AGANTRO
As “outras” culturas invisibles

Sobre a diversidade cultural e os casos das Tanxugueiras e as Tarambainas.
baile tradicional galego
Os seráns ou foliadas de baile espontáneo son unha característica do novo movemento de bailadoras. Elena Martín

Agantro

10 jun 2022 05:00

O ocorrido co grupo Tanxugueiras no Benidorm Fest 2022 puxo de novo no candeeiro a cuestión das fronteiras, neste caso musicais e culturais, reflectidas na diferente valoración do xurado fronte á do público. Pódese dar unha interpretación antropolóxica recorrendo á percepcións da música como fenómeno cultural, independentemente da consideración da idoneidade das propostas presentadas e das acusacións de montaxe.

A música é música na cultura, de acordo con Alan Merrian. Se algo lle debemos á etnomusicoloxía é salientar o valor de estudar e entender a música no contexto cultural das prácticas humanas, como algo real, vivo e cambiante que interpela as vivencias, crenzas e sentimentos do ser humano. Músicas hai moitas, dependen da etnia, contexto socio-económico, formación cultural, experiencias vitais, etc. 

Para a etnomusicoloxía todas as músicas son especiais e únicas, e ningunha ten intrinsecamente máis valor ca outra. A música e o baile son un fenómeno universal presente en todas as culturas, pero isto non quere dicir que sexan sentidos e pensados da mesma maneira. 

No proceso humano de clasificar en categorías é no que funcionan os prexuízos e os estereotipos.

As súas características musicais varían notablemente (timbres, afinacións, ritmos, instrumentos, repertorios, etc.). O concepto eurocéntrico de música occidental «cultivada» procedente da música clásica (en canto a afinacións, escalas, ritmos, instrumentos) limitou a escoita e forma de percibir dos demais tipos de músicas existentes no mundo, e tamén influíu no desenvolvemento das mesmas ao incorporarlles conceptos da música culta occidental. Este fenómeno non é alleo á música tradicional europea que, en ocasións, valórase dende o punto de vista do canon da música culta e da música popular urbana dos medios de comunicación de masas, pretendendo axustala a un traxe que non lle acae. 

Os humanos estamos permanentemente avaliando e clasificando en categorías todo o que percibimos ao noso arredor. Neste proceso é no que funcionan os prexuízos e os estereotipos como recursos de economía cognitiva. Este proceso está temporalmente situado e mediado por multitude de circunstancias que nos inflúen: época histórica, grupo social, lugar, historia familiar e persoal, xénero, clase, educación, etc. Por esta razón a obxectividade absoluta non existe. Todos valoramos en base á nosa experiencia, que inclúe tanto o noso coñecemento como a nosa ignorancia, e os nosos gustos e preferencias.

Participar nun concurso supón someterse a unha valoración na que tamén cabe que non se entenda a proposta. En todo «hai opiniois», como afirmaba aquel gaiteiro da Fonsagrada ao preguntárselle sobre a súa reputación musical, porque uns dicíanlle que tocaba peor ca o seu irmao (que tamén era gaiteiro) e outros que o seu irmao tocaba mellor. 

A elección dun determinado xurado non é neutra, senón que determina o resultado final. O perfil dos membros do xurado elixido do Benidorm Fest 2022 corresponde principalmente ao canto coral, jazz, pop-rock e á coreografía. Non reflicte a diversidade de xéneros musicais e dá un excesivo peso á interpretación ou posta en escena fronte a aspectos como a creatividade, orixinalidade e composición.

Na primeira semifinal as votacións do xurado amosaron grandes diferenzas de puntuación no caso das Tanxugueiras, que se clasificou grazas ao voto demoscópico e do público. Na final o resultado foi semellante, novamente un apoio maioritario do público e un xurado claramente polarizado, con dous deles que deron a mínima nota. 

O perfil dos membros do xurado elixido do Benidorm Fest 2022 corresponde principalmente ao canto coral, jazz, pop-rock é á coreografía.

Non obstante, conseguiu a máxima puntuación tanto na mostra estatística como no televoto, con máis dun 70% dos votos emitidos, case un 80% se sumamos os de Rigoberta Bandini. Eses resultados non se explican soamente polo apoio de público galego, senón polos sentimentos de simpatía e identificación de moitas persoas coas propostas levadas por Tanxugueiras e Rigoberta Bandini, con discursos reivindicando temas como o feminismo, os coidados e os lazos familiares, as linguas cooficiais e a diversidade cultural.

