
Doutor en Antropoloxía Social e Investigador Posdoutoral na Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo (México).
9 jun 2024 06:00

A Avenida Acueduto é un longo tramo de vía que corre á beira doutra importante arteria central da cidade: a Avenida Madero. Estamos en Morelia, México, cidade que celebra nestes días os 483 anos da súa fundación. E aínda que levamos meses esperando que chova, no que é xa unha das épocas máis quentes e secas na historia do país, o certo é que toda a auga que necesitamos contrasta co chuvieiro de tempo que caeu dende que a cidade botou a andar, primeiro como Valladolid, e logo como Morelia, en lembranza do heroe da Independencia, José María Morelos e Pavón. Para celebralo, o sábado 18 de maio organizáronse varios concertos de balde no centro. Un cartel que axuntou os ritmos máis bailables da música latina co son da banda norteña de Sinaloa. Pero sen dúbida o prato forte da velada foi Emmanuel, un nome que pode que non diga moito en España, pero que é un emblema da música romántica e do pop latinoamericanos.

No seu libro Escenas de pudor y liviandad (Ed. Grijalbo, 1988), o escritor Carlos Monsiváis referiuse ao concerto que Emmanuel deu en 1986 na sala Metrópolis da Cidade de México, no acomodado sur da capital. Naquel tempo, o cantante arrincaba suspiros a quen se deixaba atrapar polos seus orixinais movementos. Por entón, as letras e os contoneos do cantante daban corpo ao sexenio priísta de Miguel de Lamadrid. Para Monsiváis, Emmanuel encarnaba “la ligazón entre el sentimentalismo de los miembros del Gabinete Económico y el de los clubs de admiradoras”. Agora, case corenta anos despois, un veterano e ben conservado artista, coa voz naturalmente mermada, facía un concerto ao aire libre xunto á impoñente catedral moreliana. Dende alí, detiña uns segundos o concerto para referirse á violencia que arrasaba ao país e lanzaba unha mensaxe na que falaba de Deus, Xesús e da Virxe de Guadalupe. Ogallá que Monsiváis tivera estado alí para comparar os dous concertos da estrela!

Desafortunadamente, Monsiváis non apareceu, e o único que quedou para “facer o paro” (expresión coloquial mexicana que significa ‘axuda’ ou ‘intercesión’) ao seu recordo foi un espido e “güero” (‘louro’) antropólogo, poeta de extranjis, errante fillo da emigración galega que chegou a América, e que agora, ante o totémico cantante, que xa só poñía significado á nostalxia, emocionábase discretamente ante os recordos daquela voz que chegaban soando dende a súa afastada infancia, mentres pensaba no México presente, un país que non deixaba de interpelalo coas súas múltiples expresións e excesos de todo tipo. É máis que probable que para comprender un país como este, para incorporalo e facerse carne con el, un deba asumir esa clase de excesivos contrastes e aprender a escorregarse dende a éxtase sensorial dunha riqueza cultural xigantesca ata o tremor que nos percorre cando nos decatamos, un día si e outro tamén, dos novos corpos que apareceron no centro da “nota vermella” (xénero periodístico adicado aos crimes), pero que podrecen nas marxes da historia, en anacos con claros sinais de tortura.

O propio Monsiváis conxugou aquela pudorosa lixeireza dos seis anos de goberno de Lamadrid e o seu pop-emmanuelismo, co tremor dun presaxio futuro que trocou a imaxe nacional Guadalupana pola contraimaxe ensanguentada da Santa Morte, que tanto veneran os asasinos co fin de salvar o coiro ou, cando menos, de deixar un cadáver dunha peza e non en pedazos metidos en bolsas de lixo. Así foi que o escritor ideou outro título clarividente: Los mil y un velorios (Debate, 2009), no que dá conta dos relatos máis sanguentos que permanecen xunto á historia recente do país e a iso que se deu en chamar —con máis olfacto comercial que reflexivo— “narcocultura”, cuxa banda sonora xa non aposta polas melodías románticas, as facianas anenadas e os movementos felinos, senón máis ben polos “galos” crus e belicosos que saen á escena cargados con cocaína e prata -a do diñeiro e a das balas-, e cos movementos secos que mellor conveñen a un nihilismo desesperado disposto a matar ou morrer por nada, pois como cantaba o lendario cantante de corridos Chalino Sánchez, “pa’ todo el que vive recio se encuentra lista una fosa”.

