Muixeranga por el 9 d'octubre
Muixeranga realizada durante el recorrido de la manifestación vespertina el 9 d'Octubre de 2018 Gabriel Rodríguez

9 d'octubre
9 d'Octubre, entre el “café per a tots” i l'“això ho pague jo”

Ni País Valencià, ni Comunitat Valenciana, ni res que se li assemble, els valencians només saben que no són res.

9 oct 2020 05:00

La distància social és un dels eufemismes adoptats pel nou llenguatge en boca dels prescriptors, des dels representants polítics fins al darrer instagramer arribat a la plèiade d’influencers, un concepte que a poc a poc va perdent la seua càrrega originària, encunyada en l’àmbit de la Psicologia Ambiental, manllevat de la conceptualització que de la territorialitat i els comportaments en comunitat van fer les diferents escoles de la Sociologia i l’Antropologia. Corre des de fa mesos un acudit segons el qual bona part dels noruecs estaven desesperats perquè acabara l’obligatorietat del distanciament social de dos metres entre persones i poder tornar al seu habitual… de cinc metres.

Aquesta distància social serà la protagonista de les celebracions de la Diada dels valencians d’enguany, 2020, un any que quedarà marcat en la Història a virus i mucosa per culpa del Sars-Cov-2, que s’afegirà a la distància que el marcava anys passat, la distància institucional, un efecte ben enquistat en la ciutadania, malgrat els intents d’una part important de la classe política autòctona.

La ciutadania valenciana sempre s’ha vist situada entre el 'café per a tots' i 'això ho pague jo', entre un ‘9 d’Octubre Dia dels valencians’ i el dèficit en la balança fiscal valenciana amb l’Estat central, de vegades centralitzador

Tirant d’expressions populars, la ciutadania valenciana sempre s’ha vist situada entre el café per a tots i l'això ho pague jo, entre un ‘9 d’Octubre Dia dels valencians’, igual que deuen tenir un dia de celebració Beszel o Ul Qoma, les Ciutats Estat de les distopies de China Miéville, i el dèficit en la balança fiscal valenciana amb l’Estat central (de vegades centralitzador, perquè amb això dels diners sí que sembla que València és una valència dins Espanya i Espanya és alguna València a València, i el bucle i Ayuso, etc.), amagat massa sovint per un gran monument que es crema (Falla, Foguera, circuit de F1, estudis de cinema...).

En aquests moments es troba en plena pujada tot un moviment de revisionisme històric que qüestiona alguns relats que s’havien donat ja per validats, validats amb fonts fiables i contrastables, que és el mètode científic aplicat a les ciències humanes, validat des de la historiografia oficial i això que s’anomena l’Acadèmia. Compte, des de la historiografia, no des de la ‘història oficial’, que ja se sap que l’escriuen els vencedors, aquells a qui apel·len permanentment els pseudorevisionistes.

Com que tot és susceptible d’esdevenir tendència, València també té els seus reescriptors de la Història, gent que oblitera de manera perversa tres quarts del Cantar del Mío Cid per tal de fer del personatge un primer per davant de Jaume The First, o la ignorància absoluta respecte de la ciutat de l’antiga Corona d’Aragó, Comtat de Catalunya, Corts Generals del Regne de València... que té més quadribarrades públiques: Oriola. Poca cosa comparada amb la reconstrucció de la història recent.

No fotem amb la innovació i dediquem-nos a anar repetint de tant en tant el que ens ha fet guanyar duros, encara que els duros després se'n vagen pel camí de Castilla

De vegades fa la sensació que la societat valenciana aposta permanentment per la teoria de l’etern retorn i d’aquí el seu estoïcisme menfotista. Nietzsche, al Gai Saber i a Així parlà Zaratustra, desenvolupà aquesta concepció filosòfica circular i finita del temps, en la qual hi ha un nombre determinat d’accions possibles a realitzar que, una vegada gastades, s’han de tornar a fer servir. És a dir, no hi ha un nombre infinit de paelles possibles al món, ni de desenvolupaments possibles del territori, ni de maneres de pelar una taronja, així que no fotem amb la innovació i dediquem-nos a anar repetint de tant en tant el que ens ha fet guanyar duros. Encara que els duros després se'n vagen pel camí de Castilla. Una altra vegada café per a tots o això ho pague jo.