Foi claramente a gañadora no Benidorm Fest, coa máxima puntuación en voto estatístico e popular, só que o sistema de votos artellado limitou decisivamente a influencia de ambos no resultado final, que quedaba así a discreción do xurado. Porén, a que se debeu a puntuación tan baixa no xurado?

O caso das Tanxugueiras lembrounos a participación das pandeireteiras Tarambainas no programa de talentos «Tú sí que vales» de Telecinco no ano 2009. No mesmo concurso presentouse un grupo de sevillanas que pasou de rolda sen problema. Sen embargo, o  grupo de pandeireteiras non pasou por dous votos en contra. O máis destacable foi que a actriz Loles León xulgou que a súa música valía para unha festa, non para unha final dun concurso televisivo. Fixo explícito o prexuízo de parte do xurado que consideraba  que determinada música tradicional non era mostra de arte e talento. 

As redes sociais acendéronse con polémicas sobre a calidade musical das Tarambainas, da música tradicional, da súa idoneidade para ser levada a ese tipo de escenarios. En definitiva sobre que música é de prestixio e por tanto digna para saír do contexto acoutado no que se considera pertinente.

A consideración da música e o baile tradicional como sinxelos e doados é un prexuízo que convén desbotar.
No caso das Tanxugueiras, a puntuación tan baixa por dous membros do xurado parece indicar que ao seu xuízo a proposta (composta dunha canción e un baile de forte inspiración tradicional) non tiña unha calidade artística suficiente, atractivo, dificultade ou complexidade para ser seleccionada como representante española para Eurovisión. A consideración da música e o baile tradicional como sinxelos e doados é un prexuízo que convén desbotar. A complexidade agóchase en moitos detalles sutís que un profano pasa por alto porque non os considera importantes. Ademais unha maior dificultade técnica non implica necesariamente maior calidade artística, como se a arte fose só cuestión de virtuosismo e exercicios ximnásticos.  

Foi a favorita e atractiva para o público pola súa orixinalidade, forza, frescura, e pola súa reivindicación en clave feminista de todas as persoas que están aí, queren romper fronteiras, ser visibles e que se tes teñan en conta na sociedade actual. Representa a unha inmensa minoría, parafraseando o anuncio da segunda canle da TVE, xentes que non se senten reflectidas musicalmente na realidade que ven imposta a diario nos medios de comunicación, que falan outras linguas, de condicións vitais e orixes diversas. 

As Tanxugueiras son fillas da irrupción nos anos 90 no folk galego de cantantes que reivindicaban e aprenderan dos grupos de pandeireteiras tradicionais, xente como Mercedes Peón e o grupo Leilía abriron camiño. A finais dos anos 90, grupos de pandeireteiras, como as de Xiradela e de Cantigas e Agarimos, comezaron tamén a colaborar con formacións instrumentais como Berrogüetto ou Carlos Núñez, acadando maior notoriedade e difusión. A parte delas tamén había outras voces propias no folk galego que bebían doutras fontes musicais como Uxía Senlle, Uxía Pedreira e Rosa Cedrón, por citar algunhas. A partir do 2000 a música vocal foi gañando importancia no folk galego, afondando nos camiños de mestura con outras músicas, como as electrónicas, no que foi precursora Mercedes Peón.

Hai un patrón de cultura hexemónica maiormente representada na televisión de difusión estatal, e logo están as «outras» culturas, relegadas a espazos de limitada repercusión e difusión.

Na actualidade a música tradicional e folk é invisible na cultura de masas dos medios de comunicación estatais. Salvo en programas radiofónicos, nas canles públicas e privadas estatais de televisión non existe. Atrás quedaron as épocas dos programas musicais en directo na RTVE, onde en ocasións aparecía algún grupo folk, hoxe reinan os «reality shows», concursos, programas de ficción, etc. Aparece música en magazines e programas de viaxes que percorren a xeografía ibérica. Tamén en concursos de talento nos que se fai un cribado das músicas e espectáculos dignos de concursar. No programa de música en directo «Noches del Monumental» non ten presenza, e apareceu levemente representada en «Un país para escucharlo» de Juan José Ponce. 