Neste punto, dá igual que falemos do flamenco-trap de Rosalía, do impostado carisma que amosan os narcos das series e telenovelas, do corrido “tumbado” de Peso Pluma co seu Grammy ou mesmo do chamado estilo “rexional mexicano”, todo acaba convertendo a dor local en ferida nacional e beneficio transnacional

Precisamente, no seu libro Corridos tumbados: bélicos ya somos, bélicos morimos (Ed. Ned, 2024), o profesor José Manuel Valenzuela Arce recolle estas terribles palabras do intérprete sinaloense, ao que de feito “xuraron” de morte no medio dun dos seus concertos e mataron pouco tempo despois. A obra do profesor aborda esa música, cuxa popularidade leva tatuado o triplo percorrido actual das mercadorías culturais, tanto o do seu sentido local como o da súa confusión cos relatos nacionalistas e as mensaxes dun mercado global que lava o rostro do crime a forza de reduccionismos e clichés culturais. Neste punto, dá igual que falemos do flamenco-trap de Rosalía, do impostado carisma que amosan os narcos das series e telenovelas, do corrido “tumbado” de Peso Pluma co seu Grammy ou mesmo do chamado estilo “rexional mexicano”, todo acaba convertendo a dor local en ferida nacional e beneficio transnacional, e facendo que o sangue dos mortos se volva brillo para os vivos e falso resplandor de ouro “cortado” co sangue dos inocentes.

A saída máis simple tende a usar o nacional como pretexto para considerar todo isto, ou ben presentando á nación como o único que temos á man para afrontar os imperativos do capitalismo global, ou ben tentando convencernos de que a súa historia cultural proba que uns países gardan unha maior relación coa violencia que outros. O primeiro converteuse na estratexia predilecta da ultradereita á hora de fabricar confusión e ocultar detrás dese cacarexo oco da nación unha reeditada versión do darwinismo social e unha coartada para o delirio exterminador que mostra o capitalismo criminal dos nosos días. Pensemos nos recentes berros do energúmeno Javier Milei en España, na súa estudada mercadotecnia de anarcocapitalismo gore —con motoserra incluída— e na súa desubicada actitude de psicópata presidencial. O segundo, en cambio, sacrifica a imaxe simplificada e tópica duns países en beneficio doutros, que deste xeito se reafirman na arrogante idea de civilización e desenvolvemento que se teñen feito á medida. En ambos os casos, trafícase cunha visión adulterada da realidade, que toma o local e o nacional como proba dun destino antes que como un proceso histórico que involucra ao capitalismo global —ese que a ultradereita di atacar cando en realidade é o seu berce— no aumento da violencia en todo o mundo e en todos os sectores, dende os delituosos ata os económicos, mediáticos e políticos.

O máis sinxelo é escandalizarse dos masacres perpetrados polos cárteles da droga. O difícil é recoñecer a nosa complicidade co horrendo rumbo das cousas cando devoramos sen inmutarnos unha morbosa serie de HBO

Mentres as mercadorías globais —nas que cabe xa case todo, mafias, cancións e razzias étnico-politicas— desvían de si a sospeita de truculencia, algúns países e os seus rachos internos son utilizados como chibos expiatorios dunha violencia que non podemos limitar de ningún xeito ao crime organizado, senón que se converteu en algo moito maior, nun mal xeneralizado que degrada a política, o xornalismo e a comunicación, aos que converte nunha sucursal da pornografía da imaxe e da súa violenta visibilidade. Neste sentido, o máis sinxelo é escandalizarse dos masacres perpetrados polos cárteles da droga. O difícil é recoñecer a nosa complicidade co horrendo rumbo das cousas cando devoramos sen inmutarnos unha morbosa serie de HBO que fai caixa co despezamento dun cirurxián plástico en Tailandia cometido polo fillo dun popular actor, ou escorregamos nunha pantalla a imaxe do berro cristalizado de miles de nenos palestinos abandonados por un dedo que, resignado a non poder facer nada, só aprendeu descender cada vez máis, como quen fose durmido camiño do inferno.