Del mite a la Història, fer de la Història mite i de tornada a la casella d’eixida o, directament, marcar-se un reductio ad nietzscherum. La poca permeabilitat social de les celebracions nouoctobrines ha fet que durant molt de temps —enguany, covid pel mig, no ho serà— al sud d’Alacant el dia fóra assenyalat com el dia d’IKEA, el gran èxode cap a la veïna Múrcia, llar del monstre dels mobles suec, dels espaguetis amb tarongetes, de les galetes de gingebre, de les pastes de canyella.

La poca permeabilitat social de les celebracions nouoctobrines ha fet que durant molt de temps —enguany, covid pel mig, no ho serà— al sud d’Alacant el dia fóra assenyalat com el dia d’IKEA, el gran èxode cap a la veïna Múrcia

Ja des del gener, molts alacantins anaven marcant en l’agenda d’aquest dia els productes desitjats, més tard, als calendaris, anaven obrint esdeveniments i emplenant l’espai de descripció amb exòtics noms com Nissafors, Malm, Ekoln o Havsta, junt amb esotèrics càlculs matemàtics que havien de definir la necessitat de demanar o no la furgoneta als cunyats. Mai Múrcia i Alacant havien estat tan a prop un 9 d’octubre des que Jaume I va penjar el seu penó a la ciutat el 1266. Sense saber-ho (i, en molts casos, sense voler-ho), fent la seua litúrgia consumista a la recerca d’una vaixella, un Fjällbräcka 4 estacions i unes cortines de bany, molts alacantins estaven celebrant la seua valenciania més pregonament que en un acte institucional.

Però no tothom pot anar a IKEA Múrcia per celebrar la seua valenciania, ni anar de compres per celebrar que està viu i és valencià, o valencià i viu. Toca repensar quina mena de celebració col·lectiva toca fer que siga tan inclusiva com siga possible. Si escudellem prou, com a mínim comú denominador ens queda l’escepticisme estoic, el menfotisme nietzscheà.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

9 d'octubre
Diada valenciana València clama por la defensa de la lengua y cultura propias
La manifestación ha reivindicado el término País Valencià y ha denunciado las políticas lingüísticas del gobierno de Mazón
9 d'octubre
Diada valenciana Las luchas por la lengua y la defensa del territorio protagonizan la diada valenciana
Bajo el gobierno de Mazón han repuntado las luchas contra el retroceso de los derechos lingüísticos, la emergencia climática, la especulación sobre el territorio o los recortes.
Extrema derecha
Juicio contra extrema derecha Éxito histórico en los juzgados de València: condenan a los ultras agresores del 9 d’Octubre
Toni Gisbert, portavoz Comisión 9 d´ Octubre, valora la condena como “histórica” al ser la primera vez que se gana un juicio de estas características y que las penas corresponden al delito.
Baleares
Un modelo insostenible El rechazo a la turistificación se expande en Canarias, Baleares y Barcelona
Tras la masiva manifestación en las Islas Canarias del pasado mayo, Palma de Mallorca, Barcelona y San Sebastián salen este 15 de junio a la calle contra un modelo de turismo desmedido insostenible para el territorio y sus habitantes.
Violencia machista
El Estado que revictimiza Violencia institucional: “Si lo hubiera sabido antes, no hubiera denunciado nunca”
Rocío ha sufrido violencia psicológica, física y sexual por parte de su expareja. Y también violencia institucional en todas las puertas de la red de recursos institucionales que ha ido atravesando.
Crónica
Justicia En la sala de un juicio a una madre protectora
Esta es una crónica de un juicio a una mujer que pidió medidas por sospechar de abusos sexuales a su hija en el domicilio paterno sin que ninguna institución moviera un dedo y, un mes después, cogió un vuelo a su país para intentar protegerla.
PSOE
Crisis de Gobierno “El Gobierno está en la UCI”: los aliados de Sánchez afilan el discurso en clave electoral
A la espera de nuevas pruebas que puedan afectar directamente al presidente del Gobierno o algún indicio de financiación ilegal del PSOE, Podemos radicaliza su crítica al bipartidismo y Sumar habla de “un cambio de 180 grados”.
Oriente Medio
Oriente Medio Decenas de muertos en una noche de sirenas y misiles cruzados entre Israel e Irán
Después del ataque israelí contra la infraestructura energética y militar iraní, cientos de misiles iraníes atraviesan el cielo israelí e impactan en Tel Aviv, Bat Yam, Tamra y Haifa.
Editorial
Editorial Justicia irracional
Por acción o por omisión, las instituciones violentan a las mujeres. Se llama violencia institucional.
Relato
Relato Rendirse
A mi pesar me tocaba compartir mesa con aquellos documentos y, como estaba de los primeros (no lo habría imaginado al llegar), ya no conseguía quedar por encima, con lo que me gusta.
Opinión
Opinión Amor, alienación y nostalgia en la obra de Wong Kar Wai
El cine de Wong Kar Wai logró captar la avalancha de nostalgia que florecía en el capitalismo tardío frente a la desorientación y la enajenación de los propios sujetos sociales.
Galicia
Galicia Activistas bloquean una planta de Altri en Portugal y avisan de que frenarán su expansión en Galicia
El grupo atrancó con cadenas y soldadura las entradas de la planta de Celbi en Leirosa, en la mayor acción directa hasta el momento contra la expansión de la multinacional papelera en territorio gallego: “O povo é quem para Altri”.