O panorama actual incumpre a propia Lei nº. 17/2006 de RTVE española que establece no artigo 3º., parágrafo 2º. e) que como servizo público debe promover a cohesión territorial, pluralidade e diversidade lingüística e cultural de España. Esta pluralidade ten quedado atrancada nas canles autonómicas de radio e televisión, cada cultura reducida exclusivamente ao seu ámbito territorial. Pero isto non promove a diversidade lingüística e cultural de España, senón que xera un claro descoñecemento sobre as culturas do Estado que non teñan como lingua vehicular o castelán. 

Hai un patrón de cultura hexemónica maiormente representada na televisión de difusión estatal, e logo están as «outras» culturas, relegadas a espazos de limitada repercusión e difusión, que son invisibles no resto do Estado. Haberá que preguntarse se existe un teito de cristal na cultura, nos xéneros musicais, e no caso que estamos a falar na música tradicional e folk. E se este está determinado pola súa procedencia xeográfica e a lingua na que se produce.

A maior representatividade dunha determinada cultura máis achegada aos centros económicos e de poder ven da mao das relacións económicas e de poder establecidas entre a administración central e a autonómica.

Estas dinámicas nos medios de comunicación inflúen na forma en que a sociedade vese representada, do que se supón que é normal, importante, digno de seguir e imitar. Así viuse como o paso das Tanxugueiras polo Benidorm Fest xerou toda sorte de reaccións: incremento de venda de pandeiretas, imitacións por grandes e pequenos, aumento de actuacións e de asistencia de público. Un fenómeno así pode facer máis pola cultura galega que moitas campañas da Xunta. Esperamos que iso non quede como unha moda pasaxeira e leve a unha maior visibilidade e posta en valor da cultura galega e resto de culturas peninsulares en toda a xeografía e medios de comunicación.

A maior representatividade dunha determinada cultura máis achegada aos centros económicos e de poder ven da mao das relacións económicas e de poder establecidas entre a administración central e a autonómica, que seguen tendo un forte compoñente de asimetría e de subordinación, e non son transversais nin igualitarias. Un determinado discurso xustifica o acaparamento de recursos económicos e políticos, de servizos, de poder, decisión, nun círculo vicioso en que a maior poboación xustifica maior concentración dos recursos. 

Contra todo isto a reivindicación do dereito á visibilidade, a ocupar o propio espazo nunha cultura pública plural e diversa, é outra das tantas barreiras a superar xunto coas do androcentrismo, urbanocentrismo, adultocentrismo, heteronormatividade, por citar algunhas. Por experiencia ninguén vai conceder nada, todo hai que demandalo e loitalo para conseguilo, como proba as reivindicacións de movementos feministas, LGTBI e outros máis recentes como o da España baleirada, do mundo rural, contra  a exclusión dos maiores dos servizos bancarios, etc. 

Como dicía Vicente Risco, ser diferente é ser existente, e hai que reivindicar o dereito á diferenza e á existencia. Pero esta reivindicación da diferenza non implica levantar fronteiras, que son sempre artificiais. Antes ao contrario, recoñecer esa diferenza tamén permite recoñecer e valorar a diferenza dos outros, que nos fai a todos iguais e respectarnos na diversidade. 

Son axeitadas para finalizar as palabras que cantou Faustino Santalices en Ourense nas Xornadas Médicas galego-portuguesas do 27 de setembro de 1935.

Miño, Limia, Douro e Taxo,
van correndo cara ao mar
e non saben onde é España 
nin onde é Portugal.

Os ríos non ten fronteiras
nin distinguen de nacións,
xa que na terra as puxemos
non as pór nos corazóns.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