O antropólogo e historiador Claudio Lomnitz abordou o tema da violencia no caso de México. Así o fixo nos seus dous libros, El tejido social rasgado (Ed. Era, 2022) e Para una teología política del crimen organizado (Ed. Era, 2023), nos que, entre outras cousas, alude ao macabro rexurdir do canibalismo entre grupos do crime organizado. Con todo, o máis salientable é a aterradora pregunta que expón: e se estivera a emerxer outro tipo de Estado cuxa soberanía se reflicte precisamente nese crime totalmente caprichoso que comete o líder criminal? Unha arrepiante posibilidade que, por unha banda, nos leva a pensar na “necropolítica” analizada polo pensador camerunés Achille Mbembe, e, por outra, fainos lembrar a sospeita que historicamente sinalou ao exército como o executor dos desmáns e abusos ordenados ou autorizados polo Estado. Na conciencia de países como México, isto último é algo aínda moi presente (Europa, por desgraza, o esqueceu), con crimes asociados aos sucesivos gobernos de Felipe Calderón e Enrique Peña Nieto -instalados comodamente en Madrid grazas ao favor da ultradereita española- e que recentemente algúns tamén sinalaron con respecto á militarización do país durante a presidencia de Andrés Manuel López Obrador.

Pero mentres a violencia produce os seus mortos nos baldíos rexionais e os conta ou silencia a milleiros nas solipsistas e branqueadas narrativas nacionais, o tráfico de influencias lava as súas mans ensanguentadas nas eiras internacionais e resitúa as consecuencias do tecido social rachado sinalado por Lomnitz nun escenario que vai alén de calquera caso particular, por moi morboso e vendible que sexa. É aí onde as análises do antropólogo mexicano poden completarse con outras. Dende un nivel microcultural, coas que apuntan ao boom comercial das series de narcotraficantes, á conquista “glocal” da música norteña e aos imaxinarios de poder, destrución e morte a través dos cales a ampla gama de narcocorridos acapara as paisaxes sonoras de cidades como Morelia. Dende un macrosocial, coas que vinculan o avance do capitalismo neoliberal cun dispositivo transhumanista que fusiona a violencia planetaria co control tecnolóxico e integral sobre a vida dos individuos e sobre a vida, tout court. É o que sostivo o xornalista e intelectual mexicano, Sergio González Rodríguez, na súa obra Campo de guerra (Anagrama, 2015).

Perante un panorama semellante, nin a violencia pode ser vista como algo alleo á historia concreta dos lugares —o contrario a convirte nunha abstracción— nin tampouco podemos considerala como a expresión exclusiva dun suposto carácter local —algo que só esaxera o relativismo. O chairo incendiado co que Juan Rulfo cifrou metaforicamente unha parte real da violenta historia do México rural —algo que faría tamén Elena Garro na súa impresionante novela Los recuerdos del porvenir (451 Editores, 2011)— convive hoxe cun mundo irreal que pretende negar as propias chamas que o consomen cunha violencia atroz, crecente e global. Non se trata, pois, de negar os particularismos. Como entenderíamos entón que Deus, Cristo e a Morena Guadalupana caiban no concerto dun vello ídolo da canción? Trátase máis ben de integralos nunha historia xeral da violencia neoliberal, sen desentendérmonos tan comodamente dos lazos que os unen aos nosos propios consumos e á agresividade das nosas agónicas relacións sociais. Sexa como for, como metáfora ou nota vermella, o certo é que hoxe unha gran parte de nós camiñamos coma se unha fosa común estivese a esperarnos: así de recia anda a cousa.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