Últimas

Madrid
Movimiento republicano Miles de personas claman en Madrid contra la monarquía y por la República
En el 11 aniversario de la proclamación de Felipe VI, una marcha unitaria reclama que este reinado sea el último de España.
Tribuna
Tribuna Almacenamiento energético de Enlight Renewable Energy en Huesca: lavado verde de la imagen de Israel
VV.AA.
La empresa israelí Enlight Renewable Energy tiene intención de construir un parque de baterías para energías renovables en el pirineo oscense. Operación que el Gobierno debería prohibir por la contribución de la compañía a la ocupación ilegal israelí
Ocupación israelí
Movilizaciones Un centenar de organizaciones de 26 países denuncian a la empresa vasca CAF y su tren del apartheid
Más de 50 localidades salen a la calle este fin de semana para señalar a la empresa que construyó el tranvía que conecta Jerusalén con territorio ocupados y exigir el fin del genocidio en Gaza.
La vida y ya
La vida y ya Un rato de cada lunes
Pero, lo más coincidente ha sido, expresado de distintas maneras, su agradecimiento hacia ese lugar. Su lugar elegido.
Ocupación israelí
Ocupación Israelí La policía egipcia impide con violencia la marcha internacional a Gaza
La marcha de 4.000 personas a Gaza es reprimida por la policía del régimen de Al-Sisi. La organización pide a las embajadas que reaccionen y protejan a sus ciudadanos.
Más noticias
Galicia
Crowdfunding O Salto Galiza abre un crowdfunding para empapelar a Altri
Queremos investigar a los responsables políticos y empresariales del que podría ser el mayor atentado ambiental de la historia reciente de Galicia.
Que no te lo cuenten
El Salto Radio De océanos y detenciones
VV.AA.
La acidificación del agua marina supera sus límites mientras Israel aborda la Flotilla por la Libertad.
Análisis
Análisis del CIS La calma antes de la tormenta: la dimisión de Santos Cerdán como punto de inflexión
El último barómetro del Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) ha muerto pocas horas después de nacer por la dimisión de Santos Cerdán, aunque sirve como foto fija de un escenario que favorece a la derecha.

Recomendadas

Consumo
David Sánchez “Shein está diseñado para crear adicción a través de patrones muy oscuros”
David Sánchez Carpio es director de la Federación de Consumidores y Usuarios (CECU), una de las organizaciones que han denunciado al gigante chino de venta de ropa por internet ante la Comisión Europea. “No hay que culpabilizar a los consumidores".
Rap
Rap Los Chikos del Maíz: “La música urbana está llena de fachas y votantes de Vox”
Tras un fin de gira accidentado, Toni y Nega dan una tregua indefinida a su proyecto con dos conciertos en Madrid. Horas antes de llenar la sala en la primera cita, visitan la redacción de El Salto.
Río Arriba
Río Arriba Luis González Reyes: “Vivimos en un mundo en la que la escasez es un elemento central”
Primera entrevista del programa Río Arriba en formato podcast y vídeo donde hablamos de las nuevas guerras neocoloniales por recursos en la era de Trump y Putin, de la escasez, del decrecimiento y el colapsismo.
Pensamiento
Economista Clara Mattei: “El liberalismo y el fascismo están unidos en su protección del orden del capital”
El ambicioso ensayo 'El orden del capital' nos traslada al Reino Unido y la Italia de la I Guerra Mundial, que se contemplan como un momento bisagra: el auge de socializaciones y cooperativizaciones que tuvo lugar durante la contienda y la inmediata posguerra fue abortado a través de un 'shock' austericida destinado a restaurar la centralidad de los grandes capitales.