AGANTRO
Agantro A fantástica integración e a deconstruente sociedade do porvire
Convén razoar que o declive demográfico galego pode mudar grazas ás persoas migrantes que son as que, nos últimos tempos, xa teñen alterado os números de natalidade. Iso para nós é un milagre.
AGANTRO
AGANTRO Antropologia, vida e terra: apontamentos acerca de uma agenda de pesquisa.
Acredito que antropologia: vida e terra, possa ser uma forma de enunciação de pautas que se estão impondo às pesquisas antropológicas em diferentes contextos contemporâneos, já seja na América Latina ou na Europa.
AGANTRO
Entrevista Astrid Ulloa: “O extractivismo en América Latina exacerbouse creando novas violencias cara as mulleres”
A profesora da Universidad Nacional de Colombia fala sobre extractivismo, a importancia das mulleres indíxenas na loita polo medio ambiente e Colombia e o concepto de xustiza ambiental relacional.
Genocidio
Genocidio La ONU advierte de que un ataque sobre Rafah colapsaría la distribución de ayuda en Gaza
Turquía suspende todo el comercio con Israel. El fiscal del Tribunal Penal Internacional advierte de que no admitirá “amenazas” después de que trascendiera que imputará a Netanyahu y los suyos.
Fútbol
Fútbol Vicente del Bosque como respuesta a las presiones de FIFA y UEFA
El nombramiento del exseleccionador como presidente de la Comisión de Normalización, Representación y Supervisión busca alejar los fantasmas de una intervención política de la RFEF.
Palestina
Palestina Bicicletada contra el genocidio palestino en Alicante
El núcleo local del BDS País Valencià ha realizado un recorrido reivindicativo para exigir el fin del genocidio contra Palestina por las principales calles de las tres capitales valencianas.
Colombia
Colombia Sostener la vida en un ETCR
En la vereda colombiana La Plancha, la convivencia entre excombatientes y población civil es una realidad marcada por necesidades comunes.
Cine
Cine 'Civil War', estética geopolítica en tierra de nadie
La sensación es que Civil War se queda en algunas ocasiones en una peligrosa tierra de nadie, tanto en sus cambios de estilo como en su contenido.

Últimas

Memoria histórica
Memoria histórica Relatores de la ONU piden a España que actúe contra las leyes antimemoria de tres autonomías
Los relatores internacionales denuncian las posibles vulneraciones de derechos de dos normas en proceso y una aprobada por los Gobiernos de coalición de Partido Popular y Vox en tres comunidades autónomas.
El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Educación pública
Educación a la madrileña Huelga de profesorado en Madrid o cómo organizar la protesta desde abajo
El profesorado madrileño convoca los próximos 8 y 21 de mayo dos jornadas de huelga para que se reviertan los recortes de la época Aguirre en una protesta que tuvo su génesis al margen de la mesa sectorial.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: Una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Más noticias
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Análisis
Análisis No dejemos de hablar de Siria
La situación humanitaria en Siria se endurece en un contexto de inestabilidad regional, mientras que la ayuda internacional que el país recibe es muy inferior a la necesaria.
Periodismo
Periodismo Desinforma, que algo queda
En la fecha que se conmemora el Día de la Libertad de Prensa, hay que analizar sus dimensiones, la opacidad en el reparto de la publicidad institucional, la necesidad de la alfabetización mediática y qué medidas concretas pueden llevarse a cabo.
Comunidad El Salto
Palestina La campaña de apoyo a Gaza de El Salto recauda más de diez mil euros para la UNRWA
El pasado 26 de febrero, tras más de cuatro meses de ofensiva militar de castigo por parte Israel sobre la Franja de Gaza, desde El Salto decidimos ir más allá del periodismo ante la gravedad de los hechos.
El Salto Twitch
Antirracismo Frente a su racismo, respuesta comunitaria antirracista
El tema de “Entre el nopal y el olivo” de hoy nace desde la reflexión (no nuestra y no nueva) de cómo responder desde la colectividad a la violencia racista. Cómo imaginamos un horizonte antirracista. Cómo pensar estrategias juntas.

Recomendadas

Rap
Rap Viaje a los orígenes del hip hop en España: “Nadie esperaba ganar dinero con el rap”
El historiador Nicolás Buckley y el periodista Jaime Valero, exredactor jefe de HipHop Life, publican Maestro de ceremonias, un libro sobre la historia de la cultura hip hop en España.
Sidecar
Sidecar Las reglas del juego
Aunque es poco probable que el reciente intercambio de fuego entre Israel e Irán desemboque en una guerra total, este ha puesto de manifiesto la vulnerabilidad de Israel en un momento político decisivo.
Arte contemporáneo
Artivismo Lara Ge: “A través de la práctica creativa nutrimos el espacio comunitario”
Ideadestronyingmuros desarrolla temas sobre feminismo, alternativas de vida al capitalismo y también sobre movimientos migratorios, con una fuerte posición transfronteriza.
En el margen
Francisco Godoy Vega “El ojo del blanco es como el ojo de Dios: es abstracto, es superior y puede verlo todo”
Doctor en Historia del Arte, Francisco Godoy Vega forma parte del colectivo de arte colaborativo Ayllu. Este activista antirracista aborda las consecuencias del supremacismo blanco. En 2023 publicó el libro ‘Usos y costumbres de los blancos’.