México
México Mar en Jaque: Trampas al agua
En esta entrega de la serie sonora sobre la salud de las costas mexicanas exploramos cómo actividades como la pesca y el marisqueo, al extraer especies de los ecosistemas, pueden comprometer su equilibrio
México
Turistificación La población oaxaqueña se indigna ante la apropiación cultural del Día de los muertos y su masificación
Desde que las autoridades decidieran explotar todo su potencial como destino turístico, Oaxaca vive un proceso de gentrificación que expulsa a sus habitantes y comercializa sus tradiciones. La resistencia a este despojo es duramente reprimida.
América Latina
Leandro Morgenfeld “El triunfo de Trump va a empoderar a los Milei y los Bukele”
El historiador e investigador argentino especializado en la relación entre Estados Unidos y América Latina, analiza el triunfo electoral de Donald Trump y el impacto que tendrá en una región que Washington sigue considerando su “patio trasero”.
Oriente Próximo
Oriente próximo La diáspora kurda ante la caída de Bashar al-Assad
Siria enfrenta el fin de un régimen que durante décadas pareció inquebrantable. Desde la diáspora, la esperanza contenida de quien ha vivido demasiadas traiciones y promesas incumplidas.
Análisis
Análisis Rojava en peligro
Las intenciones de Turquía en Siria ponen en peligro no solo la Administración Democrática Autónoma del Norte y Este de Siria (AADNES) sino también la convivencia del resto de minorías presentes en el país.
Amazonía
Caso Chevron Pablo Fajardo: “Sacrificaron la Amazonía y la vida de la gente por racismo y por la ganancia económica”
El activista y abogado Pablo Fajardo fue elegido hace casi 20 años por la Unión de Afectados por Texaco para el juicio más importante contra la petrolera Chevron. Dos décadas después sigue luchando por la justicia ambiental y social en Ecuador.
Especulación inmobiliaria
Especulación en Madrid Las vecinas de Tribulete, 7 denuncian la especulación de Élix Rental Housing con una acción musical “fúnebre”
30 inquilinas de este bloque resisten en sus hogares pese a que este fondo buitre ya ha adquirido la totalidad del edificio para convertir los pisos en apartamentos turísticos. Este sábado, han vuelto denunciar el proceso de gentrificación del barrio
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.
Ley de Seguridad Ciudadana
Congreso de los diputados Reforma de la Ley Mordaza: ¿esta vez sí se puede?
Una de las mayores deudas de toda la izquierda del Estado español parece que está a punto de saldarse.
La vida y ya
La vida y ya Ya no sé quién vive en el primero
El barrio se ha transformado tanto que pueden pasar semanas sin ver por la calle una sola cara conocida porque los vecinos han sido sustituidos por turistas.

Últimas

Derecho a la vivienda
Vivienda El Sindicato de Vivienda de Euskal Herria propone la “expropiación de pisos turísticos”
Ponen en el punto de mira los intereses del sector inmobiliario y tachan de “falsas” a todas las medidas propuestas por los partidos políticos como la Ley de Vivienda.
Análisis
Análisis El independentismo se reorganiza, pero ¿sigue siendo independentista?
Los partidos independentistas han sufrido la crisis del procés y el posprocés, y todavía no la han resuelto, sino, a lo sumo, la han aplazado. El PSC aparece como el ganador de una carrera con corredores agotados.
Opinión
Tribuna Todas las razones para decir ‘Altri non’
Aquí van unos cuantos motivos para juntarnos este domingo en Compostela y dejar clara nuestra postura frente a un expolio que nos están tratando de imponer disfrazado de progreso, pero que sólo trae beneficio económico a unos cuantos indeseables.
Opinión
Opinión La oportunista invasión israelí de Siria
Desde la caída de Bashar al-Assad, Israel ha llevado a cabo una invasión de Siria sin provocación previa y con el apoyo de Estados Unidos. Los objetivos son claros.
Más noticias
Relato
Relato Descubrirse las manos
Descubres tus manos: el palmar y el dorso, la posibilidad futura de la pinza atrapacosas, dos miembros que te vinculan al chimpancé y al lémur. Aprendes su mecanismo.

Recomendadas

Literatura
Gustavo Faverón Patriau “Quizá la novela sea ahora mismo más relevante que nunca”
El escritor peruano Gustavo Faverón Patriau quería narrar en su nueva novela la historia de un boxeador que no sabía boxear pero tumbaba a sus rivales recitándoles al oído versos de César Vallejo. ‘Minimosca’ acabó siendo un cuentacuentos inagotable.
Galicia
Memoria histórica Así fue como el Patronato de Protección a la Mujer transformó Galicia en un convento de clausura
Las mujeres que cayeron en las redes del Patronato iniciaron un periplo de encierro, humillaciones, abusos y explotación que es desconocido para la mayor parte de la población. Queda hoy en la impunidad de un silencio que tenemos el deber de romper.
Palestina
Eyad Yousef “No cuentes lo que queremos ser, cuenta lo que nunca hemos dejado de ser: un pueblo que quiere la paz"
Eyad Yousef es profesor en la Universidad de Birzeit, Cisjordania, y comparte su experiencia en una universidad que “representa el pluralismo y la libertad que tanto anhela la sociedad palestina”
Pensamiento
Sarah Jaffe “En realidad tenemos que hacer menos. E impedir que algunas cosas sucedan”
La escritora y periodista Sarah Jaffe aborda el desengaño cotidiano al que nos aboca el mundo laboral e investiga cómo, a pesar de todo, las personas se organizan colectivamente en sus empleos para que “trabajar apeste menos”.